Okej, ja för jag tänker ju att, vi ska ju bara bo här något år, och det är ju inget hus vi renoverar.. men känns som att det skiljer oerhört mycket på med vem man pratar med.
 
  • Gilla
naderiano
  • Laddar…
Jag hade lagt lodrätt i hallen också, ja.

Men snälla du, hur kommer du in i lägenheten (eller ut ur)?
Där finns ju ingen entré! Via balkongen som Spindelmannen :wow:
 
haha jodå! Man går in, sen är det en hall precis innanför dörren och sen går man en trappa upp :)
 
Johnny Af Gustaf skrev:
Okej nej ska nog inte ha laminat efter att ha hört mig för. Men Parkett, om man t.ex. köper detta:
[länk]
Hur är kvaliten på det?

Pratade med en som är inom branchen. Han ratade alla sånna stora byggvaruhus som jemfix, byggmax oså.
Vart ska man köpa golv och vart ska man inte köpa golv?

Vill ha parkett för cirka 150-200kr /kvm. Är kvaliteten precis kass om man köper golv för 200kr kvm?
Hade han något bra argument eller var det bara en massa surr & snack?
 
Johnny Af Gustaf skrev:
haha jodå! Man går in, sen är det en hall precis innanför dörren och sen går man en trappa upp :)
Aha, såg inte först att det var en trappa.
Får gå och putsa glasögonen kanske :surprised:
 
det är ju bara googla och skapa sig en egen uppfattning om tex. Byggmaxgolv. går bra mycket fortare än att skapa en ny tråd för varje sort ;)
 
Johnny Af Gustaf skrev:
Pratade med en som är inom branchen. Han ratade alla sånna stora byggvaruhus som jemfix, byggmax oså.
Vi har lagt 4-stav barlinek parkett från byggmax i större delen av lägenheten, någon planka var lite skev, men annars gick det bra att lägga. När det väl ligger där ser jag ingen större skillnad mot ett dyrare parkettgolv. Vi har haft det i fem år ungefär, det är fortfarande jättefint, även i köket. Det är klart det blir märken när fyraåringen bankar hårda leksaker i det, men inte värre än i forbo-parketten som vi har i vardagsrummet.
 
E
snoddas2 skrev:
Vi har lagt 4-stav barlinek parkett från byggmax i större delen av lägenheten, någon planka var lite skev, men annars gick det bra att lägga. När det väl ligger där ser jag ingen större skillnad mot ett dyrare parkettgolv. Vi har haft det i fem år ungefär, det är fortfarande jättefint, även i köket. Det är klart det blir märken när fyraåringen bankar hårda leksaker i det, men inte värre än i forbo-parketten som vi har i vardagsrummet.

4-stavs ekparkett från byggmax borde sluta säljas. La detta golv nyligen och det är bedrövligt på alla sätt. Skeva brädor och olika höjd på brädor från samma paket. Läggningen är tar minst dubbla tiden jämfört med ett golv från tarkett eller kährs. Man får exakt vad man betalar för även denna gång.
 
Har lagt 3-stav ekparkett från Barlinek (köpt hos Byggmax) för ett par år sedan. Mycket nöjd med detta både sett till pris och slutresultat. Hade inga problem med att lägga det (och då hade jag aldrig lagt klickgolv tidigare), inga skeva plankor vad jag kan minnas. Totalt la vi in det på hela övervåningen samt ett rum där nere, totalt ca 60 kvm. Köpte det efter att ha läst att det fick bäst i test i ett par olika test.
 
Vi har ca 50 kvm 3-stav ekparkett Barlinek från Byggmax lagt åren 2007-2010. Den har mycket bra kvalitet, bättre sortering av ekstavarna än standardparketten hos de svenska tillverkarna (helt kvistfri) och fin passning.

I samband med utbyggnad i år skulle vi lägga mer parkett och jag åkte till Byggmax. Tyvärr har kvaliteten hos Barlinek försämrats avsevärt, i alla fall de golv Byggmax tar in. Man kan titta på deras provlagda golv i butiken. Sorteringen av ekstavar är mycket sämre och passningen är inte bra, med kännbara fogsprång mellan golvplankorna.

Det slutade med att jag köpte Kährs Siena i stället. Det är någorlunda jämförbart med det gamla Barlinekgolvet men inte riktigt lika fin sortering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.