Tror att det är lika bra att samla alla frågor till er här i en tråd.
Sedan 2005 blev vi ägare till denna underbara timmerbilar i ett litet trevligt samhälle i Småland.
Vi har bott in oss i typ 10år utan att göra en enda grej med huset, kanske bytt ut en och annan vit blandare. Nämnde jag att allt, ja allt i huset var vitt när vi flyttade in?
För ett år sedan började jag renovera och bygga en dusch istället för vår toalett. Tanken var att ha någonstans att duscha när vi renoverar badrummet.
Ritning av en våningsplanslösning för en bostad med markerad toalett och dusch, kök, vardagsrum och tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av en våningsplan för en fastighet, inkluderar badrum, sovrum och balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt av en toalett, vit kakel, toalettstol och sliten vägg syns, påbörjad ombyggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerad dusch med vit kakel och glasdörrar i hem i Småland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Huset vi bor i är en gamal telegraf från slutet av 1800-talet. Vi känner inte till så mycket av husets historia, kanske dags att hugga en gamal gubbe eller tant på gatan en dag och fråga dem :)
De vi köpte huset av hade gjort en totalrenovering 1989, dock tycker jag att en hel del av den gamla känslan är bortrenoverad bakom vävtapet och annat.
Avskalade lager av en fönsterkarm i en gammal byggnad som avslöjar timmer, isolering och paneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ett litet fönster på övervåningen inne i sonens rum. Tog bort listerna för det drog sjukt mycket kring fönstret.
Här ser man inifrån: gips med vävtapet, panel av något slag, timmer, panel troligen den som syntes utifrån förr i tiden. Tilläggsisolerad med glasull, vindpapp och ytterpanel.
 
Nu till nästa projekt eldstaden!
Idagsläget kör vi med vattenburen el, med en elpanna från Nibe -89. Sjukt dyrt att värma huset på vintern!
Vi har pratat med VVS firmor om möjligheterna att installera bergvärme etc. Problemet är att vi bor på fel sida om vägen, för det är vattentäkt på vår sida. Jordvärme gick bort på grund av alla nergrävda kablar, troligen sedan tiden som telegraf? Plus att de fick i såfall gräva upp hela tomten :/ Luftluft tycker vi kan vara en nödlösning. Luft vatten är lite för dyrt tycker jag.
Men vi har en fin eldstad mitt i huset, med rejält byggd skorsten. Sotaren tyckte att den såg fint byggt ut. Ska se om jag kan ragga fram en bild från grunden. Men som ni ser på bilderna så funderar jag på bästa lösningen att använda eldstaden för att få värme i huset. Nu eldar vi för kråkorna, myseldning. Vilket mest gör huset kallt.
Eldstadens mått i hålet: bredd 56,5cm höjd 59cm djup 56cm
Eldstad i vardagsrum med vit skorsten, brädstapel och dekoration i form av ett hjärta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eldstad under renovering med synliga tegel och murblock, samt vedträn på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vitmålad eldstad i hemmiljö med synligt eldhål och gjutjärnsdörr, intill en röd stol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har lite problem med att det drar runt fönstrerna, antagligen ska det säkert dra där, men hur gör ni med era äldre fönster?
Jag har tagit bort den vita gummilisten och bytt till Gysinge Snöre, minns inte vad den heter exakt. Men det drar och är kallt där jag bytt till snöre. Har jag gjort fel?
Slitet hörn av ett vitmålat äldre fönster med en plasthake och synliga sprickor och mögelspår på karmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av ett äldre fönster med Gysinge Snöre använd för tätning, synliga drag och kall luft tecken i smutsansamlad hörna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nahaufnahme eines älteren Fensterrahmens mit einem eingezogenen Dichtungsschnur und Blick auf schneebedeckten Garten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan vill jag gärna ha andra hakor, de är riktigt fula i plast :/
 
Små saker gör skillnad.
Vi köpte ett Aspen handfat och tyckte att det skulle sitta en kromad ring runt hålet. Sambon kontaktade Aspen och hem kom ringen i ett kuvert :) bara att trycka dit.
Vit Aspen handfat med kromad avloppsring, blandare och brunt handtvålflaska nära duschen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett vitt Aspen handfat med kromad ring och tvålkanna, intill vit kaklad vägg med synliga hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det snart jul! ��
Nya julgardinerna är hemma och ska snart upp, men jag tänkte fixa till gardinupphängningen. Som ni ser är det bombat med hål runt om. Jag letar efter en lösning på detta, hur har ni gjort?
Gardinstångshållare monterad vid fönstret med synliga hål i väggen och en delvis synlig julgardin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.