J
Hej,

Håller på att göra om ventilationen från självdrag till mekanisk frånluft.
Kommer sätta en kanalfläkt på vinden och dra ett gäng spirorör till denna.

Ska dessa rör kondensisoleras eller ej? Sunda förnuftet säger nej men vill vara säker.
Ska fläkten också isoleras?
Hur tjock isolering ska jag använda?
Någon speciell isolering som är att föredra?

Eftersom jag inte får tag i frånluften från dasset i källaren på annat sätt än via murstocken kommer jag att göra en anslutning till den på vinden och sedan täta kanalen utvändigt på skorstenen. Har alltså borrat ett 100mm hål i i murstockens kanal och kommer ansluta denna till fläkten. Kan detta ställa till problem med t.ex. kondens?
 
Hmm..
Om du suger ut varm luft i rören som ligger på en kallvind. Så bildas det kondens.
Du ska lägga 30mm lamellmatta eller mer, med alufolie. Du ska även tejpa alla skarvar och najja fast isoleringen på röret så att den sitter fast ordentligt.
Fläkten ska även isoleras. Om det är en vanlig frånluftsfläkt i plåt.

Använder du 30mm lamellmatta, så måttar du runt röret med en talmeter. Och lägger sedan till 19cm. Och då har du en färdig bit som passar runt röret.
 
Du måste isolera rören på något vis. Om du inte gör det så kommer du att få kondens på insidan av fläktröret när den varma luften kyls ner. Den kondensen kommer ju att leta sig ut någonstans och ge upphov till fuktskador på vinden och eventuellt nere i bostadsdelen med.

För övrigt så vill jag tipsa om att varvtalsreglera fläkten med en transformator istället för en tyristor. Tyristorer ger lätt upphov till motorljud och buller som kan störa medan transformatorer ger en betydligt tystare gång. Jag bytte nyligen ut min tyristor till en transformator och det var en verklig lättnad.
 
J
Om kondensen bildas på insidan, måste det då verkligen isoleras med lamellmatta?

Det där med transformator var ett bra tips!
 
Ja. Den kalla Luften på vinden får inte komma i kontakt med röret. Och om det inte är helt tätt, så lär det bildas kondens. Dumt att chansa. Bättre att göra på rätt sätt. :)
Vad tänkte du lägga för isolering annars?
Alternativet är väl om du lägger nätmatta och sen slår in det i plast. Men det är mer jobb och jobbigare.

JeLö skrev:
Om kondensen bildas på insidan, måste det då verkligen isoleras med lamellmatta?

Det där med transformator var ett bra tips!
 
J
Har inte en aning om vilken isolering det ska vara, därför jag frågar här. Men den gamla frånluftskanalen verkar inte na något kondensskydd. Vanlig gul isolering med svart papp på, samma som ligger på resten av vinden.
 
Vanlig gul med papp funkar också. Det är ju isoleringen som är viktig så det inte kondenserar på insidan av rören.
 
J
Är det 30mm tjock som gäller då också?

Som jag skrev innan så tänkte jag återanvända en kanal i skorstenen.
Om jag tätar kanalen i toppen av skorstenen (ska ändå ha dit en plåtslagare för att fixa lite annat där uppe), finns det då någon risk att det blir kondens i den kanalen?
Sektionsskiss av ett hus med markerad skorsten och kanal genom källare, våningsplan och kallvind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Själva murstocken behöver inte isoleras. Isolera rör o fläkt på kallvinden. För egen del hade jag nöjt mig med 30 mm.
 
J
Började fundera på om det kunde bildas kondens på "locket" jag tänkte täta kanalen med, men det kanske inte är någon fara. Hinner kanske inte komma upp någon varmluft till toppen av skorstenen.
 
Borde också ta tag i denna operation. Tycker mineralull med papp och ståltråd runt låter smidigt då det är lätt att få tag i och jag bara ska isolera korta längder. Fråga: Behöver kanalfläkten isoleras, eller tror ni den utvecklar tillräckligt med värme för att det inte ska vålla några problem. Om den ska/bör isoleras, hur gör man detta enklast? (Vet att det finns isolerade att köpa, men jag har redan en oisolerad, vilket jag tror även gällde TS kanalfläkt.)

Mvh, Magnus
 
Vettetusan om isolering med papp håller kondensen borta. Vad jag vet så måste du ha en diffspärr för att det inte ska bildas kondens. Tex klä in isoleringen i plast eller ha isolering med armerad alufolie utanpå.

Jag hade isolerat den. För att vara på säkra sidan. Eftersom den också är i plåt.

Är det en vanlig rund kanalfläkt?

axn skrev:
Borde också ta tag i denna operation. Tycker mineralull med papp och ståltråd runt låter smidigt då det är lätt att få tag i och jag bara ska isolera korta längder. Fråga: Behöver kanalfläkten isoleras, eller tror ni den utvecklar tillräckligt med värme för att det inte ska vålla några problem. Om den ska/bör isoleras, hur gör man detta enklast? (Vet att det finns isolerade att köpa, men jag har redan en oisolerad, vilket jag tror även gällde TS kanalfläkt.)

Mvh, Magnus
 
Behövs ingen diffspärr på isoleringen, såvida ni inte tänker köra kalluft i den på sommaren, vilket förefaller högst osannolikt.

Det är alltså på insidan av röret det kan bildas kondens, inte på utsidan => ingen diffspärr utanpå rörisoleringen på vinden.

Använder man 5 cm byggmatta så kommer den att komprimeras till ca halva tjockleken virad om röret. Så minst dubbla lager. Det är mkt besvärligare att anv en 10 cm tjock byggmatta, så 2x5cm kan rekommenderas. Om ni inte är två personer som hjälps åt så anv tejp för att först hålla isoleringen på plats, och vira sedan najtråd för att hålla isoleringen på plats permanent.
Om fläkten har konstiga former så skär smala remsor av isoleringen och bara knepa & knåpa på den runtom tills det täcker bra nog.
 
  • Gilla
JeLö och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.