Jag har en två-stegs slunga och har nu två dagar på rad (i Stockholmstrakten) försökt köra bort snön på gården. Snön blir väldigt snabbt kompakt och fastnar i utblåset. Jag kommer ca. 1 meter så är det stopp igen och halvt hopplöst att knacka loss ur röret.

Vad kan man göra åt det eller är det bara extremt ofördelaktig snö just nu?
 
Utan att kunna slungor känns det spontant som att andra steget inte hinner med att kasta ut? Eller är det efter andra steget det fastnar?
 
Och inga brytpinnar/bultar är av.
 
när det är lite tung snö får man inte vinkla ned utkastet för mycket, åtminstone med min slunga, kom precis innanför dörren efter ytterligare en timmes röjning, kläggar lätt ihop ´vid nollgradigt, blev att rensa röret ganska ofta
 
Jo, det är i röret efter andra steget det fastnar.
Det är hopplöst och jag fick skotta för hand.

Allt snurrar som det ska och kör jag riktigt, riktigt långsamt kommer jag kanske 2 meter innan jag får hacka loss snö ur röret igen.
 
Hade det problemet när det var lite tyngre snö, med förra slungan.
Efter att jag bytt till en motorstarkare variant så gick det bättre om inte felfritt.

Är det möjligtvis en 5hk modell du har så skulle jag gissa på att maskinen inte orkar slunga iväg snön.
 
Det är en 12hk maskin... Worker 1300Pro heter den, med larvband.
 
Montera gummitätningar på utkastarfläktens vingar ska hjälpa sägs det :)

Har funderat på att göra det på min slunga, men det har inte blivit av då jag inte känner något större behov då det sällan är Stockholmssnö här :)
 
Och motorn går på fulla spjäll?
 
VikHe skrev:
Montera gummitätningar på utkastarfläktens vingar ska hjälpa sägs det :)

Har funderat på att göra det på min slunga, men det har inte blivit av då jag inte känner något större behov då det sällan är Stockholmssnö här :)
Hur menar du?

Ja, full gas på!
 
Spelet mellan "fläkten" och omgivande trumma.
Det är det du ska minska mha påbultade kraftiga gummiark.
 
Smörj upp röret med stearin?
 
Spruta rikligt med silikonspray i röret så du får bra "glid" och snön inte fastnar.
PTFE borde ju kunna funka också.
 
Och här kan man se ett exempel med extra gummiflärpar på andra stegets vingar, jämfört med utan. Det gör rätt stor skillnad.

Spola fram till 1:20, där börjar testet.

https://www.youtube.com/watch?v=-XLOCtrAYZc
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.