Hej,

Jag vill med denna post säkerställa att vi inte har något fel i vår konfiguration. Idag har vi följande :

- 230 kvm inkl beboelig källare
- Värmebaronen Komet med Viking brännare för pellets
- Vattenburen värme i hela huset
- 14 element och 2(egentligen 1) golv med vattenburen värme i hall och badrum
- Mekanisk frånluft som sitter på vinden, denna drar även luft från rummen i källaren.
- Huset är byggt 1970 och består av trä-stumme med tegelfasad.
- Vinden är i fint skick och det ligger ett lager med isolering utrullad över samtliga rum.

Idag är pannan injusterad så att det kommer ut 65 grader på röret ut till elementen. Detta låter högt men vi känner samtidigt att vi har nu en rimlig inomhus temperatur på minst 20 grader.

Vad säger ni om detta, låter det rimligt eller bör vi börja titta efter att tilläggs isolera huset? Jag vet ju att vårt sovrum kan kännas som att det blåser kallt men egentligen inte hittat varför.
 
Radiatorventiler? Skulle hela radiatorn ligga på 60 grader så är det högt. Fönsterpartier?
 
exerg skrev:
Radiatorventiler? Skulle hela radiatorn ligga på 60 grader så är det högt. Fönsterpartier?
65 grader är vad som går ut till elementen, hur mycket varje element ligger på vet jag inte men visst är vissa av dem nära på så varma att man bränner sig. Samtliga element sitter under fönster men fönsterna är inte speciellt stora och tilluften är något begränsad med nerskruvad hastigheter på frånluften.
 
snowjim skrev:
65 grader är vad som går ut till elementen, hur mycket varje element ligger på vet jag inte men visst är vissa av dem nära på så varma att man bränner sig. Samtliga element sitter under fönster men fönsterna är inte speciellt stora och tilluften är något begränsad med nerskruvad hastigheter på frånluften.
Ja, men har du fungerande radiatorventiler till radiatorerna? Eller de helt öppna och 65 grader konstant? Det är isåfall ganska högt, vi ligger på ~40 grader nu vid -5 ute. Detta i en gammal tilläggsisolerad timmerkåk med dragiga fönster.
 
Jag bytte de flesta ventilerna till termostater vilket har givet en mycket jämnare inomhus temperatur. De få som jag inte bytt sitter på platser där vi sällan är, ex snickerboden eller toaletten i källaren, här står de bara inställt så det inte ska frysa.

Golvvärmen vi har står just nu på 3.4 av 5 och det ger ganska bra värme så det tar säkert en hel del extra energi.
 
En svagt belyst tabell och text som rekommenderar inställningar för värmesystem för optimal bränsleekonomi och jämn temperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svårfotad skylt, men hoppas ni ser vad det står. Den stämmer väl vad jag måste ha för att hålla varmt i mitt hus från 1958.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Även om framledningen är 65 grader så kommer radiatorventilerna att strypa det 65-gradiga vattenflödet i sekvens med värmen i rummet och ibland kan tex den översta 4-delen vara 60 grader och den nedre 30 grader vilket är detsamma som om hela radiatorn hade hållit 45 grader. Meningen med radiatorventiler var i början att de enbart behövde finnas i de rum som fick övertemperaturer av andra värmekällor såsom solinstrålning eller braskamin mm. Den huvudsakliga regleringen skulle sköta framledningstemperaturen via en motorförsedd shuntventil styrd av hur kallt det var ute. Ofta snålades det in på motorregleringen och man trodde att man skulle kunna sköta shunten manuellt vilket genom åren orsakat rejäla värmeförluster.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Om du behöver köra ut 65 grader och det är varmare än -25 så bör du verkligen ta reda på vart din värme tar vägen, för som du beskriver det så har du ett normalt hus. Och då bör du rimligtvis ha normala framlefningstemperaturer. Alla hus är olika men att ha 65 grader redan nu på värmen är enormt slöseri med pengar.. Du bör installera en utomhusgivare som reglerar framlefningstemperaturen efter aktuell utetemp. Och sedan hitta en kurva som funkar med ditt hus komfortbehov. För nu eldar du bokstavligen för kråkorna.
 
Enormt slöseri är väl att ta i, så länge rören inte ligger oisolerade i krypgrunden eller liknande kommer ju det mesta av värmen huset till godo oavsett. Däremot är det kanske inte aktuellt att byta till värmepump med nuvarande framledningstemp...
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Har ni jämn innetemp vid olika utetemp? Dvs lagom inne vid -20, -10, 0, 10 ute?

För en pennetspanna lär inte effektiviteten minska speciellt med hög framledning. Har man värmepump gör det skillnad. Visst, högre framledning kommer ge större förluster kring stigare osv. Men delar av det lär ju komma huset till godo. Hur ser din förbrukning ut om du räknar om det till kWh/år?
 
Och naturligtvis ta reda på vart all värme tar vägen.... Apropå golvvärme på 3.4 där låter det som att du har ett system med endast en termostatventil som stryper vid uppnåd rumstemperatur vid givaren. Det är inga bra för kakel/klinker/trägolv att ha för höga temperaturer. Kakel kan släppa från underlaget, och trä golv kan svälla och bli skeva av för hög temperatur. Och då är det högst olämpligt att köra ut en framledningen med så höga temperaturer. Så där skulle jag ta reda på vilken styrning du har på gv och försäkra dig om att du har en fungerande maxbegränsning. Tex En LK prefabshunt har maxbegränsning på 65grader framledning.
Och den brukar man ofta begränsa till 3-4 av 5
Där 5:an motsvarar 55c'(fabriksinställning)
4:an 46'(högt)
3:an 42' (normal högt)
2:an 38' (låg)
1:an 36( jättelågt)
0:an 30'

Och skulle det vara ett system med returtemperatursbegränsare så brukar man säga att man Max ska ha den ställd på 40'grader.
 
Jo det är precis det som det är(slöseri).
Oavsett vilken form det är så slösar det energi.
Visst kanske en pelletspanna inte är lika som en värmepump, men likaväl för det så är det inte i närheten av optimala inställningar.
 
Det beror väll på storleken på element samt hur mycket energi huset behöver hur hög framledningstemp som behövs. Om skylten från 60 talet stämmer bra så förstår jag inte problemet? Det verkar ju vara vad det var tänkt att vara
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Instruktioner för justering av värmeinställningar och kurvor baserat på inomhus- och utomhustemperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Diagram visar förändring av värmekurvor vid olika inställningar för kurvlutning och kurvjustering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.