17 229 läst · 11 svar
17k läst
11 svar
Läkt vid ränndal
Nja..jag har ströläkt i linje med ränndalen på lagom avstånd, bärläkten avslutas vid ströläkten. Under takpappen och ströläkten i ränndalen ligger det en plåt, ränndalsplåten ligger sedan på bärläktens avslut mot ränndalen. hmmm blev visst lite rörigt.....eller??
Jag gjorde så här:
Spikade två "bärläkt" (25x38 mm) mot taket (som ströläkt) parallellt med skärningslinjen. Jag valde bredare läkt för att få lite mer att spika bärläkten i (komma lite längre från ändträt). Mellan bärläkten fällde jag sedan in kortbitar av samma dimension för att ränndalsplåten skulle få ordentligt stöd längs hela kanterna (minska risken för tillbuckling om man råkar sätta foten på fel ställe). Jag valde dessutom så kallade "försänkt ränndalsplåt", dvs själva rännan är försänkt i förhållande till kanterna. Det gjorde att plåten passade lite bättre mot de "sarger" jag hade byggt upp längs rännan.
Spikade två "bärläkt" (25x38 mm) mot taket (som ströläkt) parallellt med skärningslinjen. Jag valde bredare läkt för att få lite mer att spika bärläkten i (komma lite längre från ändträt). Mellan bärläkten fällde jag sedan in kortbitar av samma dimension för att ränndalsplåten skulle få ordentligt stöd längs hela kanterna (minska risken för tillbuckling om man råkar sätta foten på fel ställe). Jag valde dessutom så kallade "försänkt ränndalsplåt", dvs själva rännan är försänkt i förhållande till kanterna. Det gjorde att plåten passade lite bättre mot de "sarger" jag hade byggt upp längs rännan.
Bra ide'. Lite försent för mej bara Ett tips kan annars vara att låta en 'plåtis' räkna på jobbet, om du inte knäcker plåten själv förstås.Jag valde bredare läkt för att få lite mer att spika bärläkten i (komma lite längre från ändträt). Mellan bärläkten fällde jag sedan in kortbitar av samma dimension för att ränndalsplåten skulle få ordentligt stöd längs hela kanterna (minska risken för tillbuckling om man råkar sätta foten på fel ställe).
Köper färdigknäckt plåt i tvåmeterslängder. Bara att skruva fast. Hantverkare göre sig icke besvär på mitt bygge.
Dessutom: hur lätt är det att få ett pris av en plåtslagare?
Svar: Tio gånger lättare än det är att få honom att göra jobbet.
På en höft.
Dessutom: hur lätt är det att få ett pris av en plåtslagare?
Svar: Tio gånger lättare än det är att få honom att göra jobbet.
På en höft.
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg
skarvar du med en kittklick eller falsar du plåten som yrkesmannen???Bob_the_builder skrev:
Undrar bara om det är standard att ha en plåt under pappen också. Att man ska ha en plåt en sån bockad ränndalsplåt är jag medveten om men har inte hört nåt tidigare om en plåt under pappen. Är det vanligt eller bara en extra säkerhetsåtgärd?Schwingen skrev:
Som jag uppfattat det är det en upplagsplåt som bär eftersom den vilar på tak- och språngstolarna. Detta kan ju också vara lite tveksamt, då det inte finns papp mellan dessa plåtar och träet i stolarna. Vad händer med den fukt som då hamnar i nocken? Finns det bra ventilation upptill eller från vent.galler i gavlarna?
En annan fråga jag undrar över är vad som händer med de vindskivor som hamnat framför ränndalsplåtarna, när regn och snö lägger sig mot skivorna?
Men den frågan ska kanske upp i en egen sträng
Helena med
SverigeStugan
En annan fråga jag undrar över är vad som händer med de vindskivor som hamnat framför ränndalsplåtarna, när regn och snö lägger sig mot skivorna?
Men den frågan ska kanske upp i en egen sträng
Helena med
SverigeStugan
Om det är standard vet jag inte, men jag har en plåt som ligger direkt mot råsponten och täcker skarven mellan takdelarna, över den ligger sedan takpappen med avslut på plåten. Eftersom ränndalsplåten är bockad och vilar på bärläkten så tar den inte hand om ev nederbörd som letar sig in under teglet....Möjligen går det lika bra med en extra remsa takpapp..
Moderator
· Stockholm
· 52 070 inlägg
fast plåt under pappen kan nog vara en bra ide om det är risk att husdelarna rör sig lite mot varandra.