Hej

Ska inreda vinden i ett litet torp på 45 m2 och tänkte då öppna upp delar av nuvarande tak så att jag får två sovloft och öppet till nock i mitten. Funderar dock över om värmen då kommer kila iväg från nedervåningen. Huset är byggt av lersten, uppvärmt med 1 st kamin samt elelement när nöden kräver. I snedtaket sitter en ganska tunn ekofiberisolering.

Jag fattar ju att luften går snabbare upp när inget är ivägen men blir det stor skillnad tro? Någon som har erfarenhet av liknande tilltag?
 
Jag har inte liknande hus, men jag kan berätta att det på sommaren ofta kan skilja närmare tio grader mellan våningarna i min suterrängvilla med öppen planlösning. Jag har installerat extra ventilation för att rotera luften mellan våningarna vilket gjorde det bättre på ovanvåningen, men det blev för varmt på bottenvåningen så nu ventilerar jag övervåningen istället. Nu monterade jag egentligen luftcirkulationen för att bättre kunna sprida värmen från kaminen på bottenvåningen upp till ovanvåningen på vintern, men testade den även på sommaren med dåligt (och väntat) resultat.

I ditt fall skulle nog en takfläkt ta hand om det mesta. Sedan bör du nog se över isoleringen då tunn isolering i taket blir ett jätteläckage, särskilt om du får värmen upptill (vilket du får med kamin utan fläkt).
 
Om kaminen står i den öppna delen kommer värmen stiga rakt upp. Står den däremot i den delen med tak kommer luften hina avkylas en del innan den når det öppna området och kommer därmed inte stiga lika snabbt.
 
pacman42 skrev:
Jag har inte liknande hus, men jag kan berätta att det på sommaren ofta kan skilja närmare tio grader mellan våningarna i min suterrängvilla med öppen planlösning. Jag har installerat extra ventilation för att rotera luften mellan våningarna vilket gjorde det bättre på ovanvåningen, men det blev för varmt på bottenvåningen så nu ventilerar jag övervåningen istället. Nu monterade jag egentligen luftcirkulationen för att bättre kunna sprida värmen från kaminen på bottenvåningen upp till ovanvåningen på vintern, men testade den även på sommaren med dåligt (och väntat) resultat.

I ditt fall skulle nog en takfläkt ta hand om det mesta. Sedan bör du nog se över isoleringen då tunn isolering i taket blir ett jätteläckage, särskilt om du får värmen upptill (vilket du får med kamin utan fläkt).
Intressant. Dock är det vintern jag är orolig för, ej sommaren. Isoleringen är ny, det blev som det blev efter förutsättningarna, 10-15cm ekofiber. Huset är litet och lätt att värma upp. Vad jag är rädd för är att all värme ska gå upp på ovanvåningen så att det blir för kallt att vara där nere (och ev för varmt att sova där uppe)
 
haavard skrev:
Om kaminen står i den öppna delen kommer värmen stiga rakt upp. Står den däremot i den delen med tak kommer luften hina avkylas en del innan den når det öppna området och kommer därmed inte stiga lika snabbt.
Den står under takdelen, men precis intill (ca 50 cm) från öppna delen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.