Idag har vi eluppvärmt hus med en central styrenhet i varje rum. Denna styrenhet ser gammal ut och verkar fungera genom att bara slå på och av strömmen till elementen vid en viss temperatur. Jag undrar om det finns nya bättre styrenheter som kanske inte bara slår på och av strömmen utan försöker hålla en mer jämn temperatur.
 
Slår på och av gör alla, men somliga gör det in en mycket högre takt. Det är en elektronisk termostat med triac du skall ha. När jag har tittat har jag kommit fram till att det är ett dåligt utbud av lösa elektroniska termostater. Det beror gissningsvis på att det är ganska billigt att köpa helt nya element med elektronisk termostat. Vidare är många av de lösa elektroniska termostaterna inte med triac utan med reläkontakt, och då vinner du inte lika mycket.

Med nyare termostater kommer du att få en jämnare temperatur på elementet, och om den gamla termostaten är dålig kanske du får en jämnare temperatur i rummet också. Men vänta dig ingen energibesparing.
 
Välkommen till forumet!
Det kan finnas andra typer av styrningar, men de flesta fungerar nog också med on-off. Beskriv ditt värmesystem bättre så får du bättre svar! Vilken typ av element, hur är de kopplade och vad för styrenhet?
Vad är det du vill uppnå? Är det just att tempen ska bli jämnare eller bara allmän modernisering?
 
Jag är inte ute efter besparningar utan enbart efter mer komfort. Elementen i köket är alla kopplade till denna centrala styrning. Elementen ser ut att vara av äldre modell, de är "stängda", finns ej några "ventilationshål" i dem.

Avemo: Ha du något förslag på en bra sådan termostat ?

Här är bild på styrningsenheten.

Äldre modell av central termostat för element med temperaturvred inställt på cirka 20 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Äldre modell av en vit central styrningsenhet för element utan ventilationshål, monterad under ett skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker att Adax WiFi styrda element verkar smart.
Varje element har en egen styrning och kopplas vi wifi, men alla element kan styras via
en app, där man även kan se aktuell temperatur, sätta veckoscheman och använda bortaschema tex.
Kostar ca 1295:- st för ett 800W element.

Tycker att det lockar mer att kunna styra allt från mobilen än att ha en fast monterad
kontrollpanel.

Här finns dom att köpa tex.
http://www.elgiganten.se/product/he...IFIWH/adax-neo-panelelement-med-wifi-h-08-vit
 
Element med elektronisk termostat fixar det tillräckligt bra. De där som du har på bilden var kanske bra när det var mekaniska termostater. Med elektronisk så kan elementet vara igång kortare perioder som ger jämnare temperatur. Du slipper även att elementen blir så varma.
 
En centralt placerad termostat är bättre för regleringen av temperatur än enbart termostat i radiatorn eftersom gardiner och möblering annars riskerar att påverka rumstemperaturen. Eftersom du redan har färdigdragna kablar skulle jag försöka behålla den placeringen och hitta en värdig ersättare istället.

En ny bimetalltermostat kan fungera bättre än den du har, men helst skulle du ha en elektronisk termostat. Själv har jag Malmbergs rumstermostat med elektronisk mjukstyrning (triac) av radiatortemperatur i garaget.

https://www.elbutik.se/product.html/malmbergs-rumstermostat-ip20
 
Om elementen är i bra skick och i synnerhet om det är flera element på varje termostat är det där förmodligen en utmärkt termostat. När jag varit i samma situation har elementen varit så slitna och fula att jag bytt till andra element i stället. Nya element med elektronisk termostat kommer fortfarande att reglera bättre än termostaten på bilden.
 
hakfre skrev:
En centralt placerad termostat är bättre för regleringen av temperatur än enbart termostat i radiatorn eftersom gardiner och möblering annars riskerar att påverka rumstemperaturen. Eftersom du redan har färdigdragna kablar skulle jag försöka behålla den placeringen och hitta en värdig ersättare istället.

En ny bimetalltermostat kan fungera bättre än den du har, men helst skulle du ha en elektronisk termostat. Själv har jag Malmbergs rumstermostat med elektronisk mjukstyrning (triac) av radiatortemperatur i garaget.

[länk]

Denna låter bra. Jag har 3 element i köket. Ett litet på 400w och 2 stora som jag inte vet hur kraftiga de är. Ser att effekten på denna termostat är 2000w för 230V. Vad betyder det egentligen ? Att någon säkring i denna dosa kan gå vid full uppvärmning eller att elementen helt enkelt inte utnyttjar full potential ?
 
Redigerat:
Viktor Eriksson skrev:
Ser att effekten på denna termostat är 2000w för 230V. Vad betyder det egentligen ? Att någon säkring i denna dosa kan gå vid full uppvärmning eller att elementen helt enkelt inte utnyttjar full potential ?
Det finns två modeller. En för 400V och en för 230V. Du måste kontrollera om elementen är för 230V eller 400V och välja termostat efter det. Vidare får den sammanlagda effekten på de tre elementen inte vara högre än 2000W för 230V-varienten eller 2500W för 400V-varianten.

Kanske överkurs, men om elementen är så gamla att de är stämplade 220V eller 380V så kommer deras effekt att vara ungefär 10% högre än det som står stämplat. Detta bör det finnas marginal för i termostaten
 
Avemo skrev:
Med nyare termostater kommer du att få en jämnare temperatur på elementet, och om den gamla termostaten är dålig kanske du får en jämnare temperatur i rummet också. Men vänta dig ingen energibesparing.
Fast hur är det med det? Jag vill minnas att jag sett forskningsrapporter som visar på en besparing pga att man inte behöver leva med den översläng som gör det varmare än vad man "vill ha" eftersom man annars måste ställa värmen högre för att inte frysa under de kallare perioderna. (Äldre bimetalltermostater har hög hysteres). Och att det skulle kunna ge några procent. (5-7?) Men jag hittar den inte nu vid en snabb googling.

Men det är naturligtvis igen stor besparing. Inte som man får genom att byta uppvärmningssystem till något med värmepump (om man skall stanna vid eluppvärmning). Främst är det ju komforten och säkerheten (lägre temperatur på radiatorn) som blir bättre. Tänk även på funktion för nattsänkning, som jag har just för komforten, inte direkt för någon besparingspotential.
 
Viktor Eriksson skrev:
Nu har jag försökt söka runt på google men tycker det är svårt att hitta. Det enda stället jag hittills sett att man anger max effekt är på just den där malmbergs.

[länk]
Den här tex har "kontaktström 10A" ska man då räkna om det till watt baserat på spänning ?
Precis. Och eftersom den termostaten är till för 230 V tål den en ansluten effekt på max 2300 W. Vet du om elementen är 230V eller 400V? Den gamla termostaten klarar båda. Det skall du inte räkna med att hitta en ny elektronisk som gör.

Och jag håller med om Lars beträffande energibesparing. Det kan bli en liten sådan. Men man skall inte räkna med det.
 
Hej! Undrar vilken RF-teknik "Tego Roundline RF" sändare använder för att styra deras 230V/400V radiatorer? Har försökt att GOOGLA på det utan att hitta närmare info. Skulle vara bra att kunna integrera den i ett "smart hem" styrsystem typ Domoticz. Finns på http://www.tego.se/ (y)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.