Vi har ett rätt nybyggt fritidshus (som är byggt efter bilder på ett hus som låg där innan) på lösvirke med uteluftsventilerad krypgrund med lecablock runt hela grunden. Förra året frös vattenrören som går i grunden, och det uppdagades då att det inte går att komma in i krypgrunden vilket är lite en förutsättning för att kunna lägga värmekabel (eftersom rören är för smala för att kunna lägga inuti)...

...jag har därför rivit bort en del trall på trappen så att man kommer in under, eftersom jag inte vill att luckan ska synas samt att det torde vara relativt riskfritt att ta ur under ytterdörren. Jag har gått fram med tigersåg med diamantblad (och huggjärn och slägga och vinkelslip och borr) eftersom det är riktigt ordentligt med armering i lecablocken och tänkte plana till någorlunda med vinkelslip med diamantslipskiva. Därefter tänker jag att jag ska skruva fast en planka som tröskel, och så plankor ovan och på sidorna i själva hålet, samt foder på utsidan. I fodret tänkte jag skruva fast en lucka med A4-skruv eftersom det dels är något jag har och dels vill man gå loss dem senare.

Låter detta vettigt, har någon tankar eller kommentarer?
 
Märkligt att det är nybygge utan access till krypgrunden. Funkar säkert. Är du säker på att det är smart att ta upp hål i muren under dörren? Kan ligga en del last där.

Din hemsnickrade karm kommer väl att ruttna pga fukt men det tar många år. Alternativet är väl någon form av metall ram och också ev metallucka. Men det är nog överkurs.
 
@Per ja verkligen, det ser ut som att de byggt en lucka inifrån, och sedan kommit på att de ska bygga en vägg rätt över luckan med toa på ena sidan väggen, och då limmat på golvet på den halva som inte är toa..... vi köpte dock huset efter att det var färdigbyggt.
 
Och nej, jag är inte alls säker på att det är smart med hål under dörren. Tesen var att iom att dörren ju är ett hål så torde det inte finnas någon last under dörren. Hålet jag tagit upp är smalare än dörren. Det känns också stabilt att kliva in men det säger ju inte så mycket...
 
Krypgrunder kanske är olika konstruerade, men i vår krypgrund från slutet av 70-talet så vilar huset på ett antal rejäla plintar och grundmuren verkar inte ha någon bärande funktion.
 
Kan inte ett alternativ vara att isolera grunden på insidan?
Alternativt sätta igen ventilerna under vintern, så det inte blir utkylt där nere.

Hålls stugan uppvärmd vintertid?
Var i landet ligger den? Klimat?
 
Tryck in lite mineralull i ventilationsgluggarna till krypgrunden under de kallaste månaderna så slutar det frysa. Kom ihåg att ta bort det till våren bara.
 
Har hört lite olika om att sätta igen ventilerna, så är lite rädd för att göra det. Kan också vara så att det går en pipa i skorstenen rakt ner, sotaren trodde det...
Ja den hålls uppvärmd. Elradiatorerna är satta på 16 grader som lägst, verklig temperatur ligger ibland på 15,5 grader. Jag är där nästan varje vecka och höjer då dem eller eldar i kakelugn med insats så att det blir ca 21 grader inne.
Den ligger strax söder om Stockholm vid kusten.
 
Vattenrören ligger såklart under plasten, och plasten ligger slafsigt och är inte uppvikt mot kanterna... däremot inget spår av mögel när jag kröp in med halva kroppen och kollade...
 
Isolera rören lite till och stäng grunden under vintern. Det är minimal risk för problem under vintern i krypgrunden om du är rädd för fukt eller mögel.

Hur menar du att rören ligger bara på backen under plasten? Isolerade?
 
Om kaminen har tilluft från grunden så kanske du inte ska täta den helt men helt tät blir den nog inte om du stänger igen.
jag har krypgrund som är stängd och tät sånär som luckan som inte är särskilt tät.
Temperaturen ligger på 1-3grader under vintern i grunden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.