Hej

Har ni självdrag, stryp ventilerna alt kör fläkten på ur, hänger ni inte tvätt inomhus på vintern? Vi har runt 50%, och sänker fläkten rejält på vintern, denna styrs lite efter fuktigheten..
 
Växter, massor! och det finns även de gamla "porslinskopparna" som man hänger på radiatorerna och fyller på med vatten så fuktar de luften. även en luftfuktare i sovrum kan vara en bra ide. Jag kör en sådan själv och det är härligt! kör alla 3 tipsen så kommer du få ett fuktigare inneklimat-
 
Måste fråga er som har koll på er fuktighet inne, vad har ni såhär års? Här har vi haft det ganska torrt i höst (ute - bor i mitten av Skåne) och det har speglat sig lite inne.. senaste tre dagarna som jag nu kollat så har mätaren sagt mellan 42-45% .. (Trots att jag hängt tvätt i rummet) ..har för mig att det brukar vara högre denna tid på året..?
 
BirgitS
Vi har 38 % inne nu.
Luftfuktigheten inne beror mycket på hur mycket man värmer uteluften. Det är 9 grader och 72 % luftfuktighet ute och 21 grader inne.
 
  • Gilla
Donwoody och 1 till
  • Laddar…
harry73
45% på diskbänken under matlagningen.
Vi bor i Skåne ( lite söder om mitten)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Nu blev det kallgrader här i trakten.
-5 har vi ute och runt 20 grader inne (elementvärme/vattenburet)
Nu märks det att det blir torrare inne..

Legat mellan 28-32 % senaste dagarna.. trots tvätthängande (samma rum som termometern står) vattnade växter och köket rum i rum (kokat pasta några ggr.. haha)..
 
K
Jag har 15% hemma nu med FTX ventilation, märker det i snoken när jag ska sova i övrigt märker jag inget,
Är ingen växtmänniska, växter dör i mitt sällskap.
 
BirgitS
Nere på 27 % luftfuktighet nu när det är -3 grader och var tyvärr lite irriterad i halsen när jag vaknade. Visst har vi en del växter men att vattna typ 2 liter en gång i veckan kan inte påverka luftfuktigheten i någon större utsträckning i en stor lägenhet.
 
Finns lite begränsningar för hur mycket växter man kan ha hehe.. och de mår ju inte bra av att få för mycket vatten heller. Jag har dock ökat på med lite gröna växter för bättre luft, sen kanske de inte gör supermycket för just luftfuktigheten (men nått hjälper de nog, när man vattnar).

Komiskt att man ska behöva en avfuktare i källaren och en återfuktare på våningen ovanför..
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
25% inne, 86% ute nu.

Nytt fint FTX-system och L/L-värmepump som uppvärmning, förutom kaminen.

Enda negativa för mig är att jag lätt får torrsprickor i fingertopparna (tummarna) när det är torrt länge.
Får väl börja suga på tummen igen :)
 
Vet inte om jag litar på min mätare (trådlös för 99kr) men såhär ser det ut hos i badrummet, topparna är efter dusch. Känns dock som att vi har (för) torrt. vet dock inte riktigt vad jag ska göra för att åtgärda det, har mekanisk frånluft.

Graf över luftfuktighet och temperatur i ett badrum med toppar efter dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det verkar ju litet märkligt med en helt rak bottenlinje.
Kanske instrumentet inte kan mäta på låga RH-nivåer.

Vad visar den gröna kurvan?
 
harry73
Gröna linjen är temperatur.
och att fuktigheten efter en dusch går tillbaka till samma värde som resten av huset är normalt och att den ärkonstant över en dag är inte ovanligt
Men 14% är väldig torr.
Kan du sänka ventilationshastigheten?
 
BirgitS
Att sänka temperaturen någon grad eller så gör ju luften mindre torr också.
 
harry73 skrev:
Gröna linjen är temperatur.
och att fuktigheten efter en dusch går tillbaka till samma värde som resten av huset är normalt och att den ärkonstant över en dag är inte ovanligt
Men 14% är väldig torr.
Kan du sänka ventilationshastigheten?
Antagligen är 14% min värde för givaren. Tror inte att jag kan justera hastigheten. Har en takfläkt som styr både frånluft och köksfläkt. Har ett vred 1-4 på spiskåpan som jag styr hastigheten med med den har vi alltid på 1 förutom när vi lagar mat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.