Hej!

Vi håller på att bygga ett fritidshus och tänker sätta huset på en plintgrund. Min fråga är hur högt över marken botten av huset (bjälklaget) ska placeras. Jag har försökt söka information om detta på nätet men hittat väldigt lite trots att frågan borde vara relevant för alla som bygger med plintar.

Jag har noterat att många verkar använda väldigt låga plintar (ca 10-20 cm). Detta gäller även exklusiva arkitektritade hus som tex http://www.svenskttra.se/tidningen-tra/2015-1/pragmatisk-arkitektur-med-tydligt-uttryck/.

Vilka för- och nackdelarna finns med att placera huset nära marken? Jag kan se nedanstående för- och nackdelar. Nämn gärna fler och hur viktiga nedanstående aspekter är:

Fördelar med låga plintar:
-snyggt med låga plintar
-man slipper trappor/nivåskillnader mellan ute och inne
-för Attefallshus så är totalhöjden viktigt (inte relevant för oss)

Nackdelar med höga plintar:
- blir sämre ventilation och närmare till marken vilket resulterar i större sannolikhet för fuktproblem
- svårare att inspektera
- svårare att dra om rör/åtgärda fel

Den stora frågan blir hur man ska väga samman dessa parametrar? Fuktaspekten tycker jag känns som mest relevant. Vad är lagom (på en relativt platt tomt) utan rent berg under? Byggfirman säger max 20-30 cm, men jag tycker det känns lågt. Hade hellre kört på 40-50 cm?

Alla kommentarer, erfarenhet och tips välkomna!
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Min stuga står på ca 60-100 cm höjd (sluttande tomt). Har fått lite prickar på boarden under, men inga större problem på 10 år.

Nackdelen är som sagt att det inte ser så snyggt ut, jag fundera på att sätta upp ngn form av spalje, som inte hindrar luft, men ger ett bättre synintryck, framförallt på baksidan (på framsidan har jag en altan som ligger med en sockel ett par cm över gräset bara så där stör det ej)

/K
 
Ja det är en möjlighet för att förbättra utseendet men jag antar att det bör vara en gles spaljé. Innebär ju också att mindre löv och annat organiskt material blåser in och lägger sig under huset.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.