Ang nyttan eller inte med att säkra att arbetet utförs av en certifierad plattsättare, VVS osv.

Här föreslår den här anställde projektledaren, eller vad han nu är, att TS skall anlita hans nystartade firma för att göra jobbet. Det blir alltså en i princip helt oprövad firma, ingen har en aning om hur han tänker utföra arbetet.

Det finns massor med lycksökare på marknaden idag, som bara agerar förmedlare av hantverkare. Ofta inhyrda från något östland eller baltikum. De bjuder hit "hantverkare" som i sitt hemland i bästa fall vistats på byggen som hantlangare, ofta har de aldrig satt sin fot på ett bygge överhuvudtaget. Och sedan skall dessa utföra badrum enligt svenska regler, skrivna på Svenska eller Engelska, språk som de aldrig läst.

Därmed inte sagt att alla östhantverkare är dåliga, men upplägget med en nystartad "byggfirma" som skall "fixa" är inte ovanligt, den nystartade förmedlaren har oftast inte de kontakter som krävs för att få tag i seriösa hantverkare, oavsett nationalitet.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
TS.

Det enda du behöver göra är faktiskt att lyssna på vad hemapularen sade i sitt första svar.
Han täckte in precis allt spot on.

Att sen läsa och diskutera vidare i det ändliga i detta forum är totalt bortkastat med tid.
Jobbar själv som snickare med nygnation,tillbygnad,badrum,kök så det han säger stämmer.
Du har mer garantier om du anlitar en behörig bkr eller gvk ansluten hantverkare.
Självklart kan även en sådan fuska, och en icke ansluten göra ett topp jobb. Men om det visar sig framöver
att ngt gjorts fel, så backar ditt försäkringsbolag upp långt mycket mer om det har gjorts av en behörig, än om det utförts av en icke ansluten. Du kan tom få det svart på vitt om du ringer ditt bolag.

Utöver det så behöver du inte läsa mer än hemapularens första inlägg.
mvh
 
Jörgen Ö skrev:
Men ovanstående gäller ju oavsett om man är "behörig" eller ej, är du ett seriöst företag så vill man ju göra rätt.
Och då utför du arbetet rätt, och med dokumentation.
Och har du inte en ansvarsförsäkring som företagare som täcker ev skador i den branch du är i, så anser jag att då är man inte seriös!
Så det är just det jag menar, det viktigaste är att man anlitar ett seriöst företag, "behörigt" eller ej är ej av betydelse!
Folk tror man är tryggare bara för hantverkaren viftar med ett "certifikat", du kan åka på samma blåsning ändå.
Falsk trygghet skulle jag vilja påstå.
Självklart finns det inga garantier att det blir rätt bara för att det finns certifikat.
Sen kan man vända på det , det finns inga seriösa kakelfirmor utan certifikat.
 
  • Gilla
ItWasntMe
  • Laddar…
Jo det finns nog en del seriösa hantverkare, som även sätter kakel, och som är seriösa. Men då tror jag det handlar om en del riktigt bra firmor som man bara hittar via kontakter. Och där firman är lika mån om att välja sina kunder med bra referenser. De hantverkarna behöver inga certifikat för att visa att de är bra.

Och det är definitivt inte en firma som låter sig anlitas som UE till en nystartad förmedlare.
 
hushem skrev:
Självklart finns det inga garantier att det blir rätt bara för att det finns certifikat.
Sen kan man vända på det , det finns inga seriösa kakelfirmor utan certifikat.
Det finns många väldigt duktiga fåmansfirmor i byggsvängen som gör "allt" inom bygg, inklusive kakling av badrum, som saknar certifikat. De får nya uppdrag på rekommendation och har inte tid och behov att certifiera sig.

Personligen skulle jag hellre välja en sådan på rekommendation än en certifierad firma där jag bara har firmans egna referenser.
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
hushem skrev:
Självklart finns det inga garantier att det blir rätt bara för att det finns certifikat.
Sen kan man vända på det , det finns inga seriösa kakelfirmor utan certifikat.
Tja, jag har bedrivit plattsättarfirma i totalt 25år totalt 35år som byggare, var "certifierad" 2år i början på 90talet.
Har bara haft jobb på rekommendation, aldrig ett backjobb, aldrig en raklamation, aldrig haft problem att få betalt, 75%konsumentkunder, resten Brf och andra byggföretag. Även försäkringsbolag...... Anser mig hyfsat seriös....
Men inte "certifierad"
Men föralldel, lev i en fantasivärld, jag har varit/är i den verkliga världen.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Du lär vara ett unikum och stort undantag i branschen som aldrig haft ett klagomål! Keep up the good work!

Jörgen Ö skrev:
Tja, jag har bedrivit plattsättarfirma i totalt 25år totalt 35år som byggare, var "certifierad" 2år i början på 90talet.
Har bara haft jobb på rekommendation, aldrig ett backjobb, aldrig en raklamation, aldrig haft problem att få betalt, 75%konsumentkunder, resten Brf och andra byggföretag. Även försäkringsbolag...... Anser mig hyfsat seriös....
Men inte "certifierad"
Men föralldel, lev i en fantasivärld, jag har varit/är i den verkliga världen.
 
. . . trist o se att det alltid slutar med att folk har så ömma tår i detta forum. Gäller nästan alla trådar.
Alltid någon som känner sig kränkt eller måste häva ur sig ngt otrevligt.
Hade låtit så mycket bättre och varit ett riktigt bra inlägg om inte J.Ö hade hävt ur sig sista raden.
Däremot kan jag hålla med Jö också.


-Tyvärr är just badum och dusch en djungel. Inte ens BKR (som jag anser vara ett skämt) kan enas i sina egna påhittade rekomendationer. Ringer du bkr och frågar en person och får ett svar, så kan du få ett helt annat svar på just samma fråga om du pratar med en annan person. Dvs de kan inte ens innom organisationen enas och hålla koll på sitt eget regelverk. Godtyckliga svar är i mitt tycke inte okej.
Att anlita en certifierad plattsättare kan i många fall ge en falsk trygghet. Ja.
Men många försökringsbolag kräver också att vissa ärenden skall vara utförda med det för att det skall utgå ersättning. Men det betyder inte som det sagts tidigare att det per automatik blir bättre gjort.

Badrum har blivit en djungel eftersom BKR i princip ändrar sina rekomendationer hela tiden. Ena året gäller tätskikt över allt, men rollat går bra.
Andra året måste det vara heltätat med folie system. Seriöst vem fan bryr sig om det kan stå en meter vatten i badrummet. Jag lovar att är badrummet fyllt med en meter med vatten så kommer det garanterat vara det minsta problemet. Nästkommande år gäller det endast Zon 1, sen hittar de på zon 2 och zon 3. Jag tycker faktiskt synd om både konsumentarna som omöjligen kan sätta sig in i alla regler och måste lita blindt på handtverkaren. Samtidigt kan handtverkaren omöjligen hålla sig ajour när det ena året gäller si, och andra så.
När en skada uppdagas måste kunde/företaget ta reda på när gjordes renoveringen, vad gälde då. Var det fel då, eller var det rätt. Vad gäller idag osv osv.
Alla dessa punkter gör juh bara att det blir dyrare och dyrare för hantverkaren och i slutändan är det kunden som lider av ett oskäligt högt pris per kvadratmeter. Inte okej.

Jag har gått alla kurser man kan på BKR, och har i princip alla godkända system under mitt bälte. MEN.... att få dessa fina diplom och godkännade är ett skämt. Nu låter jag kritisk till BKR och ja det är jag. När man betalar dyrt för att få dessa, men det krävs i princip ingen kunskap alls av att få dem. Proven är muntliga och skriftliga, men de görs enhälligt i stor grupp. Det bjuds på kaffe och rövarhistorier, poweroint presentationer som visar ditt o datt. Och i slutet av dagen fyller man i lite i provet med häjlp av andra. Rent ut sagt betyder inte dessa kvalitetssäkringar ett skit.
Jag skämdes och var rent ut sagt upprörd över hur dåligt detta sköts av BKR.
BKR borde helt avskaffas och regler och riktlinjer borde istället skjutas över till försäkringsbolagen och tätskickts tillverkarna. Med riktiga prov, riktig kunskap, riktigt hantverke. Där var och en måste täta,kakla osv i en provmiljö. Bevisa att man handgripligen behärskar hink och spade och förstått rätt och fel och vad konskvenserna blir om man gör fel.
Därefter blir man godkänd. Inte som idag, att sitta och lyssna på en androgyn tomte på 155cm med pipröst, och sen göra ett muntligt förhör på 10 frågor medans man sippar på kaffet och har en munk i andra handen.

Vad vill jag säga med detta, jo, att tar man certifikatet så visar firman att man ändå vill fälja bkr och dess riktlinjer, men att det finns firmor utan detta som har betydligt högre känsla för kavlitet och kunskap än vad bkr kräver.
Tror att många snickare och plattsättare håller med mig i detta att vi önskar få ett slut på alla hittepåregler och få ett stabilt regelverk där det inte ändras utan man håller sig till en riktlinje där både konsumenter och proffs kan läsa på och förhålla sig till det under flera år.

mvh
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Hellre en utan certifikat med bra referenser än en med certifikat utan referenser.....
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Fåmansföretag i byggsvängen... Been there, done that.
Av och till i trettio år. Aldrig haft ett certifikat eller yrkesbevis. Aldrig en reklamation heller. Håller med Jörgen och ItWasnt. Certifieringen betyder inte ett skit. Det som betyder något är att hantverkaren man anlitat gör det bästa som är möjligt inom budget och att försäkringsbolagens tjänster aldrig behövs.

Tror att sanningen som gällde då gäller fortfarande. Det spelar ingen roll vilket regelverk som gäller. Det är händerna som utför hantverket som måste sitta på en vettig och seriös person. Som är noggrann och som inte finner sig i att göra ett dåligt jobb. Då fungerar det även på längre sikt.

Certifikat, hittepåmyndigheter och expertkonsulter med en 20poängskurs i verktygskunskap från universitet är en del i problemet. Ansvaret har lyfts upp från nivån där det borde ligga, i händerna på knektarna som utför konkret arbete, till en byråkratisk nivå.

Jag är inte ett dugg förvånad att byggfusket forsätter. Androgyna tomtar med pipröster kan inte rädda oss. Tillbaks med ansvaret ner i kedjan istället. Tyvärr går det inte att göra ägg av omelett. Om systemet rasar totalt kanske det går att bygga upp igen från grunden. Tills dess får vi gamla stötar som upplevt hela förvandlingen försöka härda ut.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Jörgen Ö och 4 till
  • Laddar…
findus42, så bra skrivet.

Precis, flytta ner ansvaret till företagsnivå och till den ansvarige arbetsledaren.
Gör ett exempel så ni förstår hur jag menar.
Ta tex det här eviga gisslet om "kakel på kakel" om någon slarvat eller gjort fel.
Enligt mig är kakel på kakel det värsta skit man kan tänka säg. En riktig fuktbomb som ALDRIG kommer torka ur. Ja det är snyggt och syns inte. Men det kommer alltid finnas där.

Enligt bkr är det okej att göra så om vissa händelser faller i samma korg vid samma tidpunkt. Om det visar sig att felet är mer av en kosmetisk sort och att det anses oskäligt dyrt för företaget att åtgärda det, ja då är det okej att sätta kakel på kakel. För funktionen är felfri, men det estetiska går att anmärka på.

Förbjud helt enkelt kakel på kakel. Rakt av utan förbihåll. Har man fuskat eller inte haft en tillräckligt bra plattsättare och denna satt kaklet så det helt enkelt ser förjävligt ut, ja då ska det inte finnas förmildrande omständigheter och kringå det. Då skall det göras om helt på företagets bekostnad. Riv ner, nya skivor, nytt tätskikt. Nytt kakel. Gör om gör rätt. Det är enligt mig det ända sättet att få bukt med fusk och "snabb"jobbare.
Finns den röda linjen att detta inte är godkänt i alla led så leder det i slutändan att detta inte upprepas.
Vet företaget om att fuskar de och måste göra om, så är det hela badrummet som ryker, då kan jag lova att inte en enda firma skulle anställa en dålig plattsättare eller snickare. Man reglar helt enkelt inte väggen snett om man vet att det kommer kosta företaget 300.00kr i backjobb bara för att man inte orkade, eller att arbetsledaren skickade dig på ett 30min jobb där du "bara" ska regla upp för plattsättaren. Då försvinner ALLA dessa fusk.

Som det är nu finns det som sagt bara riktlinjer som ändras från fall till fall och helt godtyckligt.
Förkastligt och helt skamligt rent ut sagt om du pratar med kunniga seriösa kvalitetstänkade handtverkare.
Även vi blir förbannade på skylla ifrån sig mentaliten.
Låt företaget ta smällen direkt, då kommer detta självsaneras. Oavsett certifikat eller inte.
 
Nu är jag lite nyfiken såhär OT, menar ni att ni aldrig har haft ett backjobb, eller menar ni att ni på plats blivit ombedda att göra om vissa moment under arbetets gång och inte räknar det som "backjobb"?
Jag har också arbetat lång tid med våtrum, mig veteligen så känner jag ingen som inte fått göra om vissa saker, omöjligt är det inte att ni har den kunskapen och skickligheten, men jag blir väldigt förvånad att det finns så många som aldrig gjort fel.
Men till det andra håller jag med, hellre en ocertifierad duktig hantverkare än en certifierad som klåpare..
Mvh P-A
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Att missförstå klienten och behöva ändra något under projekttiden räknar jag inte som reklamation. Att efter slutbesiktad, avslutad och slutbetalad entreprenad behöva åka tillbaka för att laga något som är felgjort är reklamation.

Det har jag aldrig behövt göra som företagare i byggbranchen.

Ändå har jag fortfarande 10% av årsomsättningen liggande som garantifond trots att jag inte har haft verksamhet i företaget de två senaste åren. Vid årsskiftet går garantitiderna ut och jag kan avsluta kontot :).

Mvh Findus

PS. Min inställning har alltid varit att det är förhandlingsentreprenad när kunden är privatperson. Ingen, eller mycket få, privatpersoner förstår vad de har köpt. Därför måste man acceptera att de vill ändra och lägga till saker hela tiden när de ser vad som växer fram. Lyckas man hålla humöret och styrfarten uppe, och ta sig tid och kraft att förstå vad klienten egentligen ville ha, och lyckas leverera det. Då är man gud i klientens värld så länge man lever. DS
 
Redigerat:
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Inlägg nr 23 av ItWasntMe och nr 25 av findus42 är väldigt spot on, mycket bra skrivet!!
Det är ju samma sak jag hävdar hela tiden, det jag däremot blir less på (därav mitt sarkastiska avslut tidigare)
är att folk som inte är i branchen inte har en aning om hur det faktiskt är, utan stoppar huvudet i sanden och inte lyssnar, utan tror sig veta utan faktiska fakta från folk i branchen
Och där tror jag media, med herr Timell i spetsen m.fl är skyldiga. Där dom i tv på bästa sändningstid kläcker ur sig rena felaktigheter. Som en konsument självklart går på.

Och sen som svar på att man aldrig har reklamationer....om jag som hantverkare har min yrkesstolthet, och har högre krav på mig själv, än en kund ngnsin kan ha på en hantverkare, ja då slipper man sånt dravel! Svårare än så är det inte.
 
Håller helt med Hemmapularen i denna tråd som tyvärr glidit iväg från Topic. Givetvis är det som många säger att bra referenser är kan vara mer värt än en certifikat men om vi går tillbaka till trådstarten så handlar det om ett erbjudande från ett helt nystartat företag och då existerar inga referenser.
TS bör som många redan sagt börja med att ta ett snack med ägaren av det företag han först anlitat för att verifiera det som sagts. Om det är så att företaget vill bryta avtalet får dom väl göra det men samtidigt vara medvetna om att de kan bli tvungna att ersätta TS för de merkostnader han drabbas av.
TS bör också överväga att bryta helt med de som påbörjat entreprenaden och inte anta erbjudandet från den nystartade firman om han inte tycker att allt känns rätt. Det är helt öppet för honom att välja precis vilken firma han vill efter att ursprungsavtalet är hävt/avbrutet.
Sen spekulationer om vem som skrivit under ursprungsavtalet är helt oväsentliga. TS har ett avtal med ett företag om vem som sedan har skrivit under avtalet från företagets sida är ju en intern fråga för dem och inget som TS ska behöva bry sig om. Det förekommer ju på alla firmor som är mer än en handfull anställda att någon eller några anställda har fått delegeringar att teckna avtal (ofta med vissa beloppsgränser). Hur tror ni t.ex att bjässar som Skanska gör? Springer de till firmatecknaren varje gång ett avtal ska tecknas? Såklart inte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.