Behöver man isolera röret om det går rakt ner i min krypgrund som är öppen i ena sidan och består av berg...
 
andhul skrev:
Behöver man isolera röret om det går rakt ner i min krypgrund som är öppen i ena sidan och består av berg...
Bra fråga! Men om jag förutsätter att tilluftröret är direkt anslutet till kaminen så bör du isolera det inne i rummet.
Så inte kall uteluft kyler ner rumsluften.

Per i Hamrånge skrev:
Det man kan fundera på är om det är helt lyckat att ledan in krypgrundslukten i huset. Även om det inte är fuktproblem i krypgrunden, så luktar det alltid lite speciellt. Jag skulle dra röret till muren och ansluta till frisk uteluft mest av det skälet.
Om man, vilket är det normala, ansluter tilluften direkt till kaminen, så kommer ingen "krypgrundslukt" in i husets bostadsutrymmen. Så det finns ingen dålig lukt att vara rädd för där människor vistas.
 
  • Gilla
andhul
  • Laddar…
när jag köpte kaminen avrådde dem att ansluta uteluft direkt till kaminen eftersom det inte gick stänga av luftflödet.
så det skulle hela tiden dra ut genom skorstenen och kyla den och kaminen när man inte eldar.
kanske bara är min kamin Attityd 100 T

så jag kommer sätta en "båtventil" även kallad rosettventil på väggen bakom kaminen som man då kan stänga.
från den kommer jag dra ner rör i krypgrunden.

sedan får man se om man drar det vidare ut ur krypgrunden.
 
  • Gilla
andhul
  • Laddar…
Bra idé. Ska kolla på min modell, en aduro 13-1.
 
KnockOnWood skrev:
Bra fråga! Men om jag förutsätter att tilluftröret är direkt anslutet till kaminen så bör du isolera det inne i rummet.
Så inte kall uteluft kyler ner rumsluften.



Om man, vilket är det normala, ansluter tilluften direkt till kaminen, så kommer ingen "krypgrundslukt" in i husets bostadsutrymmen. Så det finns ingen dålig lukt att vara rädd för där människor vistas.
Nu framgår det ju inte av TS inlägg om han har en sådan kamin som man ansluter tilluft direkt i :). Dessutom får du ett bra argument varför man kanske inte ska göra det av nya kommentarer nedan. /P
 
En sak att tänka på är att se till att inga gnistor som skjuter iväg kan komma ner i krypgrunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.