somelvis skrev:
Elpriset kan man binda på femårigt avtal för 99öre /Kwh. Pelletspriser kan man inte binda i fyra veckor ens.
Jag har då 2 års avtal på pellets (bulk) till ett pris på 1480:-/ton + att mitt förråd rymmer 2 årsförbrukningar så då klarar man sej i 4 år med samma pris.. :)

En kompis skaffade 2 års avtal i våras o då hade det stigit 20:-/ton (1500:-/ton) på 1,5 år.. :cool:
 
kustlöparen skrev:
Ja det är ju ngefär den förbrukning jag har på min 940, så det är ju inte säkert att det är bränslet det är fel på.....Har tydligen vart lite tjall med styrboxarna till Focusen, finns en del som kör på 0,8-0,9 och medans en annan kör på dryga litern. Men det är nån mjukvara i boxen som verkstan fixar.
Då bränslet (etanolen) har 30-40% energiinnehåll än bensin så ökar förbrukningen lika mycket..
Har en svåger som har hyrt flera etanolbilar genom jobbet vid lång resor (Umeå-Gävle/S-holm) då han har varit så sugen på dessa.. En saab 95 drar över litern (1,07) vid sådan körning så nu blir det så att han ska köpa en Audi a6 2.0 tdi med partikelfilter istället då den gick på 0,56 l/mil mellan Umeå-Gävle..
En diesel drar bara hälften av vad en etanol bil drar o 20% mindre än bensinare.. Så en modern diesel-elhybrid som körs på syntet diesel är nog att se som en övergång från oljan då förbrukningen bibehålls o äldre bilar går på de oxå..
 
Ved är den mest arbetskrävande uppvärmningsformen, men också den billigaste. Även med ackumulatortank enligt nuvarande normer för dimensionering, dvs man bygger för att nå målet elda endast en gång/dygn, ett till två inlägg. Men, måste det vara så? En byggnadsingenjör jag kände räknade på ett projekt där han tänkte ackumulera under sommaren, så att det skulle räcka hela året! Det var förmodligen orealistiskt, men byggde på att han kunde köpa väldigt billiga, enorma tankar från ett nedlagt bryggeri, vilka han avsåg gräva ner under husgrunden. Jag har läst om liknande idéer med stora saltlager som kan ackumulera värme. Själv har jag funderat över lite mindre satsning, men kanske med ackumulatortank som klarar flera dagars behov, i bästa fall en vecka. Just nu när jag bara behöver värma för varmvatten, eldar jag med 8-12 dagars intervall (Perifal Solo + 2.5 kbm tank) och visst vore det smidigt att kunna göra så även vintertid.
 
Bryngel skrev:
Ved är den mest arbetskrävande uppvärmningsformen, men också den billigaste. Även med ackumulatortank enligt nuvarande normer för dimensionering, dvs man bygger för att nå målet elda endast en gång/dygn, ett till två inlägg. Men, måste det vara så? En byggnadsingenjör jag kände räknade på ett projekt där han tänkte ackumulera under sommaren, så att det skulle räcka hela året!  Det var förmodligen orealistiskt, men byggde på att han kunde köpa väldigt billiga, enorma tankar från ett nedlagt bryggeri, vilka han avsåg gräva ner under husgrunden. Jag har läst om liknande idéer med stora saltlager som kan ackumulera värme.  Själv har jag funderat över lite mindre satsning, men kanske med ackumulatortank som klarar flera dagars behov, i bästa fall en vecka. Just nu när jag bara behöver värma för varmvatten, eldar jag med 8-12 dagars intervall (Perifal Solo + 2.5 kbm tank) och visst vore det smidigt att kunna göra så även vintertid.
Ja el spannmål (havre) då den kostar 23 öre/kWh att köpa enligt priset som lantmännen betalar nu här uppe i Umeå.. 95 öre/kg betalar dom om bonden fixar transporten så om man köper direkt av bonden kan de gå få billigare.. ::)
Nu börjar det även komma spannmålsbrännare som är själv rengörande o med eltändning så man undviker låglast/lågeffekt med risk för kondens o sönder frätt skorsten...
Med automatisk uraskning av pannan till ett fat med handtag så är det inte mer jobb med spannmål än pellets..
Askan kan man dumpa på samma sätt som en kompis sa "det är bara att tippa den på släpen o köra en bit så är den borta" :cool:

Jo blev det något av projektet som byggnadsingenjören hade??
 
Bryngel skrev:
Ved är den mest arbetskrävande uppvärmningsformen, men också den billigaste. Även med ackumulatortank enligt nuvarande normer för dimensionering, dvs man bygger för att nå målet elda endast en gång/dygn, ett till två inlägg. Men, måste det vara så? En byggnadsingenjör jag kände räknade på ett projekt där han tänkte ackumulera under sommaren, så att det skulle räcka hela året!  Det var förmodligen orealistiskt, men byggde på att han kunde köpa väldigt billiga, enorma tankar från ett nedlagt bryggeri, vilka han avsåg gräva ner under husgrunden. Jag har läst om liknande idéer med stora saltlager som kan ackumulera värme.  Själv har jag funderat över lite mindre satsning, men kanske med ackumulatortank som klarar flera dagars behov, i bästa fall en vecka. Just nu när jag bara behöver värma för varmvatten, eldar jag med 8-12 dagars intervall (Perifal Solo + 2.5 kbm tank) och visst vore det smidigt att kunna göra så även vintertid.

Det har byggts ett hus i Glimåkra i norra skåne, det är svanenmärkt. Huset har byggts av enbart svanenmärkta produkter. De lagrar värmen i en sandbädd under huset.. Uppvärmningen ska enl beräkningar kosta ca 1000 kr om året... Vet inte riktigt hur de funkar men det var så här de beskrev de på radion...
 
Har man en bergvärmepump och solvärmepaneler så kan man använda solpanelernas överskottsvärme som blir på sommaren att värma upp berget med så får man så hög verkningsgrad på värmepumpen att den drar så lite el att det går att jämföra med den kostnaden det kostar att köra med vedeldning. bit i den ni
 
somelvis skrev:
Angående att pelletspriserna inte skulle stiga och det kommer från "VP-maffian".

Vilka fakta baserar du detta på ?
Har du följt prisutvecklingen på pellets de senaste 18 månaderna ?

Förra sommaren kunde man köpa en pall SÅBI pellets för 1600 kr. Förra vintern tyckte jag den var svindyr med 1800, nu är den uppe i 2100 och kylan har inte kommit ännu.

Elpriset kan man binda på femårigt avtal för 99öre /Kwh. Pelletspriser kan man inte binda i fyra veckor ens.
En pelletsinstallation i en nybyggt hus kostar lika mycket om inte mer än en bergvärmepump.


Så om pellets är ett bra val eller ej ska man inte vara alltför självsäker på.

Det absolut mest ekonomiska i dagsläget borde vara en värmepump och en slinga i marken. Investeringkostnad ca: 50- 60 tusen installerat å klart för normalvillans behov.
Tyvärr funkar det bara för dem som har en stor tomt.
Hej
"slinga i marken" går tyvärr inte överallt ex inte här då vi har sandjord.

Har en bekant som köpte en frånluftvärmepump för nästan exakt 10 år sedan en nibe fighter till sitt hus.Samtidigt köpte jag min nuvarande pelletskamin.Priserna var ungefärligen lika straxt under 30 000 Jag installerade min kamin enkelt själv men kompisen fick anlita hjälp..och blev 15000 fattigare.. Min kamin kör på nu efter 10 år med enda service att jag köpt en ny brännarkopp för 400:- kompisens nibe fighter har trasslat och krävt service ett otal gånger bland annat 2 kompressorbyten vilka inta var gratis.utan att överdriva har han kostat på minst 30 000 till medans jag klarat mig på 400:-

För 30 000 får jag en jäkla massa pellets att elda vilket gör att totalsumman per Kw är betydligt mindre än med värmepumpen.

Jämför lite med AC i bilar AC'n tar en hel del av service kostnaderna under en 10 års period.. efter 10 år är AC'n ganska så nära att vara skrot eller iaf ha en hel del utbytt.

Jag tror att service kostnaderna på alla dessa värmepumpar tar bort mycket av vinsten. Speciellt om nu Elpriset stiger mot 2 kr på sikt.

Pellets kan man ex importera som en ekonomisk förening eller på egen hand och på så sätt pressa priser. Samma sak går inte att göra med elen lika lätt. Service kostnaderna lär inte heller sjunka utan öka Det finns idag en brist på kunniga kyltekniker och om några år kommer en herrans massa värmepumpar att behöva service och delar.

Pellets är en enkel teknink lite ungefär som att skruva på en volvo Amason men värmepumparna kräver specialutrustning kylmedium och liknande. En köldmedium skatt lär heller inte vara någon orimlighet om några år.

Bor man på landsbygden så får man även tänka över risken för åskoväder som mycket lätt kan slå ut digital teknik som ofta finns i pumparna (och även i några pellets kaminer/pannor) och kan komma att kosta stora summor att reparera.
Dom flesta häromkring har gått ifrån "data tvättmaskiner och diskmaskiner" och använder istället maskiner med mekaniska verk. Det gör att service kostnaderna hålls nere en hel del.

Steffe
 
2an skrev:
Jag har då 2 års avtal på pellets (bulk) till ett pris på 1480:-/ton + att mitt förråd rymmer 2 årsförbrukningar så då klarar man sej i 4 år med samma pris.. :)

En kompis skaffade 2 års avtal i våras o då hade det stigit 20:-/ton (1500:-/ton) på 1,5 år..  :cool:
Dessa priser är fantasipriser för 95% procent av sveriges befolkning.
Förråd som rymmer 2 årsförbrukningar är få förunnat.
En som som står i valet och kvalet bör veta vad de riktiga priserna är och att de stigit kraftigt senaste året. Priserna kan ses på www.pelletspris.com
Gör din kalkyl därifrån och bedöm vad som blir mest ekonomiskt för dig.

Mvh
 
droopy skrev:
Hej
"slinga i marken" går tyvärr inte överallt ex inte här då vi har sandjord.

Har en bekant som köpte en frånluftvärmepump för nästan exakt 10 år sedan en nibe fighter till sitt hus.Samtidigt köpte jag min nuvarande pelletskamin.Priserna var ungefärligen lika straxt under 30 000 Jag installerade min kamin enkelt själv men kompisen fick anlita hjälp..och blev 15000 fattigare.. Min kamin kör på nu efter 10 år med enda service att jag köpt en ny brännarkopp för 400:- kompisens nibe fighter har trasslat och krävt service ett otal gånger bland annat 2 kompressorbyten vilka inta var gratis.utan att överdriva har han kostat på minst 30 000 till medans jag klarat mig på 400:-

För 30 000 får jag en jäkla massa pellets att elda vilket gör att totalsumman per Kw är betydligt mindre än med värmepumpen.


Fast man kan väl inte jämföra päron med äpplen ?

En frånluftsvärmepump ger ventilation, varmvatten, värme och inkluderar en elpatron som stöttar. (stor del av året förvisso)

En kamin ger strålningsvärme lokalt och kan snarare jämföras med en luft/luft värmepump för 15 000 installerat och klart. (Panasonic kvalitetspump, inte billig skit)

Skulle du skaffa något med motsvarande funktioner så skulle du behöva: ett ventilationsaggregat, en varmvattenberedare och en vattenmantlad kamin. Då hamnar du snarare på 60-70 tusen utan installation.

Sen ska man inte glömma att en frånluftsvärmepump är en lösning som egentligen bara är riktigt bra i energisnåla hus ex. nybyggda välisolerade eller små hus. Tyvärr har den lite slentrianmässigt installerats överallt där den gick att få in.

En luft/vatten värmepump däremot har troligen framtiden för sig för de som inte kan gräva markslinga eller borra. Det finns gånska många som inte känner för att hantera fem-sex ton pellets till sin normalvilla. Sen dammar det och sotar, det ska man inte förneka.

Jag kör själv pellets, 9,3 ton förra året i en mindre hyresfastighet med fyra lägenheter. Jag kan inte borra eller gräva och kommer komplettera med en Luft/Vatten VP för att slipppa pelletsmecket stor del av året.

Nya pannan kommer om två veckor och Luft/Vatten Vp:n står och väntar i garaget.

Mvh
 
gaia skrev:
... "just nu" har vi inget förslag .... skulle det låta mer troligt ;)
gaia
Det var ju snällt att ge dom ide'n att höja :)
 
Stolpen skrev:
Har man en bergvärmepump och solvärmepaneler så kan man använda solpanelernas överskottsvärme som blir på sommaren att värma upp berget med så får man så hög verkningsgrad på värmepumpen att den drar så lite el att det går att jämföra med den kostnaden det kostar att köra med vedeldning.   bit i den ni

Tjenare Stolpen
Visst är allt relativt och har en fram resp baksida, men din kommentar i ovan inlägg tycker jag rimmar illa.
Klart att VP + solpaneler+feta acktankar+avanserad styrning m.m är kanon bra, men vad är investerinskostnaden i allt det?
Ovan förslag tar ÄNNU längre tid att räkna hem än bara en dyr bergVP installation.
Självklart om jag skulle fundera på en helt ny vattenburen värmeinstallation så skulle VP vara ett alternativ för mej också, men att kasta ut en väl fungerande oljepanna som kan konverteras till tex pellets det är bortkastade pengar.
Räkna på vad investeringen är kontra "årsvinsten" så ser man vart man tjänar pengar.
Jag var också inne på att installera bergvärme när jag köpte vårt hus med oljepanna, men att pynta allt mellan 110000-140000:- för en sådan komplett installation avskräckte mej, istället blev det en pellets brännare i bef oljepanna.
Ovan installation kostade mej max 30 000:-, detta räknar jag hem på 2-3 år jämfört med el/olja, men hur många år skulle det tagit att räkna hem 110- 1xx 000:- för VP med solpaneler m.m, och i vilket skick är värmepumpen och paneler efter dessa år då grejerna är "betalda" ??

Jag kan helt klart fundera på tex berg VP när pannan gjort sitt, men med en fungerande oljepanna så finns det nog ingen som kan räkna hem en vinst genom att sätta in en berg VP kontra en pellets brännare i bef panna........om nu inte pelletspriserna skule höjas bra mycket mot vad dom redan gjort?!

 
 

 
kustlöparen skrev:
Nja det är väl ungefär likvärdigt så länge bensinen håller sig under 11:-.
Men oljan är alldeles för värdefull för att elda och gasa slut på vilket vi håller på med.

Men i första hand kan det ju kännas bra att bidraga till ett minskat oljeberoende även om det inte ger något större tillskott plånboken, så länge det är hyfsat likvärdigt eller billigare att tanka etanol kommer jag åtminstone fortsätta tanka vetesoppa i 940:n.

Sen finns det ju en gräns när den egna plånboken är viktigare än miljön tyvärr..

Främst tror jag iofs att det beror på att gemene inte är medveten om att det går att tanka etanol i "vanliga" bilar mkt pga oljelobbyns felaktiga skrämselpropaganda.
Många tror nog också att det är svårt att hitta etanolmackar, men idag finns de väl utspridda över större delen av landet.

Hur många vet tex att all bensin som säljs innehåller ca 5% etanol, tror även att dem är på gång med att öka inblandningen till 10%, så egentligen är vi ju etanolister allihopa! ;)
Det är väl därför som det är så få mackar som säljer E85. De vill hellre späda ut sin vanliga besin med Etanol och sälja den lika dyrt som den outspädda besinen. Varför sälja ren etanol (E85) och få mindre betalt?

MVH / Anders
 
Angående investeringar & framtida skatter,
Talade med en tillverkare av pelletsbrännare, han nämnde att man diskuterade tillsammans med STEM framtida skatter. Ett hett ;D förslag var/är att lägga själva energiskatten på fastighetens uppvärmnda yta (finns i din fast-taxering).
Detta innebär att alla oavsett bränsle (olja/el/ved/etc) betalade skatt.
till detta skulle säkert vissa miljö skatter tillkomma för respektive bränsle.
Har dock inte hört någon som andats om detta senare.....
Jo, jag tror att skatt på pellets m.fl. andra kommer i någon form.

//P
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.