Den är totalt på 2927 kvm ( Gladö 10:1) efter att köpa till 400 kvm från kommunen och går det att avstycka till 2 st.
Redan nu finns ett fritidshus byggd på 50-talet men det i gott skikt.
Tomtens bakre delen är ett berg. Den är nästa fyrkantig 52 m x 56 m.
Jag behöver tips om bästa möjliga avstyckningsalternativ.
Tack på förhand
 
  • Tomt med fritidshus och träd, möjlig avstyckning, gräs och bergig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt med fritidshus från 50-talet och bergig terräng i bakgrunden, omgiven av gräs och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Det enda vettiga är väl att dela den på mitten. Blir långa smala tomter som i ett modernt villakvarter.

Kommer halva att säljas eller ska ni ha gemensam väg?
 
Dessa 2 infattar väl även då tomten som det gula huset står på? Dvs det blir en till tomt?

Det lättaste är väl att stycka av fram till träden, samt flytta din väg så långt till höger på tomten som det går och inte ha med det i tomten som säljs för att slippa krångla med Servitut och sådant?

Hur går det ute i Gladö Förresten med alla vägar och så?

Jag flyttade därifrån precis sommaren innan alla arbeten började.
 
Karta med markerad tomt i blått och höjdkurvor indikerar potentiellt brant läge, omringad av andra tomter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kallebo kommunen har samma förslag men blir det inte ganska brant backe?
En tomt kommer att säljas.

oobum, menar du alternativ 2 som ser på andra bild.
De håller på med vägarbete och VA fullfart.
 
  • Kartbild som visar höjdkurvor och markerad tomt i Kallebo kommun, potentiell plats för vägarbete och VA.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Yes, jag personligen hade nog föredragit alternativ 2. Och då slipper du allt krångel med ev servitut för väg och så.

Går arbetet som planerat eller är det massa strul?
 
Jag åkte dit några ggr sista månaden och jag ser en del områden är färdiga men just på lidavägen och runt omkring det planeras påbörja arbete september 2017 och beräknas klart 2020 enligt kommunen. Jag köpte fastigheten nyligen så jag vet inte om det har varit strul tidigare men som jag sa nya vägar och VA klart på andra delar av Gladö kvarn.
 
Tycker att alternativ 2, med en bakre tomt med skaft ser vettigast ut. Den främre blir mer lättarbetad, den bakre får lite utsikt och avskildhet, så båda har sina fördelar. Med två smala tomter blir det svårutnyttjat, min erfarenhet är att nedre delen av tomten aldrig används till annat än parkering av bilar om man lägger huset längst bak. Och pga sluttningen används aldrig bakre delen av tomten om man lägger huset längst fram, plus att eventuellt garage blir svårt att få in då.
 
Tack Anna_H för din praktisk fundering trots att den skaft kan bli besvärligt vintertid med all snöskottning.

Kommunen kommer att påbörja VA arbete hösten nästa år. Måste jag avstycka tomten redan nu för att få VA till båda eller blir det krångligt i efterhand? är någon som vet?
 
Konkurs pausar arbeten i Gladö Kvarn
Den 11 november lämnade entreprenören SIAAB in en ansökan om konkurs till Attunda Tingsrätt efter att under det senast tiden haft problem med ekonomin i företaget. Detta påverkar arbeten i Gladö Kvarn etapp 1 och 2 där kommunen och Stockholm Vatten anlitat dem som entreprenör. Dessa två byggen står tillfälligt still i avvaktan på att kommunen, Stockholm Vatten och konkursförvaltaren kommer fram till en lösning på hur dessa två entreprenader ska drivas vidare. Hur lång tid det tar vet vi inte men kommunen ser tillsvidare till att framkomligheten och säkerheten i området fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.