Hejsan

Om man ska bygga ett nytt garage från grunden på platta, hur mycket plats utöver själva bottenplattans utbredning kommer det att krävas? Vår tomt är väldigt liten och de enda rimliga placeringarna av ett garage är i tomtgränsen, och då är jag rädd för att man måste gräva upp grannens rabatter för att kunna gjuta plattan och eventuellt påla vilket troligtvis behövs där vi bor. Hur mycket extra plats utanför plattan behövs när man bygger ett garage? Kan man bygga det en halvmeter från tomtgränsen (där vårt nuvarande lilla garage står) utan att riva upp hela grannens gräsmatta?
 
Du ska kunna sköta huset från din tomt. Så en meter från tomtgräns är minsta. Men de kräver att grannen godkänner placeringen närmre än 4.5 m och även kommunen.
 
Vi byggde till 90 kvm precis i tomtgräns. Nu behövde vi inte påla och vår tomt är drygt 1000 kvm, men vi lyckades göra det utan att påverka grannens tomt alls, vad jag kan minnas. Allt jobb kunde utföras på vår sida av tomten. Vi lät dem välja färg på tillbyggnadens sida som vätter åt deras tomt och de var nöjda med det.
 
Hur löser ni det med underhåll på den sidan? Om grannarna flyttar och nästa sen inte tycker om att ni går på deras tomt för målning osv?

Hänger era hängrännor alltså över deras tomt?

Marlen Eskilsson skrev:
Vi byggde till 90 kvm precis i tomtgräns. Nu behövde vi inte påla och vår tomt är drygt 1000 kvm, men vi lyckades göra det utan att påverka grannens tomt alls, vad jag kan minnas. Allt jobb kunde utföras på vår sida av tomten. Vi lät dem välja färg på tillbyggnadens sida som vätter åt deras tomt och de var nöjda med det.
 
shomakie skrev:
Hur löser ni det med underhåll på den sidan? Om grannarna flyttar och nästa sen inte tycker om att ni går på deras tomt för målning osv?

Hänger era hängrännor alltså över deras tomt?
I normalfallet blir det väl någon slags servitut antar jag. Rätt vanligt med rad- och kedjehus där garage, förråd, whatever, sitter i tomtgräns.

Det bökiga är ju att man måste hålla på och kliva i grannens rabatt för att måla sin fasad :)
 
Vi har ett stenhus som man inte målar om särskilt ofta, men jag antar att vi skulle få gå in på deras tomt då. Vi har inte diskuterat det, det känns inte som ett problem.

Ang. hängränna så har vi en lösning som gör att den tas om hand av oss. Mot deras sida finns bara en mur.
 
  • Gilla
shomakie
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Vi byggde till 90 kvm precis i tomtgräns. Nu behövde vi inte påla och vår tomt är drygt 1000 kvm, men vi lyckades göra det utan att påverka grannens tomt alls, vad jag kan minnas. Allt jobb kunde utföras på vår sida av tomten. Vi lät dem välja färg på tillbyggnadens sida som vätter åt deras tomt och de var nöjda med det.
Det låter ju bra, vårt nuvarande garage ligger som sagt en halvmeter från tomtgränsen som det är idag så grannens medgivande är nog inte några problem så länge det går att bygga utan att han behöver flytta sin pool som står ett par meter in på hans tomt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.