Hej skall montera smygen till min garageport och sitter nu och funderar över belysning av denna.
Har tidigare varit inne på att fräsa in en led-strip men har övergett denna ide och skall istället satsa på led downlights/spotlights. Smygen är tillverkad av en hemmagjord limfog 22x300mm. Ovan denna har jag en 45:a så ett inbyggnadsdjup under 30mm underlättar då jag slipper fräsa ur 45:an. Tanken är att använda mig av konstantströms spottar och kunna dimma dessa med drivern, så antalet watt och ljustyrka är av underordnad betydelse.

Porten är 5 meter bred och 2.23 meter hög.

Det jag har lite funderingar över är:

Antalet downlights samt spridningsvinkel på dessa?

Minispotlights kontra större med ordentliga reflektorer?

Något konkret förslag på lämpliga spottar

Är det någon här som har lite koll på den ultimata portbelysningen? Och kan ge några enkla tipps/grundregler över ljusdesign..

/Martin
 
Har kollat lite efter diverse downlights, men är fortfarande lite kluven till spridningsvinkel och placering. Färre spottar med väldigt bred vinkel 90-120° eller fler spottar med 45° vinkel.

Med 45° så lär jag behöva kanske 8-10 spottar för att få jämn täckning i övre delen av porten, men då är frågan hur stor skillnad är det på ljusspridningen mellan en mini spot med bara en diod som sticker fram typ hide a lite spot mini IP44, Core eller Malmbergs md 29 (denna har iof. en lins som sprider lite.)

Motför en spot med lite större reflektor 40-60mm typ hide a lite thin led, malmbergs md 99 eller md 315?

Det känns som att det kanske inte helt går att jämföra spridningsvinkel rakt av? Eller är det så enkelt?
Finns det nackdelar med minispottar kontra de lite större med reflektor/lins?


Det lutar nu åt att köpa 6st 60° (Hid a Lite spot mini VP ip44) eller 5st 120° (Hide a Lite Core) 2700K


Någon som har tankar om detta? För många för få? helt felaktigt val av belysning?

Blir det för många (för starkt ljus) så dimmar man juh lätt ner ljuset med drivern... fast då de ej har reflektor så kanske det kan bli svagt ljus längre ned på porten/marken?



Hide a lite listar många modeller som IP44 men väldigt få som utomhus, det är väl baksidan av "armaturen" som inte är tät på inomhusmodellerna.... Men i smygen ser jag ingen större fara i att använda mig av dessa.

Många frågor blir det.. men som amatör inom området blir det lätt så :)
 
Eller köp ett kit med cosa 45 och fäll in så många du önskar. De ger ett behagligt ljus till en mycket rimlig kostnad.
 
Jag har just monterat belysning i smygen till min garageport. Min port är betydligt smalare, och det är även en skillnad att smygen är ca 1 meter djup, så det är ett ganska stort område som tidigare var becksvart som jag nu har lyst upp.

Jag har 4 st Hide-a-lite Spot Mini IP44, utan dimmer. De ger tillsammans ett väldigt starkt ljus tycker jag, men det blir inte för starkt. Porten är svart, så den suger åt sig ljuset. Hade den varit vit så skulle belysningen nog behöva dimmas ned.

Spotarna är jag väldigt nöjd med. De kändes robusta, manualen är bra, och ljuset sprider sig jämnt och fint.

Belysning installerad i garageportens smyg som lyser upp en tidigare mörk yta med en svart garageport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle montera ca 1W LED och sätta dessa med ca 0,5m mellanrum. Då blir det en jämt ljus och man slipper den starka "ljusskålen" som blir på porten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.