Kan jag ersätta mina element med lk eps 16 i huset? 12mm slang låter så litet men jag kan ej ha högre bygghöjd. eps 16 är färdig spårade så kommer ej kunna lägga tätare än det som är.
 
ingen som har eps 16 i boytan?
 
tommib
Din fråga är helt omöjlig att svara på utan att veta mer om förutsättningarna. Du har inte ens beskrivit vad det är för typ av byggnad.

Jag kan berätta att vi har 12mm system i kök och gästbadrum på nedre plan och det värmer bra. Hade kunnat ta bort radiatorn i köket men gjorde tyvärr inte det av olika anledningar. I hallen har vi 16 mm. Egentligen spelar inte diametern så stor roll om det inte är totalt underdimensionerat. Det du får göra är att du får dela upp det på flera slingor för att minska tryckfallet. Om du inte kan lägga tätare utmed väggen eller vid andra problematiska områden får du räkna med att det blir kallare där.
 
Vet att jag var lite kort men det är ett hus på 135m2 samt källare lika stort. Huset har direktverkande el och jag ska konvertera till vattenburet.

Min plan var att bryta upp all spångolv för att lägga spårade spånskivor för 16mm slang men eps 16 kanske fungerar lika bra och det kan jag lägga ovanpå befintlig spånskivor. Underlättar en hel del för mig med :)
 
tommib
LK och andra golvvärmeleverantörer har bra program för att räkna ut hur anläggningen ska dimensioneras. Mitt råd är att du tar kontakt med en rörfirma som kan göra detta alternativt ringer LK själv och kollar om de kan hjälpa dig dimensionera systemet. Det är så många parametrar som ska vägas in.
 
Tack för svaren, men jag kommer nog att göra det mesta själv. LK har redan dimensionerat huset för 16 mm, ska be dom göra om för 12mm och lägga efter det.
 
Det är ganska stor prisskillnad på EPS16 och Spårad spån... det. Blir också lite fler slingor om du kör 12 mm (EPS16) vilket kan vara besvärligt vid installation. Du "slösar" ju också 16 mm på höjden om du lägger EPS ovanpå befintligt. (Förutsatt att du tänker riva ur befintlig spån innan du lägger spårad spån). Jag rekommenderar att beräkna materialpriser själv via offert från flera aktörer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.