Hej,
jag har bara blandat ett par hinkar betong i mina dagar så skulle vilja be om lite råd från Er som blandat lite mer... :) Ska gjuta en platta för en Friggebod på 14,5 m2, tyvärr så lär jag blanda detta själv då det är svårt att komma till med en bil. Jag hade tänkt att slipa ytan med Excenterslip, och att det sedan blir golv då det ska vara en redskapsbod.

- För att få en fin yta, bör jag byta recept eller kanske använda expanderbetong på de sista lagren? Eller kanske flytspackla överst för att täcka eventuella bubblor? Är också tacksam för åsikter om recept för betong jag bör använda?

För information tänkte jag använda isolerade U-element (30 cm), 20 cm isolering, 10 cm platta (bortsett från kantbalk) och gjuta in elvärme på 5 cm djup.

Tacksam för åsikter,
vänliga hälsningar Jonas
 
Hejsan

För att få en fin yta så ska du glätta betongen, polera ytan med en stålskiva, så snart betongen har stelnat så mycket att du kan gå på den. Helikopter brukar man kalla de maskiner man använder.

Om du har riktigt höga ambitioner kan du slipa fram en yta som t.ex. Husqvarna Hiperfloor, det blir då i det närmaste en glasklar yta. Men det kräver många steg och kemikalier.

En betonghelikopter räcker långt för att få en alldeles utmärkt slät och fin yta. Särskilt om man kör lite extra.

Sök på glätta betong, eller betonghelikopter, så hittar du nog en del info.

En glättare kan du hyra på t.ex. Cramo, Ramirent eller liknande.
 
Hej,
tack för rådet. Men är det inte mer handlag i att köra helikopter? Jag har förstått som att man inte ska prova det utan lite förkunskap... Handglättning kanske.
 
Jonas_80 skrev:
Hej,
tack för rådet. Men är det inte mer handlag i att köra helikopter? Jag har förstått som att man inte ska prova det utan lite förkunskap... Handglättning kanske.
Det krävs säkert lite handlag, och lite kunskap. Men det krävs också om du vill få en fin yta ;)

Kolla lite på youtube och läs på, så går det säkert bra.

Man kan ställa vinkeln på bladen, man börjar med en låg/flat vinkel, och ju mer man kör och ju hårdare betongen blir, desto mer ökar man vinkeln, och därmed trycket, och får en finare och finare yta.
 
Jag övningskörde med glättaren på gräsmattan, otroligt smart beslut då jag lärde mig att styra med otroligt bra kontroll.
Efter det var det inga problem att köra glättaren.
 
  • Gilla
Jonas_80
  • Laddar…
Tackar för det Buuzzz. Låter som ett riktigt bra råd, att glätta gräsmattan lite först. Den brukar reparera sig, mer än betong tror jag. :)
 
  • Gilla
Buuzzz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.