Hej,

Är i husletar-tagen framåt våren, men har råkat föräska oss i ett hus nu, men vet inte hur vi ska värdera några punkter; vill ni komma med era åsikter? Inser att det är åsikter, vill mest bolla lite och få lite idéer.

Huset är varudeklarerat, för mig betyder det att det finns brister vi aldrig kommer få ersatta (ser det som en försäkring för köparen); är jag för nojig?

Huset är byggt 1991. I besiktningsprotokollet står följande:

-- Betongplatta på mark med flytande golv. På grund av naturlig fuktpåverkan från
betongplattan riskerar mattan att släppa från underlaget. Mattan och limmet kan också avge lukt som sprids till boendemiljön. I ett parkettgolv kan rörelser uppstå. Mikrobiell påväxt kan ske om organiskt
material finns kvar från byggtiden under den åldersbeständiga plastfilm som är placerad på betongplattan. Några sådana skador kunde vid besiktningen inte konstateras.

Bör vi oroa oss? Riskerar vi en dyr smäll? Mögel, fukt och annat otrevligt?

och den andra punkten jag funderar på är en kommentar om duschen:

Tätning till förhöjningsring synlig Rekommenderas att kontakt görs med hantverkare för åtgärd med tätningen. Tätningen är avsedd att täta mot förhöjningen. När tätningen ej sitter som avsett finns risken att vatten kan tränga in med fuktrelaterade skador som följd. Någon sådan skada kunde vid
besiktningen ej noteras. Fuktindikering utan anmärkning Vid fuktindikering som utfördes i utrymmet
noterades inga förhöjda fuktindikationer.

Hur stor risk tror ni det är att det finns fukt under trots att han inte uppmätt det? Antar att en rörmokare kan fixa brunnen lätt? Vi tror att badrummet är från när huset byggdes, dvs -91. Så borde väl fixas men hoppas kunna vänta en tre år eller så.

Tack för er input!
 
Den första punkten är nog bara en standardskrivning som besiktningsmannen skriver för alla grunder av den typen. Jag skulle inte vara orolig för en platta på mark byggd 1991, då hade man klart för sig vilka problemen kunde vara med platta på mark och det bör vara korrekt utfört.

När det gäller tätningsringen så skulle jag inte heller oroa mjg. Sitter brunnen i betongplattan eller på en övervåning? Om den sitter i betongplattan kan det inte hända så mycket även om det blir ett litet läckage. Om det inte märks något problem nu skulle jag nog inte göra något åt det förrän ni renoverar badrummet, enligt principen "if it ain't broke, don't fix it".

Du kan inte se dessa punkter som en försäkring för säljaren, detta är saker som ändå aldrig kommer klassas om dolda fel och som ni kommer att få bekräftat när i gör er egen besiktning.
 
För punkt ett är det väl bara att riva ut den dåliga lösningen och ersätta med antingen klinker eller ett ventilerat golv typ Nivell eller liknande, OM man upptäcker mögel eller dålig lukt. Ta den kostnaden med i kalkylen vid en budgivning.
 
Betongplatta på mark med flytande golv är det vanliga även idag. Det viktiga här för att konstruktionen ska vara robust är att plattan har minst 10 cm isolering typ cellplast under. I så fall är det den konstruktion sommav många anses vara den mest säkra idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.