Vi har en stuga i "skogen" i Hudiksvall idag. Idag har vi Net1 modem, men det funkar ruskigt dårlig. Mycket ostabilt, dårlig mottagning och låg hastighet. Vi har köpt en extern antenn, men det har inte hjälpt mycket.
Jag har pratat med Telia, och dom kan hitta fram den gamla telefonledningen åt mig för en tusenlapp och sätta upp ett jack inne, men jag kan ändå inte få bredband där då dom säger att stugan är för långt från sentralen.
Är den nån som har tips på en annan lösning? Det vi helst vill ha är:

- Bredband, utan begränsning på data mängd (detta har vi idatg)
- Telefoni, gärna över IP (det har vi idag, men funkar dårligt pga bandbredden)
- Fast IP, så att vi kan styra värme, larm och kamera hemifrån (detta erbjuder inte Net1 oss längre idag)

På förhand tack!
 
Kolla täckningskartorna hos de olika operatörerna och se om du har bra täckning från någon.

Annars är det extern antenn som gäller. Och det finns inte med obegränsad datamängd. Ska man ha det är det fast förbindelse som gäller. Eftersom det inte fungerade med en vanlig extern antenn så skulle jag gissa att du behöver en mastmonterad riktantenn riktad mot lämplig basstation. Masten behöver inte vara en fackverksmast, en vanlig flaggstång funkar nog bra.

Ett långskott skulle ju kunna vara att skaffa fiber, om det nu är möjligt. Jag ska snart installera fiber på sommarstugan och ta ett enmånadsabbonemang när jag är där.

Har du någon granne med fiber eller adsl? Isåfall kanske ni kan dra en fiber dit eller köra med wifi-länk.

Man kan oftast använda dynamisk dns för att komma ifrån behovet av fast ip.
 
Redigerat:
Hosse skrev:
- Fast IP, så att vi kan styra värme, larm och kamera hemifrån (detta erbjuder inte Net1 oss längre idag)
Fast IP behöver man inte idag, och det är tveksamt om man numera kan få det på något privatabonnemang. Det finns ett flertal leverantörer av gratis "dynamic DNS". Man kan använda en dator för att sköta DNS-uppdateringen, men då måste den vara igång för att det ska fortsätta fungera om IP-numret ändras. Det smidigaste är att ha DNS-uppdateringen i routern, men då måste man använda en DNS-tjänst som stöds av routern.
 
@pelpet: Nu är det ju så att Net1 baserar sig på det gamla NMT nätet pluss 4G nätet. Jag tror kanske att pga att jag inte kommer upp i 4G hastighet, utan ligger kvar på NMT bandet där ute. Jag har idag redan en extern antenn från Net1 till modemet, vilken inte hjälpt mycket. När det gäller obegränsad datamängd, så har jag det idag från Net1. Det var bara en uppgradering av abonemanget, så fick jag det. Samtidigt informerade dom mig om att dom inte erbjuder fast IP på "alltid på" abonemanget. Dvs det betyder att dom kan erbjuda fast IP eftersom jag hade det innan, men dom vill bara inte längre.. Grr.. Nej ingen av grannarna har fiber. Det är också ca 1 km till närmaste fastboende granne och 500 meter till nästa sommarstuga (som jag tvivlar har bredband).

@b_hasse: Jag har testat massa innan jag fick fast IP med DYNDns och en till aktör som jag inte kommer ihåg just nu. Det fungerar nog säkert, men jag tror att det är en speciell brandmur/begränsning på dom som inte har fast IP. En IT snubbe på jobbet nämnde att det var vanligt. Denna blir lättare att komma igjenom när man får fast IP. Så var det i mitt fall iallafall. Kom direkt till modemet utan det minsta problem.

@KnockOnWood: Tack! Har kikat på det där faktiskt, men det är ganska dyrt och har riktigt låga hastigheter för pengarna..

En annan sak som jag kan nämna är att jag har norskt abonemang idag (bor i Norge) och när jag då kommer till sverige så kan jag koppla mig på i stort sett alla operatörer. När jag testar det i stuga får jag som regel bara upp Sweden Mobile (eller nåt liknande). Vet inte om detta är Telia? Oavsett, det är ruskigt dårlig mottagning och ingen data. 4G kan blinka till på en god dag, annars ingen data..
 
Exakt vad har du för antenn? Det är skillnad på antenn och antenn. Jag tänker mig något sånt här monterat på en mast.

28dBi High Gain 4G LTE utomhusantenn för riktad signal med SMA-hankontakt och specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
@pelpet: Det är en riktig antenn som jag köpt av Net1. https://goo.gl/images/Ook1pQ

Ser nu på deras täckningskarta att vi ska ha "God täckning" exakt där min stuga är.
 
Det låter som att du har något lokalt problem. Jag hade kontaktat Net1:s support för att se vad som är fel. Har du en sån antenn mastmonterad antenn och god täckning enligt kartan så borde det fungera utmärkt.
 
Hosse skrev:
@pelpet: Det är en riktig antenn som jag köpt av Net1. [länk]

Ser nu på deras täckningskarta att vi ska ha "God täckning" exakt där min stuga är.
Tips: När du kollat täckningskartorna så köp kontantkort från de aktuella operatörerna och testa bandbredden med (i olåst hårdvara) innan du tecknar abonnemang.
 
Jeg kom også å tenke på en annen sak. Mulig de fleset naboer også har Net1, og kanskje det er de som spiser opp båndbredden?

@pelpet: Har vært i kontakt med de flere ganger. Hver gang sier de at det ikke er registrert noen problemer i mitt område og de får kontakt med modemet. Dvs alt virker OK. Uansett, Net1 tilbyr ikke lenger fast IP så bytter gjerne til noen andre..
 
Jag tror problemet är hos dig - kanske har du riktar in antennen åt fel håll, eller så har du en dålig kabel kanske?
 
Du blandar ihop Det gamla NMT nätet med frekvenserna 450MHZ, det är bara frekvenserna dom använder nätet är avecklat för länge sedan.
Om du har en yttre antenn, titta på vad du har för dämpning i dBm rikta antenn så att dämpningen blir så låg som möjligt du har då hittat den bästa riktningen.

Hur är 3G/4G täckningen med andra operatörer, vad har ni för täckning med mobilen tex?
 
pelpet skrev:
Jag tror problemet är hos dig - kanske har du riktar in antennen åt fel håll, eller så har du en dålig kabel kanske?
Bara för att han skrev på norska så är det väl ändå lite taskigt att förutsätta att det är ett norskt montage av antennen.
Han borde be net1 komma ut och mäta hos honom istället, men det verkar som han inte vill ha kvar net1 och då blir det inte lätt att hitta vettiga alternativ.
 
Hosse skrev:
@b_hasse: Jag har testat massa innan jag fick fast IP med DYNDns och en till aktör som jag inte kommer ihåg just nu. Det fungerar nog säkert, men jag tror att det är en speciell brandmur/begränsning på dom som inte har fast IP. En IT snubbe på jobbet nämnde att det var vanligt. Denna blir lättare att komma igjenom när man får fast IP. Så var det i mitt fall iallafall. Kom direkt till modemet utan det minsta problem.
Vissa operatörer använder "carrier grade NAT" och det funkar troligen inte med dynamiskt DNS. Man ska dock inte behöva begära fast IP, utan det ska räcka med att man begär att alltid få ett publikt IP-nummer. Det bör gå hos alla operatörer och det ska vara gratis.

Finns det någon operatör som ger fast IP-nummer till privatpersoner?

Du kan få fast IP-nummer till företagsabonnemang, men de är löjligt dyra om man jämför med privatabonnemangen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.