Hej,

För ett antal veckor sedan fick vi reda av kommunen att vår servisledning var trasig (galv-rör från 50-talet). Kommunen såg det genom att det strömmade vatten i avloppsledningen på gatan (så vi har även något brott på avloppsröret), de kunde senare lokalisera det till vår servis. Vi har fått in vatten i vår krypgrund pga av detta, cirka 1-2dm på det djupaste stället. När det regnar stiger nivån, vi hade cirka 4 dm när det regnade som värst för någon vecka sedan, det pumpade vi bort med en sänkpump.

Vi har febrilt försökt få kontakt med någon entreprenör som kan lösa detta med det har varit i princip omöjligt. Vi börjar tappa hoppet att vi kommer kunna få hjälp innan vintern kommer på allvar. Då vi inte kan något om detta målar vi upp alla möjliga scenarier (främst negativa). :(

Vad kommer hända med huset/grunden om vi inte får bort vattnet (får hjälp med läckan) snarast. Ska vi be kommunen stänga av servisventilen så vattnet sjunker undan (vi måste då flytta till bekanta, vi har småbarn), eller är det ofarligt att ha vatten i krypgrunden ett antal månader. Risken finns ju också att vi får en större vattenläcka om röret går av helt. Jag kan tillägga att vi har en luftavfuktare i krypgrunden och luftfuktigheten ligger på cirka 67% i dagsläget.

All info är uppskattad.

Tack!
 
Har Stockholmvatten konstaterat att den skadade delen är på erat ansvarsområde så hade jag redan ringt försäkringsbolaget om inte annat för att få kostnaden reducerad för torkar ock eventuella skador på grunden/bjälklaget, dessvärre är det med stor risk ni som får bekosta nya rör från den kommunala anslutningen, grävning eller om man kan köra en ditchwitch så går det smidigt, kostnaden för oss i Dalarna, där jag bor, gick på ungefär 6 000:-, då drog jag ledningar själv. Ta gärna in fler kostnadsförslag för grävning, det tar relativt liten tid att lägga nya stammar, går på en dag så bör allt vara klart, beroende på avstånden och förhållanden.
 
Det kunde vara under trevligare omständigheter som man önskar någon välkommen på forumet, men så är inte fallet, välkommen i alla fall!
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Tack för svar. Vi har varit i kontakt med försäkringsbolaget och då rören är äldre än 30 år får vi stå för hela kostnaden. Det som blir lite mer komplicerat är att då läckan har varit känd för oss under en månad så faller det på vårt ansvar att förhindra följdskador. Dvs vi får ingenting om det blir skador på huset. Vi är beredda på att ta kostnaden men vi kan inte utföra arbetet själva och får inte tag i någon som kan/vill hjälpa oss. Så det vi undrar är hur farligt/vilka risker det finns med att ha vattnet i krypgrunden och en läckande servisledning samt vilka åtgärder man ska vidta i väntan på att få hjälp. (tex be kommunen stänga av servisventilen).
 
H
Huset jag har där har det alltid stått vatten i ena hörnet på krypgrunden ( ca 1 dm ).
Så när jag köpte huset så dränerade jag om drog ned stuprör i dagvatten ledning.
Plast under med krypgrundsavfuktare.

Huset är byggt 1936 och tydligen varit bra ventilerat för finns inte minsta ställe som det är missfärgat under.
Sen har vi ca 80 cm betong runt innan bjälklaget så vatten har inte kommit i kontakt med trä.
Huset står på berg därför vi haft vatten med.

Så hos oss har allt klarat sig med vatten under.
Men hur det är hos er är ju svårt att svara på.
Beror på om vattnet stått i bjälklaget eller hur ventilerat det är.
 
H
Tänkte om läckan varit känd i en månad.
Varför har ni inte gjort något tidigare?
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Hej, tro mig, vi har försökt. Vi började med fyra stycken entreprenörer. Vilka drog sig ut en efter en (eller bara inte återkom eller svarade i telefonen). Vi tog då kontakt med ytterligare fyra vilka vi nu bara har en kvar. Vi har fått en offert men sen har han gått under jorden. Vet inte vad det beror på. En skyllde på att det snart var jul. En annan att det är så blött ute nu etc etc.

Idag hade vi avtalat tid med en som skulle komma och titta men som aldrig dök upp (ringde inte ens). Vi har jobb båda jag och min sambo och två små barn vilket är fullt jobb bara det. Hur som helst, min undran är hur huset klarar sig av att ha vatten i krypgrunden och en trasig servisledning utanför och om man ska vidta några kortsiktiga säkerhetsåtgärder för att undvika skador på huset. Jag förstår att det är individuellt per hus men det är generella råd hur man ska tänka då jag är okunnig på detta område...
 
H
Är väl aldrig bra med vatten under husen.
Sen börjar väl kylan komma med då kan det ju frysa med.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Jag tror inte det är läge att be om offert. Fråga efter timkostnaden (med grävmaskin) och köp på löpande.
Som första åtgärd kan man gräva en grop utanför huset där servicen går in och sätta i en sänkpump för att fä ned vattennivån. Vattnet i krypgrunden kommer då förhoppningsvis försvinna. Så vinner ni tid.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Jag har också haft vatten i krypgrunden, som forsade ut då vi grävde lite i leran för dränering :p

Men annars tycker jag, om Piero ursäktar, att detta låter som stockholmssyndromet.

TS står inför ett akut problem, som bör åtgärdas omedlbums.
Fast då skall man först, efter alla goda råd och tips på bland annat Bygga Hus, ta in offerter och kostnadsförslag och "förhandla" om villkor.

Men det gäller ju egentligen bara ett litet gräv/rörjobb, lägga ner några meter 32 mm pemslang och koppla ihop servisen med husets vattensystem. Gjort på en förmiddag.

Ring närmaste grävfirma eller rörläggare och säg bara
Händer som håller upp en skylt med texten "Just Do It!" mot en blå himmel med moln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ber om ursäkt om jag övertolkar vad jag läser.
Men jag har svårt att tro att det skall vara så omöjligt att få hjälp i ett akutärende.
 
  • Gilla
helder och 5 till
  • Laddar…
Nu kan jag inte enligt ovan information avgöra om min tolkning är rätt men en pågående läcka är i mina ögon ett nödläge som behöver åtgärdas omgående.

En läckande serviceledning för färskvatten fortsätter att trycka ut vatten tills den lagad/utbytt. Det matas då ut vatten med kommunens vattentryck och beroende på läckans dimension blir det mer eller mindre jättestora mängder vatten.

Om jag fattat rätt så delar jag något tidigare inlägg som menar att ring en grävare/röris och förklara att ni har en pågående läcka och behöver akut hjälp. Jag förstår definitivt vikten att ta in offerter men om ni inte har långt avstånd mellan huset och kommunens anslutningspunkt så skulle jag nog nöja mig med att fråga efter etableringskostnad och timkostnad så den är rimlig. Att tänka på är att synkronisera så att ni får gräv och rörjobb koordinerat så du inte får betala stillestånd på en grävare. Säkra även att rörjobbet klarar eventuell håltagning genom grundmur. Sen är ju verkligheten så att man kanske även vill göra om avlopp och eventuellt dagvatten när man ändå gräver men som jag ser det har ni ett akutläge som behöver åtgärdas.

Att det trycks ut vatten i mark kan få ytterligare konsekvenser än att ni får vatten stående i krypgrunden. Innehåller marken jord och lera så är det olämligt att lera blöts upp. Det kan påverka markens stabilitet.

Jag har haft vattenläcka på inkommande färskvatten som bedömdes pågått länge när den upptäcktes. Jag vet därför en del om vilka konsekvenser det fick för oss. När det väl upptäcktes så drev jag på tills jag hittat en entreprenör som åtog sig jobbet. Vänta inte på att de ska ringa åter. Byggbranshen och entreprenörer verkar inte fungera så. Ring upp igen om de inte kommit tillbaka. Vissa sitter och gräver och tar kundsamtal samtidigt och då faller samtal mellan stolarna. Svårt att begripa, jag håller med men att förändra en bransch får någon annan göra.

Nu har det knappast blivit tjäle i marken i Stockholmsområdet än. Är avståndet mellan hus och kommunens anslutningspunkt så kan en entreprenör ta ut en stor maskin och då går grävandet snabbt.

Jag hade förmånen att hitta en gräventreprenör som gjorde hela jobbet dvs både grävning, rör, håltagning.

Om det inte är några konstigheter i marken eller svårt att komma åt och avståndet mellan hus och kommunens anslutningspunkt är kort så är detta ett standardjobb där det antagligen räcker utmärkt med att skicka någon bild till entreprenören och sedan be dem komma. Några saker som att be om timpeng, etableringskostnad, fråga om de kan hantera hela jobbet med koordinering av gräv,rör, ev håltagning och koppling kan vara bra tips.

För många entreprenörer är detta ett standardjobb men ska de lämna fast pris måste de nog ut och titta. Har de fullt upp så kan ni få den respons ni beskriver.

Att chansa eller att flytta till vänner över vintern låter olämpligt.

Be om hjälp när du ringer för ni har ett nödläge, böna och be men var inte naiv utan ställ lite frågor där jag nämnt några exempel. Andra kanske kan komplettera med frågor men mitt råd är att få ut någon snabbt. Har ni ändå svårt att få hjälp erbjud dem ett incentive=morot som gör att de får debitera ett "extra fast belopp" eller något som ökar deras intresse för att klämma in ert jobb oavsett om det sker på kväll eller helg.

En debitering av "extra fast belopp" är svårt att föreslå penganivå på men ni får väl känna er fram.

Det kan mycket väl fungera utan "incentive" ifall de bara får uppdraget att komma ut och göra jobbet.
 
  • Gilla
corre och 2 till
  • Laddar…
Först och främst ska ni hyra en länspump med nivåvippa och sedan ställa den på djupaste ställe i grunden. Eller så handgräver ni en pumpgrupp och låter pumpen pumpa ut. När nivån har sjunkit så kan ni se var vatten tränger upp. I första hand kan ni då gräva er ner och lagg läckan. Ledningar brukar inte ligga djupt i marken i kryppgrunden. I andra hand kan ni om ni vet var ledningen går ute på tomten så kan man gräva ner och hitta galven som man sedan kappar av och i gammla rörer trycker ni in mot huset ny pem rör med mindre dimension. Sedan kopplar ni ihop det utanför samt inne i kryppgrunden.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Om jag hade haft en läcka på inkommande kommunalt vatten, vatten står fritt i krypgrund, flödet är så stort att det syns i avloppet så hade jag direkt bett kommunen stänga. Ingen vet ju hur stor eller var läckan är ..... och därmed inte heller om den håller på att underminera huset.
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Det är väl bara hyra en grävare om ingen vill komma och gräva, kul är det också
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Be kommunen stänga vattnet så länge. Kanske har kommunen tips på någon som åker på akuta jobb?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.