Jag har hittat en HP stationär dator som är prisvärd. Datorn har ett "on board" -grafik av senaste modell som klarar 4K upplösning, MEN, eftersom datorn saknar displayport så kan man inte nyttja den höga upplösningen.

Jag vill hålla ner kostnaderna o slippa köpa nytt grafikkort. Finns det någon annan fiffig lösning för att trolla fram en displayport? ....tror inte det faktiskt men kollar här ändå.
 
....men datorn har väl någon annan digital utgång som kan användas? Verkar ju konstigt om kortet hanterar högre upplösning än anslutningen.
 
  • Gilla
MB77 och 1 till
  • Laddar…
En kompromiss kan väl vara att köra 2560x1440 a.k.a 2K. Det klarar både Duallink DVI och HDMI i 60Hz.
Bara hälften av 4K men ändock kanske tillräckligt.
 
Du behöver förklara ytterligare hur dator och skärm ser ut och vilka anslutningar som finns. Lägg upp en bild!
 
Funkar det inte med hdmi?
 
Jo, hdmi 2.0
 
MathiasS skrev:
....men datorn har väl någon annan digital utgång som kan användas? Verkar ju konstigt om kortet hanterar högre upplösning än anslutningen.
Även jag tyckte det va konstigt så jag kontaktade återförsäljaren o googlade på HP´s hemsida. En produkt kan idag ofta heta samma sak men finnas i flera olika versioner/konfigureringar. Och i detta fall antar jag efter mina undersökningar att den dator som säljs i Norden(och kanske hela Europa) saknar displayporten, men i usa kommer den med port. Varför kan men verkligen fråga sig, känns som man medvetet "pluggat" funktionen för att styra över modellutbudet/försäljningsstrategin.

Det är bara displayporten som kan leverera i 4k (samt thunderbolt på mac)

Jag kan köpa ett begagnat kraftfullare grafikkort med displayport, som man tom kan leka lite med (spela) men då måste jag köpa nytt power supply för 7-800kr och slita ut det gamla (vet inte om jag har lust rota i en ny dator med alla kablar redan snyggt dragna)
 
Ok.

HDMI 2.0 stödjer 4k också. Vad har denna dator för utgång då?
 
MathiasS skrev:
Jo, hdmi 2.0
Kanon , det tänkte jag inte på att HDMI finns i olika versioner. Men makalöst nog finns inte HDMI-portar heller. Finns bara de vanliga DVI-D o
VGA
 
Ok, då är du nog rökt.

:(
 
Det blir att köpa ett billigt enklare/strömsnålt grafikkort till. tack
 
har du dubbelkollat så att det inte finns en kontakt på moderkortet som är till för hdmi ut eller nåt det men inte inkopplad
 
Dvi-d ska klara 4k @ 30hz
 
TheGame skrev:
Dvi-d ska klara 4k @ 30hz
Jasså?! Säker? Jag kollade, men måste ha missat. 30HZ är dock för klent. Men bra att veta ändå!
 
ikeo skrev:
har du dubbelkollat så att det inte finns en kontakt på moderkortet som är till för hdmi ut eller nåt det men inte inkopplad
Jag har ännu inte beställt datorn, ville kika runt lite först o kolla om jag kan lösa denna puck, Jag har sett ett par moderkort men aldrig sett att det skulle finnas extra video-utgångar. Men det skulle va sjysst om så var fallet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.