Verkar ju inte så roligt men har ni fastpris och snickaren har fått ritningen så bör han väl rätta till felet.
 
Jag skulle nog kräva att få de beställda 27 graderna, att öka på till större vinkel än grannens kanske är att ta i, då kanske du dessutom måste göra om bygglovet (kan bli för högt).

Nu vet jag iofs inte hur stort garage det handlar om, men ett gäng nya takstolar lär ju inte din byggare stå och falla med. Däremot är det ju risk för tidschemat.

Alternativt, så kanske du skulle förhandla med byggaren om att öka till ex 30-32 grader och då själv stå för takstolskostnaden (se till att få skriftligt på det). Så länge ökningen inte är alltför stor så borde det inte behöva vara ett problem för bygglovet.

I en annan tråd här så sades att takstolar kostar shablonmässigt 100kr metern, dvs har du 5 meter spännvidd så skulle de kosta 500kr styck.
 
De felaktiga takstolarna går kanske att sälja?
 
Jag tycker att du gör helt rätt att låta honom göra om arbetet!! Att du blir gråtfärdig med fel taklutning är precis den känslan som du ska försöka förmedla till honom. Då är han säkert mycket mer förstående och ni behöver inte bli oense på kuppen.

Lycka till!
 
NEEJJ, vad tråkig vändning! Och NEJ, du är inte obstinat!! Du måste framhärda att denna lösning gör dig ledsen och besviken (det är ju sant!), för att få dem att förstå att de ska göra om. Det är svårt, men du ska gå på magkänsla, du kommer inte vara nöjd med denna lösning. Annars kommer du varje gång du ser garaget känna besvikelse.

Stå på dig!



 
Snickaren har byggt erat hus också säger du.
Hade jag varit dig så hade jag kollat upp taklutningen även på erat hus. Denne snickaren verkar ju antingen ha svårt för att läsa en ritning/ ha väldiga problem med att få rätt lutning på takstolar eller väldigt slarvig.
Angående garaget är det bara att fråga var han har ritningen han går efter. Antingen visar den ritningen att han gjort fel eller så är det fel ritning. Hans fel i bägge fallen.
Ha med eran egen ritning/bygglovsritning och stick den under näsan på honom om han käftar för mycket.
Och sist men inte minst. Betala inte förrän bygget är klart!!

Klart som f-n att du skall ha rätt lutning på takstolarna.
 
Självklart ska du ha dina riktiga 27-graders takstolar! Dem ska du inte kompromissa om. Hur du ska göra med betalning eller inte är en knivigare fråga. Att inte stöta sig med folk man ska leva i närheten av har också ett stort värde, å andra sidan blir inget bra om man låter sig köras över. Mitt råd är att kämpa imot så länge som du orkar/känner att det är meningsfullt. Det är svårt med förhandlingar...
 
Hej,

Gör ingen kompromiss om du inte är säker på att du kommer att bli nöjd med denna, precis som tidigare skribent skrev så skall du kunna leva med lösningen utan att behöva känna obehag varje gång du ser garaget.

Sätt er ner tillsammans med snickaren och konfrontera honom, det bästa är att göra upp detta mellan "fyra" ögon och inte gå o fundera på vem som sagt vad till varann.
Håll er till fakta och lägg fram dessa på ett rationellt sätt för snickaren, förbered er för att argumentera för er sak och låt inte snickaren få övertag genom att erbjuda kompromisser.

Var och en ser om sitt eget bo här, snickaren har gjort ett misstag och det bör han stå för...

Lycka till!
 
H
Exakt, i det här läget skulle jag skita fullstädigt i att han är släkt, för det verkar ju han göra. Garaget skall ha 27° etc etc. Punkt slut. Inga kompromisser! Jag blir så jävla less på hantverkare som inte kan sitt yrke.

Lycka till.

Attack kan vara bästa försvar.
 
Ni kan i princip säga att ni har beställd ett garage på 4 våningar med guld på taket, det är byggaren som har bevisbördan på att något annat har blivit avtalat.

Om det står ord mot ord, er det ni som konsumenter som får rätt. Detta står i konsumenttjänstlagen. Du hittar länk till den här på byggahus.

Jag vill tro han får svårt att bevisa ni har avtalat något annat när bygglovsritningen säger 27 grader.

Stå på er, låt inte klåparna köra över er!
 
Släng omedelbart en tät presenning över hela härligheten!  Säkra den ordentligt med rep, så den inte blåser bort.  Sedan kan ni sova lugnt.

Iochförsig finns det faktiskt folk som - utan att darra på manchcetten - vågar låta takpapp stå naken genom en hel vinter.  Men varför ska man chansa?
 
Nu verkar du inte vara gråtfärdig längre, lite ilska verkar ha gjort gott thumbsup.gif

Vad gäller underlagspapp så är det säkert lugnt om det är papp med klisterkant, utan klisterkant kapillärsugs det vatten in i överlappet så att råsponten (om man nu har det) blir sur, sväller och blir vågig.........har jag märkt  :-X
 
Är det inte vanligare att lägga åldersbeständig plast om man enbart spikar ribbor på takstolarna(åtminstonde vid plåttak).
Fast å andra sidan så är det ju bara positivt för dig eftersom snickaren skall göra om dina takstolar så att du får den korrekta beställda lutningen på taket.

Om loftet i garaget skall vara varmbonat så bör du ju helt klart sätta råspont, hur skall du annars lösa isoleringsfrågan, om det däremot skall vara kallställt så spelar det mindre roll...


 
saralisa skrev:
Det tog två minuter innan han ringde upp och sa att de tar ner takstolarna på måndag och sätter upp nya riktiga på tisdag och att han tar den ekononiska smällen.
Fick du skriftligt på det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.