jag var inne på Aliexpress och leta efter något helt annat och stötte på denna tillverkare: https://livolo.aliexpress.com/store/500715?spm=2114.8147860.0.0.UHJU0q

De har snygga brytare till bra priser. Jag beställde hem några för att testa och de är väldigt snygga, funkar bra och kvalitet verkar bra.

Är dessa godkända att använda i Sverige? Någon som har några erfarenheter?

Det jag tycker är nice med dessa är att de finns i väldigt många olika kombinationer med knappar osv.

Jag hade gärna bytt ut alla mina knappar mot dessa och köpt varianten med fjärr så man även kan styra all belysning med fjärren.

Såg att det även finns ett open source-projekt för home kit som man tex kan installera på en raspberrypi och koppla till en IR-blaster så kan man sedan styra alla belysning via apple homekit. Det hade varit riktigt nice.

Vad tror ni om det? Finns det andra tillverkare med liknande produkter? Gärna med stöd för Apple Home Kit out of the box.
 
Hej,

Har du testat mycket med dem? Jag köpte bara en för att se om den fungerade här hemma och det gör dem och jag håller med, de är magiskt vackra.

Men nu har jag en fundering som de i deras kommunikation inte kan förmågas besvara om det fungerar eller inte.

Jag har hemma följande setup och skulle då vilja styra det med deras produktet.

Lampa 1 & 2 är på lina 1
Lampa 3 & 4 är på lina 2
Lampa 5 är på lina 3

Alla brytare har 2 knappar.

Brytare 1, Knapp 1 styr lina 3, knapp 2 styr lina 2
Brytare 2, Knapp 1 styr lina 2, knapp 2 styr lina 1
Brytare 3, knapp 1 styr lina 1, knapp 2 styr sedan en annan lampa.

Men då det bara finns en "com" att ha kontakt mellan brytarna så undrar jag om den kommer prata så det går synka alla eller om det bar menas ny trycks här knapp 1, aktivera knapp 1 hos dig också. Isf går det ju bara ha 2 brytare i kontakt med varandra och inte 3 som jag behöver.
 
Jag har inte testat så mycket, har bara installerat en helt fristående knapp.

Jag tror att det kanske inte går att göra så du vill. Du behöver nog köpa separata knappar för varje slinga.

Här står det dock "you can connect three two way switches together" men jag antar att man menar att man kan tända/släcka en slinga från tre ställen då.

http://www.livolo.com/about/support/

Så jag antar att du behöver köpa sex brytare och sätta två brytare på varje ställe.
 
Ja jag har läst mycket om dem även om det var 2 månader sedan när jag också testade en dosa med två knappar. Den fungerar bra och jag är nöjd. Men ville bara se om du hade en full test hemma och höra av någon som isf hade testat själv då de inte helt kan svara ensidigt, vissa svarar en sak och andra annat och den tredje svarar inte alls. Men så är det ibland. Man får köpa grisen i säcken. :)

Edit:

För övrigt tycker jag att det äv väldigt synd att dem inte kan ha några (dubbel) vägguttag som passar in i våra normala uttag som vi har här hemma.
 
Japp, jag tänkte passa på och beställa några nu den 11:e när de har lite kampanj :) Men jag kommer inte ha någon setup som du. Jag kommer mest ha fristående brytare några med dubbla knappar men inte me trappkoppling. Jag har en trappkoppling men då med singelknappar vilken inte ska vara något problem :)
 
Hej! Drar upp den här gamla tråden igen. Nu när det gått ett år, är ni fortfarande nöjda med era Livolo-brytare? Har börjat kika på dessa jag med. Vore intressant att höra kring era erfarenheter :)
 
För att bara vara där och fungera så är den förträfflig. Inga problem alls, men har inte försökt göra den smartare än den är heller. Jag har inte heller köpt fler då jag avvaktar andra brytare som är smartare innan jag köper nya och byter ut andra i hemmet.
 
Svar på en gammal tråd, men kanske kan hjälpa någon. Jag har sedan 3 år tillbaka ca 30 dimmers, fungerar felfritt. Har endast LED lampor i hela huset, kanske skall nämnas.
 
Väcker liv i en gammal tråd. Jag har precis fått upp ögonen för dessa snygga produkter.
Jag tänkte höra hur det går till för att byta ut nuvarande strömbrytare mot dessa. Behöver man göra något speciellt eller är det som att sätta dit vilken brytare som helst?
 
Hej !
De vanliga på/av och dimmer kopplar man på samma sätt. Det som är jätteviktigt att göra det strömlöst.
Om du vill ha en Trappbrytare då måste man koppla på annan sätt, men att göra det krävs inte nya trådar.
Det finns för mycket produkter och möjligheter att välja så det är bäst att ringa och kolla med oss.
Vi är officiell leverantör i Sverige och hjälper gärna.
Sök Livolo Sverige då hittar du allt.
 
L Livolo skrev:
Hej !
De vanliga på/av och dimmer kopplar man på samma sätt. Det som är jätteviktigt att göra det strömlöst.
Om du vill ha en Trappbrytare då måste man koppla på annan sätt, men att göra det krävs inte nya trådar.
Det finns för mycket produkter och möjligheter att välja så det är bäst att ringa och kolla med oss.
Vi är officiell leverantör i Sverige och hjälper gärna.
Sök Livolo Sverige då hittar du allt.
Toppen, tack.
Jag har beställt. Inväntar nu varorna :)
 
På den tiden som jag köpte och använde dem för att testa hur de var så gick det inte att använda i en trappfunktion. Men de var snygga och de har säkerligen utvecklats sedan dess. Det är ju trots allt 4 år sedan. Återkom med bilder och recension när du testat dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.