Hur resonerar ni kring exempelvis brandsäkerhet i det utrymmet ni har mycket aktiv teknisk utrustning i, igång dygnet runt?

I helgen bombarderades jag med larm från min UPS om att det var något fel på batteriet. Var inte hemma då men när jag kom hem gick jag upp på vinden, där grejerna är monterade i ett skåp, och kollade läget. Visade sig att UPS:ens batteripack var stekhett och helt svullet. Kastade naturligtvis ut batteripacket pronto men senare tänkte jag att det var kanske bara en slump att det inte tagit fyr i utrustningen. Det var en 6 år gammal APC rack-ups så inget billigt "kinaskit".
Har brandvarnare precis ovanför men det hjälper ju föga om man inte är hemma.

Har ni andra någon form av säkerhetstänk kring sådant här?
 
Batterier på laddning oövervakat innebär alltid en risk.
Har du verkligen behov av en ups?
 
hsd
Hade upsen kopplat från batterikretsen när det larmade, är det ett stort batteripack och vilken typ är det
 
Att brandskydda sitt teknikrum (t.ex. med brandgipsskivor eller andra kartonglösa skivor) som omger utrustning tror jag man kommer långt med. Viktigt är också att se till att det inte ligger lösa lättbrännbara saker nära utrustning som kan fela, såsom papper och dammråttor.

Nu har jag inte sett din UPS, men rent generellt brukar bättre utrustning tåla haverier utan att orsaka brand (utanför lådan). Om det trots allt skulle spotta ut brinnande partiklar så kommer det obrännbara materialet i teknikrummet till nytta.

PS. Fotografera gärna vad som hänt din UPS. Jag är lite nyfiken på vad som hänt. Så länge man fortsätter med blybatterier och inte går över till LiCo-celler i UPSer tror jag det ska mycket till för att en batteribrand ska sprida sig speciellt långt.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
På jobbet har vi X antal gånger råkat ut för att slutna bly-gel-accar blivit stekheta när accarna gått sönder.
Det yngsta batteriet var knappt ett år gammalt och det äldsta batteriet var ca sex år.
Batterierna har suttit i olika utrustningar, tex Stanley ELB512-brandlarmscentral, gammal LM-Ericsson brandlarmscentral, APC-ups mm.
 
Svar på diverse frågor:
UPS:en hade kopplat från batteriet och fungerade som vanligt förutom att den nu inte har några batterier i sig.
Det är en APC Smart-ups 750VA LCD RM 2U som innehåller 2x 7Ah 12V-pack seriekopplade till 24V.
Bor på vischan och har frekventa strömavbrott, den gör god nytta för att hålla hemmaservern skadeslös och internetuppkopplingen igång då det är en 4G-uppkoppling och inte via koppar.
Det finns inte mycket att fotografera, batterierna är märkbart svullna men mer än så är det inte visuellt. De var dock varmare än vad man kunde hantera utan vantar :)

Har också haft svullna pack i större UPS:er i yrket men då är de oftast i serverrum med avancerat brandskydd.

Får fundera på någon gipslåda, det var väl ett bra tips. Kanske bara för batterierna, separat.
Tänkte faktiskt hänga på batterier med högre kapacitet nu när de gamla gick åt helsike. Kortslutning i övrig utrustning borde lösa nån säkring men batterier innehåller "egen" energi så mycket så de kanske är de farligaste.
 
Jag kommer att installera en rökdetektor kopplad till larmet i teknikrummet. Då blir jag uppringd plus att en siren går om det skulle börja brinna.

Går larmet när jag inte är hemma så kommer jag att försöka få någon granne att kolla läget. Är det en liten glödbrand eller varmgång så kanske grannen kan släcka. Jag funderar också på att skaffa en kolsyresläckare till teknikrummet.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
hsd
Det är ingen fara men battererna bör bytas med 3-5 års intervaller beroende på battertyp ( så kallade 10års batterir kan man ofta köra längre men jag brukar byta inom 7år på dessa)
Om det skulle gå så långt att batteriet smäller så medför det frätande spill men ingen brandrisk i omgivningen
 
Redigerat:
tompaah7503 skrev:
Får fundera på någon gipslåda, det var väl ett bra tips. Kanske bara för batterierna, separat. Tänkte faktiskt hänga på batterier med högre kapacitet nu när de gamla gick åt helsike
Se upp om du tänker ha batterier utanför UPS-lådan. Många UPS har inte batterikretsen isolerad från nätet, dvs det är farligt att beröra batterikontakterna.
 
N
Koppla en RPI till USB på din UPS. Då kan du också skicka larm automatiskt till telefonen via t.ex mail.
 
larky skrev:
Fick en demo av en säljare nyligen om Blazecut brandsläckare, borde funka till ett stängt teknikskåp
[länk]
Intressant produkt jag funderar själv ofta på samma problem.

Jag har också funderar på att sätta en Verisure smartplug och koppla den till brandlarmet. Går brand larmet så bryts strömmen dock kanske lite försent säkringen hinner kanske gå innan
 
Noun skrev:
Koppla en RPI till USB på din UPS. Då kan du också skicka larm automatiskt till telefonen via t.ex mail.
Vad är en RPI? Min UPS har redan nätverksinterface och meddelar både mig och mina enheter om det är strömavbrott eller annat. Däremot har den ingen sensor för ifall den själv står och brinner, så just det kan den ju inte meddela om..
 
BlazeCut såg höginterssant ut. Autonomt system och inte beroende av el eller data. Kan naturligtvis kombineras med sensorer för larm.
 
tompaah7503 skrev:
Vad är en RPI?
RPI = Raspberry Pi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.