Hallå där!

Har läst igenom allt jag kommit över men lyckas ändå inte komma fram till något. Tanken är att ta bort en bärande vägg och ersätta med en limträbalk. Enligt beräkningar på Moelven får jag fram ett passande alternativ i form av en 66x315 balk. Minsta erforderliga upplagslängd är 141mm. Största möjliga storlek på pelare jag kan få in i ytterväggen är 115x115 för att kunna bygga in den. Betyder det att jag måste välja en annan typ av balk om jag vill ha pelaren helt inbyggd eller har jag fått det om bakfoten?

MVH
 
141 mm låter otroligt mycket för en så klen balk inbyggd i vägg.
Jag tror något blivit knas i uträkningen.
Jag är övertygad om att 115 räcker gott eller att det skall vara en mycket kraftigare balk.

En bredare balk borde ge mindre upplagslängd.
Ett annat alternativ är att skruvlimma två 45x145 så du får en stolpe på 90x145.
 
Martin93 skrev:
Hallå där!

Har läst igenom allt jag kommit över men lyckas ändå inte komma fram till något. Tanken är att ta bort en bärande vägg och ersätta med en limträbalk. Enligt beräkningar på Moelven får jag fram ett passande alternativ i form av en 66x315 balk. Minsta erforderliga upplagslängd är 141mm. Största möjliga storlek på pelare jag kan få in i ytterväggen är 115x115 för att kunna bygga in den. Betyder det att jag måste välja en annan typ av balk om jag vill ha pelaren helt inbyggd eller har jag fått det om bakfoten?

MVH
Jag hade en liknande situation där jag behövde 115 mm enligt programmet men har bara 90 mm tillgängligt. Ställde frågan till Moelven och fick nedan svar.

Moelven skrev:
Det finns ett generellt tillägg på 30mm utifrån pelardimensionen som inte är med i programmet, så upplagslängden behöver du inte bekymra dig över, det är ok med 90mm.
(det man annars kan göra för att förstärka upplaget är att man drar in långa helgängade skruv i undersidan på balken samt har en plåt mellan pelare, på så sätt sprider man upplagslasten längre in i balken)
Mitt beslut i slutet blev i alla fall att gå för en Kerto-S balk istället då jag kunde gå från an 90x360 limträ till en 45x400 Kerto-S vilken dessutom bara kräver 91 mm i upplagslängd.

Och välkommen till forumet på Byggahus!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.