Vi har köpt en tomt med ett rivningsobjekt på. Vår avsikt är att riva det och uppföra ett en ny huvudbyggnad, samt att bygga ett kompletterande hus som skall bli gäststuga. Jag har studerat detaljplanen, byggrätten samt stämt av med kommunens byggrupp och jag har rätt att bygga som jag beskriver ovan (givetvis med storleksbegränsningar).

Nu till min fundering - finns det något i attefallsreglerna som reglerar i vilken ordning jag gör detta? Om jag söker rivningslov och tar ner huvudbyggnaden, kan jag då bygga mitt attefallshus först och vänta med att bygga upp huvudbyggnaden (vi tänkte utnyttja det som sommarbostad och bygga etappvis så ekonomin klarar detta)? Eller är befintlig byggnad en förutsättning för att gå bygga attefall? Är det byggrätten eller nuvarande byggnaderna på tomten som styr detta?
 
Befintlig byggnad är en förutsättning för att få bygga attefall eftersom det är en komplementbyggnad. Men kolla med kommunen för säkerhets skull.
 
Redigerat:
Äppelblomma skrev:
Befintlig byggnad är en förutsättning för att få bygga attefall eftersom det är en komplementbyggnad. Men kolla med kommunen för säkerhets skull.
Ja, jag förstår. Det finns ju ett hus idag, men frågan är i vilken ordning jag måste bygga. Komplement hus först, riva och återuppbygga huvudbyggnaden, eller, riva huvudbyggnaden, bygga komplement byggnad och sedan återuppföra huvudbyggnaden.
 
ullberg
Först riva huvudbyggnad och sedan bygga attefall/komplement bör inte gå, då finns det ingen huvudbyggnad att göra ett komplement till...

sen kan du alltid kolla med kommunen om det ändå tycker det är ok. Passa också på att kolla vad de tycker om att bygga komplement och sedan riva, inte uppenbart att det är ok heller (i ett lite väl pessimistiskt extremfall kanske de till och med ställer krav på rivning av attefall för att bevilja rivningslov på huvudbyggnaden)

/U
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.