Hej. Jag var på en visning av ett hus i helgen. I taket såg jag det här hängande grej men mäklare visste inte vad det var. Har ni nån aning vad det är för nåt? https://goo.gl/photos/vfvvnfYp2tNVNCBQ8
 
Den verkar i alla fall för med sig fukt med tanke på hur isoleringen ser ut under :S
 
Fortfarande mystiskt för mig vad kan detta vara för grej. Det hängde en till sån lite längre in. tänkte först att det en en sorts locka eller fångare flr insekter....
 
Claes Sörmland
Verkar droppa fett om man tittar på isoleringen under. Och fåglar eller möss har varit där på fläcken och pillat på isoleringen.
 
Det låg några musfällor runt om i taket så inte helt omöjligt att det var möss som pillat på fläcken.

Brukar man locka möss på ett sånt sätt?
 
Nitroglycerin förvarades på det sättet förr i tiden. De hängde flaskorna i snören uppe på vinden för att undvika olyckor.
 
Kan du utveckla lite mer? Förstår inte riktigt hur kan det hjälpa undvika olyckor. Kan instämma att det minimerar risken att barnen hittar flaskan om man gömmer det uppe på vinden. Men varför hänga det pp snöret...
 
Fick äntligen ett vettigt svar av en besiktningsman i Västra Götaland.

Troligen är detta en upphängning för bete till en drunknings fälla för möss

(Underliggande spann med vatten/glykolblandning).

Kan också vara en upphängning till en "Torrbolls anordning", Vatten absorberas i upphängd anordning

och droppar ned i underliggande spann (vanligt att Danskar gör på detta vis).
 
Kan det röda/oranga vara en ihopvikt trasa eller duk?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.