Hej!
Håller på och ska göra i ordning garaget och behöver lite tips på hur jag ska lagra mina burkar med målarfärg o kemikalier mm. Garaget är hyfsat isolerat men det blir nog ändå under nollan ibland och jag vill inte längre ha alla dessa burkar inne i huset!

Jag kommer bygga en förvaringslösning på ikeastommar, något åt detta hållet:
3D-renderad, tom köksmiljö med grå skåp, träbänkskiva och diskbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det mesta får plats i ett bänkskåp 80x80 cm så därför tänkte jag att man kanske kan isolera ett sådant skåp invändigt och installera någon form av frostvakt? Någon som har tips på isolering som hade passat bra till ändamålet? Får ju så klart inte vara för tjockt heller för då tappar jag ju plötsligt allt för mycket utrymme i skåpet. Funderar även på att ha det i ett större högskåp då man i så fall kan anpassa höjd på skåpet allt efter som behovet ökar.

Ideer?

Typ av isolering? XPS isolering? Cellplast?

Frostvakt?
Nåt sånt här : http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/inomhusklimat/uppvarmning/frostvakter/frostvakt-417021/
Eller bättre alternativ?
 
Tror inte du behöver isolera alls för det ändamålet. Frostvakten kommer dra försumbart lite i ett så litet utrymme som bara ska hållas frostfritt.
 
Ett gammalt kylskåp med en brinnande glödlampa i är allt som behövs.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Jag tänker att det ändå kan vara lite skillnad om man isolerar eller inte.. Borde ju kylas av väldigt fort utan isolering och behöver man inte köra frostvakten hela tiden så är ju det en besparing! Isolering är ju trots allt väldigt billigt...

Hehe jaa kylskåp o glödlampa har man hört ett par gånger tidigare men nu är det rätt många anledningar till att just det inte är speciellt praktiskt... ;)
 
Jag använder en frysbox med en "reptilmatta" i för att hålla en bra temperatur när jag jäser öl.
 
Aldrig hört om reprilmatta men fann när jag googla ;) kanske kan va ett alternativ. Tar inte så stor plats i ett skåp + att den inte blir så farligt varm.

Skulle helst ha nån termostat som slår på den isf när det börjar närma sig nollan....
 
Jag har byggt ihop en STC-1000 som kopplar på reptilmattan när värme behövs, och slår på frysen när kyla behövs.
 
Kylskåp med tänd lampa som någon skrev tidigare är väl det absolut smidigaste?
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Har inget extra kylskåp o vill helst inte skaffa ett heller.. passar inte in i det blivande fina garaget ;)
Men till det måste man ju ha nån form av termostatlösning i så fall. Den du snackar om joco, STC 1000 verkar ju intressant...

Vill inte att en eventuell lampa ska stå o lysa där dygnet runt.. sen vet vi ju alla hur driftsäkra glödlampor är... svårt att justera just värmen och om man isolerar i tillägg så är nog kombinationen, stängt utrymme, "brinnande" lampa o kemikalier ingen jättebra ide.,..
 
Hur gick det?

Jag funderar på att bygga nått liknande men inte i garaget utan i ett av mina skjul. Där är det ungefär samma temp som utomhus. Mina funderingar är att ta en garderob och klä med isolering och göra en tät dörr. Sen ha en termostat på som tänder en lampa när temperaturen går under 4C

Kylskåp va en intressant idee, kanske enklare. Jag behöver inte nått vackert endå. Någon som testat alla dessa ideer för just förvaring av färg och liknande kemikalier som inte tål frost?
 
A allemannen skrev:
Hur gick det?

Jag funderar på att bygga nått liknande men inte i garaget utan i ett av mina skjul. Där är det ungefär samma temp som utomhus. Mina funderingar är att ta en garderob och klä med isolering och göra en tät dörr. Sen ha en termostat på som tänder en lampa när temperaturen går under 4C

Kylskåp va en intressant idee, kanske enklare. Jag behöver inte nått vackert endå. Någon som testat alla dessa ideer för just förvaring av färg och liknande kemikalier som inte tål frost?
Hur gick det för dig? Är inne på i princip exakt samma linje som dig :D
 
Jag använder en gammal frys med en frostvakt (jula) i botten. Jag valde frysen för den har gallerhyllor (kylen hade glashyllor). Funkar kanon.
Kolla i grannskapet (fejjan) efter nån som ska byta ut sina vitvaror så kan du få den gratis.
 
J JohnyS skrev:
Jag använder en gammal frys med en frostvakt (jula) i botten. Jag valde frysen för den har gallerhyllor (kylen hade glashyllor). Funkar kanon.
Kolla i grannskapet (fejjan) efter nån som ska byta ut sina vitvaror så kan du få den gratis.
Bra tips! Ska kolla runt. Annars får jag bygga nåt i plywood (15mm) och isolera med cellplast. Blir en frostvakt i botten hos mig också :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.