Vilket värmesystem gäller inför försäljningen?

  • Behåll vedpanna + elpatron

    2 Röster 66,7%
  • Installera luft-vatten-värmepump

    1 Röster 33,3%
  • Antal röster
    3
Vi har ett hus värderat knappt 4 miljoner med vedpanna + elpatron och vattenburen värme. Vi skissar nu på att sälja huset inom cirka ett år. Ska vi eller ska vi inte installera en luft-vatten-värmepump för i storleksordning 100 kkr? Bergvärme är ej möjligt pga eget avlopp och brunn. Har vi minst igen pengarna vid en försäljning eller är det sannolikt en dålig affär?
 
Åsa Lund
Till att börja med kan du kolla på Skatteverkets hemsida hur taxeringsvärdet påverkas
 
Vad är det för förbrukning av el? av ved? Finns det gratis ved från t.ex. egna tomten? Vilken framledningstemperatur till värmedistributionssystemet (vattenburna radiatorer?) krävs det för att hålla värmen i huset när det är som kallast ute på vintern (DVUT)? Många är nog tveksamma till vedeldning då det är ganska mycket arbete med det.
 
Förbrukning av el är 8000 kWh och då inkluderar det elpatron under sommarhalvåret. Bränner av ca 17 m3 ved årligen. Finns ingen gratis ved kvar på tomten. Vet ej DVUT men vedpannan matar 80 gradigt vatten till 2x500 L ack.tankar och sen har jag satt elpatron på 40 grader som "bas" då jag inte kan elda.
 
Åsa Lund
Vi satte in braskamin i vårt hus
Kostade 55 tusen
Höjde taxeringsvärdet 210 tusen
 
Jag hade uppskattat luft-vatten och vedpanna om det är gott om plats. Men gärna ett system som inte kräver underhåll hela tiden. Hur mycket priset ökar på huset kommer bara vara en spekulation, även om jag tycker det är en bra investering för huset blir bättre
 
Det är en del jobb med 17 m3 ved. Enligt tabellen för travad blandved motsvarar det ca 21.500 kWh energi. Vet inte vad veden kostar numera? Antar man att det går 2.500 kWh av de 8.000 för el-patronen blir det sammanlagt 24.000 kWh för uppvärmningen. Med LuftVattenVärmePump COP 3 skulle det bli ungefär 8.000 kWh i drivenergi. Total el-förbrukning med LVVP ca 13.500 kWh/år. Utgiften för energi blir kanske liknande i båda fallen(?) med skillnaden att det är mer eget jobb och tid med veden.

Man brukar säga att den yngre generationen i allmänhet har mer ont om tid och det t.ex. ska vara snabba motorbåtar istället för långsamma segelbåtar osv. Tror ni att ert hus kommer att intressera en "bredare publik" och barnfamiljer med någorlunda pendlingsavstånd in till en större stad eller ligger det längre ut på landsbygden och lockar främst naturentusiaster?
 
  • Gilla
Björkman
  • Laddar…
Åsa Lund skrev:
Till att börja med kan du kolla på Skatteverkets hemsida hur taxeringsvärdet påverkas
Vad spelar taxeringsvärdet för roll? Vad skatteverket tycker har ju inget med marknaden att göra.
 
Åsa Lund
I mäklarannonser brukar K/T-faktorn vara med. Köpeskilling/Taxeringsvärde. Faktorn brukar vara ganska konstant inom respektive geografiskt område.

Som jag fattat TS fråga handlar det om de får igen pengarna för investeringen om/när de säljer huset?

"Har vi minst igen pengarna vid en försäljning eller är det sannolikt en dålig affär?"


Det handlar väl inte om TS driftekonomi fram till dess att huset säljs?
 
Om du vill ha avkastning på de pengarna är det bättre att satsa på en ny funktion, exempelvis en pool eller liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.