Vi har en Parca Safir 300 VS från 1987 som det är kortslutning i.
Säkringen är automat och byglad med alla 3 faser i skåpet.
Vi har beställt en ny varmvattenberedare men det tar minst en vecka innan vi får den installerad.
Kan man koppla bort den fasen som är orsaken till kortslutningen och köra med 2 faser?
 
Ja och nej. Visst går det att koppla bort en fas och få reducerad effekt, rent allmänt.

Men i ditt fall har du ett trasigt element, antagligen med kortslutning mot jord, så detta element måste kopplas bort från VVBn, det räcker inte att bara bryta strömmen till den fasen.

Om VVBn är Y-kopplad måste dessutom en nolla dras fram om det inte redan finns. Om inte det trasiga elementet kopplas bort och om det finns ett jordfel nära nollpunkten i det trasiga elementet så kan en JFB lösa ut om ni har det, och det är öht inte bra då skyddsledaren kan bli strömförande.

Om VVBn är D-kopplad så måste båda ändar på det trasiga elementet kopplas bort från VVBn. Det räcker så, du behöver inte bryta någon fas i detta fall.
 
  • Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
Jag har kopplat bort fasen som går till 3 på plinten. (se bild)
Schematisk illustration av trefas-elinstallation och text om installation samt foto av en kopplingsplint med ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har jag varmvatten men antar att effekten är lägre.
Hoppas det fungerar tills den nya varmvattenberedaren är installerad.
 
Missade du mitt inlägg i #2?
 
Nollan är framdragen och det trasiga elementet bortkopplat.
Det fungerar fint.

En ny varmvattenberedare är ändå nödvändig.

Tack ändå för ditt svar (y)
 
Hej igen, har en likadan VVB. Ska nu koppla in ett tidsstyrt relä som jag ska använda för att värma endast kl 00-05. Ska kolla igenom kretsschemat för att hitta signaltråden bara
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.