Hej,
Jag planerat att inom en snar framtid starta ett eget företag som VVS-konsult. Jag har yrkeshögskoleutbildning och drygt 5 års erfarenhet av yrket som sådant. Jag behärskar projektering av samtliga VVS-system inklusive en del kylsystem. Jag gör även energibalansberäkningar (i VIP-energi) som krävs av byggnadsnämnden vid bygglovsansökan.

Jag har gjort en kalkyl för att se hur mycket jag behöver omsätta för att uppnå en tillfredställande lön etc

Som bolagsform tänker jag köra på AB.

Har någon här erfarenhet av eget företag enl ovan?
Har ni några tips?
Erfarenhet av konsultansvarsförsäkring?
Var är bästa stället att marknadsföra sig?
Företaget kommer att vara beläget i Mälardalen/Stockholm.
 
Du har PM.
 
K
Marknadsföring i konsultbranchen handlar ju mest om kontakter, avtal och bra utförda uppdrag, sällan det trillar in jobb där någon hittat en på google. Ramavtal är ju bra, ofta dåliga timpenningar men är ju ett bra sätt att hålla omsättning. Dock kräver ju beställare X antal anställda, viss erfarenhet etc för att man skall vara påtänkt som ramavtalad.

Har du med licenser för CAD, PDF program etc. samt en dator som går att CAD'a någorlunda vettigt på i din kalkyl?
 
Det finns gott om hemsidor och forum för oss som driver egna företag. Jag skulle rekommendera dig att vända dig till en sådan sida istället för ett konsumentforum som detta ;)

Ett exempel är sidan startaeget.se
Missa inte heller sidan verksamt.se Den kanske viktigaste sidan om du ska starta eget ;)
 
KjellTimell skrev:
Marknadsföring i konsultbranchen handlar ju mest om kontakter, avtal och bra utförda uppdrag, sällan det trillar in jobb där någon hittat en på google. Ramavtal är ju bra, ofta dåliga timpenningar men är ju ett bra sätt att hålla omsättning. Dock kräver ju beställare X antal anställda, viss erfarenhet etc för att man skall vara påtänkt som ramavtalad.

Har du med licenser för CAD, PDF program etc. samt en dator som går att CAD'a någorlunda vettigt på i din kalkyl?
Tack för svar.

Ja, det vet jag. Men från att vara ett okänt företag utan fler anställda än jag själv till ramavtal är ett stort steg. Jag vill att entreprenörer och andra beställare ska veta att jag finns, därmed tänkte jag inte på google, snarare slussen.biz och liknande branschsidor. Var någonstans visas exempelvis offentliga upphandlingar, för åtminstone till en början så tar jag jobb var jag än i Sverige får dessa.

Jag har räknat med licenser för autocad och magicad, VIP, office, pdf-program och diverse andra program. Även dator och skärmar, skrivare o dyl. samt litteratur såsom AMA och standarder som krävs.
 
thomasx skrev:
Det finns gott om hemsidor och forum för oss som driver egna företag. Jag skulle rekommendera dig att vända dig till en sådan sida istället för ett konsumentforum som detta ;)

Ett exempel är sidan startaeget.se
Missa inte heller sidan verksamt.se Den kanske viktigaste sidan om du ska starta eget ;)
Tack för svar.

Jag har kollat in dessa, men jag såg liknande inlägg här och tänkte att jag provar om någon här har erfarenhet. Ska lägga ut lite fler trådar.
 
Jag (som är konsult, dock inte VVS eller annat byggrelaterat) har hört att ansvarsförsäkringen har väldigt hög premie så fort du läger in något byggrelaterat i verksamhetsbeskrivningen. Typ 100 000 om året. Jag kommer inte ihåg hur hög min premie är, men det ligger i storleksordningen 3 - 4 000, vilket inkluderar "hemförsäkring" för företaget (stöld, brand osv) och 12 milj. i ansvarsförsäkring.

Du bör betrakta ansvarsförsäkring som obligatoriskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.