Vi behöver renovera två originaldörrar, spegeldörrar inomhus. Huset är från 1886.
Har skrapat av det mesta av färgen men mycket återstår. Egentligen skulle jag vilja hitta någon lämplig att lämna bort dem till för att göra dem i ordning. Bor i Lund. Tips?
 
Hur ska du ha dom? Trärena och olja eller lacka, eller ska du täckmåla?
 
Min tanke är att de skall målas, helst åtminstone sista lagret med pensel. Det skall synas att de är gamla men de skall vara i fint skick. Några andra dörrar har jag bara penselmålat utanpå den gamla färgen men dessa två skall bli skjutdörrar och jag vill att de skall se bra ut.  Det mesta av färgen är avskrapad efter att ha använt värmelasmpa men det är ojämt någon spegel behöver monteras om och, framförallt, är det besvärligt att slipa längs speglar och lister, eftersom det är så många vrår och vinklar.
 
  • Gilla
El Lasse
  • Laddar…
husmannen,
jag förstår inte riktigt vad det är du ska göra....du skriver att du ska montera om speglar. Är de trasiga och behöver limmas? Tänker du slå isär dörrarna?

Då du nämner målning skriver du att du helst vill måla sista lagret med pensel. hur hade du tänkt måla de andra lagren?

Själv har jag renoverat flera spegeldörrar och jag har använt en sk speedheater för att ta bort färgen på de dörrar där linoljefärgen målats över med flera tjocka lager av annan typ av färg. Jag använder tre olika typer av skrapor och är man bara tillräckligt snabb att skrapa innan färgen stelnar igen så fungerar det riktigt bra även vid lister etc.
Jag försöker dock spara det understa lagret med originalfärgen med hänsyn till nästkommande husrenoverare.
 
En spegel är lös samt någon ytterligare list.
Hur skall de lämpligen limmas? Jag ämmar inte slå isär dörren.

Kanske borde jag ha sparat understa färglagret. Istället har jag fått ett gropigt underlag eftersom färgen varit lite bubblig när den skrapades av (efter att ha värmts med värmelampan).

Vid lister etc har jag fått lite krackelerade färgrester och skall jag slipa det snyggt tar det mycket lång tid.

Att åtminstone sista lagrets strykning skall vara med pensel innebär bara att jag är öppen för möjligheten att grundlagrena sprutmålas (om det är någon fördel).

Jag vill gärna använda dörrarna eftersom de tillhör huset och ger det en själ. Ytterligare byggprojekt samt tre barn gör att jag tittar lite efter enkla inte allt för arbetsintensiva metoder. Eventuellt kan jag tänka mig att lämna bort dörrarna för att få dem vidgjorda men vet inte vart man skall vända sig (bor i Lund).
 
Du limmar inte en spegeldörr. Speglarna hålls på plats av listerna. Sitter listen löst är det bara att nästa fast den. Observera att du ska inte spika i själva spegeln. Den ska ligga löst så att den inte spricker då träet "rör på sig".

Jag antar att du inte menar speedheater då du säger värmelampa. Fördelen med en speedheater är att den inte bränner träet. Dessa finns att hyra för ca 100/dygn. Jag har en egen eftersom jag har tagit bort massvis med kvadratmeter färg.

Vill du ha vackra originaldörrar så tror jag det kan vara en idé att hyra en speedheater och ta bort resterande färg. Därefter tycker jag att du ska måla dörrarna med linoljefärg. Då målar du tunt, tunt med pensel. Först grundmåla med linoljefärgen utspädd med 30% balsamterpentin därefter mellanstrykning med 10-15% balsamterpentin och slutstrykning med outspädd linoljefärg.

Så har jag gjort och dörrarna är som nya!

 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
jo, jag använde en speedheater som jag hyrde. Lite brann det allt, dvs färgen brann ibland när den blev varm. eljest inga märken eller skador på träet.

Speglarna var i praktiken limmade av all färg men hur menar du att listerna lämpligen skall fästas (för att klämma fast speglarna). Skall de spikas snett in i ramen (vilket låter sig göras ganska lätt med en liten spikpistol).
 
Det finns ju olika typer av spegeldörrar, så det är svårt att säga exakt hur du ska fästa listen. Men generellt så ska listen fästas i själva ramen. På vissa dörrar är listen fräst i själva ramen. Sådana har jag och då är det inte så kul om listen är trasig.
 
vilka metoder för listfästning kan man tänka sig förekommer? Förekommer spikning?
På de dörrar som ett spår är fräst, finns det någon typ av fastgörning?
 
På mina ytterdörrar är listerna fästa med någon typ av dyckert i den del som ligger på själva dörren. De är i modell helfranska (tror jag det kallas...?)
 
  • spegellist.jpg
Ett tips eller två!

I sökandet efter metod har fått följande tips.

Lister och profiler skrapas lättast med en bit krossat glas.  Genom att slå sönder en bit glas (4-5 mm tjockt) med hammare, kan man sannolikt bland splittret finna en bit med rätt form för att passa i profilerna i träet.  Glasbiten har vassa kanter och man får en snygg rensning. Förslagsvis göres detta i kombination med viss uppvärmning, exempelvis med varmluftspistol som alternativ till värmning kan färgborttagninsmedel användas.

Speglarna sitter tydligen, beroende på sort av dörr, antingen så att de lossnar om man tar bort listerna eller i frästa spår, så att de inte lossnar om man tar av listerna. För att i sådant fall få ut speglarna, måste man ta isär dörren i delar.

Skall nu prova mina nyvunna kunskaper.
 
Jag har gjort så här med 18 dörrar

Blanda tapetklister med kautiksoda (står på förpackningen hur mycket, men ta lite extra...) Klä på dig regnkläder, skyddsglasögon, gummihandskar etc och applicera därefter röran på dörrarna i ett tjockt lager. Paketera dem så lufttätt som går, låt dem ligga ett par dagar och spola dem sedan med vattenslangen. Då behövs skrapa och det är viktigt att du ikläder dig samma skyddsmundering. Om det mot förmodan skulle finnas färg kvar så blanda riktigt kraftigt lut med kaustiksoda och vatten. Det biter på färgen...


Nu kommer några förståsigpåare poängtera det negativa med lutet - att det riskerar att förstöra träet (fräta vidare efter behandling) men det fixar du med rejäla sköljningar med vattenslangen. Sedan kan man naturligtvis kritisera att man vattenbegjuter rent trä, därför är det viktigt att dörrarna ligger plant både då de behandlas och då de är blöta.

Lycka till!

 
  • Arg
Tordsson
  • Laddar…
Nej!
Låt bli lut på trä. Om du har för avsikt att måla kommer resultatet inte att bli lika bra som om du har använt värme (speedheater eller försiktigt med värmepistol) och skrapa. Luten såpar träet till förfång för senare målning. Hur mycket du än sköljer - vilket man väl i och för sig knappast vill göra med gamla fina snickerier- kommer träet att vara förändrat. :(
 
  • Gilla
Tordsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.