Jag har ett par låscylindrar som är ett evigt besvär månaderna då temperarturen pendlar kring nollan. Jag vet inte exakt modell men det är någon av ASSA 200x varianterna. De är knappt fem år gamla och har ovala låscylindrar.

Problemlåsen sitter på kallförråd och ofta går de inte att vrida om, ännu oftare så går det inte att dra ut nyckeln efteråt. Det är med andra ord extremt irriterande.

Jag har med åren blivit expert på att montera ned cylindrarna i sina minsta beståndsdelar för att rengöra och smörja upp. Men nu har jag tröttnat på skräpet. Jag smörjer för övrigt med ASSA egna låsspray.

A: Finns det något jag kan göra för att blåsa nytt liv i mekanismerna? När jag servade dem i kväll så ser jag att de små pyttiga stiften börjar få nyansskiftningar i metallen av slitage, vet dock inte om det spelar någon roll.

B: Om jag skall byta ut dem, vad rekommenderas då? Jag antar att jag klara mig undan att byta låshuset samtidigt? För de håller, peppar peppar, än så länge...
 
Åsa Lund
Skaffa skärmtak över dörren så det inte regnar in i cylindern?
Annars har jag för mig att det finns väderskydd för cylindrar att köpa...
 
Själva låscylindern är inte ASSA 200X, det är låshuset som kan vara ASSA 200X.

Låscylindrarna kan vara ASSA (står på cylinderns framsida), sedan är det olika nyckelprofiler tex N, OFG, d12, d13.

ASSAs låscylindrar brukar sällan krångla.
 
Om du ska byta cylindrar så går du till en riktig låssmed så bygger dom cylindrar efter dina nycklar.

När vi köpte nya cylindrar till hela huset nu i sommar så gick vi till en låssmed som använder ASSA. Vi köpte två par runda cylindrar och två ovala cylindrar med åtta nycklar samt samtliga behör.
Dom gamla cylindrarna (45 år gamla) smörjde jag varje höst med låsolja, dom nio åren vi bott i huset. Det som kärvade var att stiften i cylindrarna var slitna. Två av cylindrarna satt oskyddade på västvägg på garaget som höll någon plusgrad.
 
ASSAs d-serie med låscylindrar är kända för att strula lite mer under kallare tider av året än 700-serien (OFG).
Med det sagt så är rådet att du smörjer låscylindrarna innan kylan eller sommar värmen kommer dvs på hösten samt våren.
Du ska inte behöva plocka isär låscylindrarna för rengöring om de inte är extra utsatta.
Om du har OFG och dessa strular så är den vanligaste orsaken att felaktigt smörjmedel har används men du använder ASSAs låsspray så det är inte aktuellt här.
När du "smörjer" låscylindrarna så löser sprayen upp smutsen i låset som då följer med nyckeln ut ur låset vilket leder till att du ger låscylindern en liten dusch med assa låsspray för in nyckeln och manövrerar låscylindern sedan drar du ut nyckeln och torkar av den på ett papper sedan sedan för du in/ut nyckeln igen och torkar av igen tills du inte får ut någon märkbar smuts.
Om det blir torrt så ger du en ny dusch bara och fortsätter, när du är klar så ger du en liten dusch till.
Om det är en källardörr som används sparsamt och låscylindrarna endast är 5år gamla så behöver du inte oroa dig för slitage.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.