Hej!

Tycker ni att badrumsinredningar ska vara ytbehandlade/skyddade på ett sätt så att de ska klara av badrumsmiljö?
Vi köpte en Svedbergs handdukstork och har kopplat den till vårt vattenburna värmesystem och efter bara några månader har det börjat uppstå rostfläckar, ytligt men ändå. Nu efter 1,5 år (vi har totalrenoverat badrummet), är den rostig. Det är inte kul att se en rostig handdukstork i ett nyrenoverat badrum. Vi trodde att Svedbergs skulle hålla bättre kvalité, men ack så fel man hade.
Vi kontaktade deras kundtjänst och de anser inte det vara en reklamation utan det ska tydligen vara så, och för Guds skull häng inte och torka handdukar på deras handdukstork. Detta är deras svar. Vad tycker ni?


Beklagar vad som skett med kundens handdukstork.

På marknaden finns i huvudsak handdukstorkar i tre olika material. Aluminium, rostfritt stål och vanligt stål. Aluminium och rostfritt har ett betydligt högre kostnadsläge, men de är okänsliga för korrosion

En vanlig handdukstork i stål "mår bra" att bli varm/torr regelbundet (beroende på hur den används). En konstant varm handdukstork i stål rostar inte. Vad som skett med tanke på bilderna, kan man bara spekulera i, men det är inte ovanligt är att man hänger upp blöta handdukar eller tvätt för att självtorka.

Med tid uppstår korrosion på en handdukstork i vanligt stål. (på en handdukstork som är kall).



Vi kan tyvärr inte behandla detta som en reklamation, då det inte är en sådan.

Men vi kan som goodwill bistå med något bättre pris på en ny tork."[/I]
 
Det låter ju lite konstigt, måste jag säga, är torken inte heller kromad eller lackad?

Kan vi få se bilderna du skickat till Svedbergs?

Ett alternativ är att du anmäler till ARN.

Om inte Svedbergs skrivit det de säger nu, i manualen, att man inte får hänga blöta handdukar på torken om den inte är varm, så torde de få svårt att få rätt, om den börjat rosta efter 1,5 år, tror jag.

Våran tork är på endast ett par timmar varje morgon. Vi hänger blöta handdukar på den varje dag. Det är en billighetsvariant som jag själv lackat om från vitt till en annan färg. Garanterat inte rostfri ;) Den ser lika fin ut idag som den gorde då jag satte upp den för typ 6-8 år sedan.

Det kanske är tipset för dig också. Slipa, lacka med någon grundfärg, och sedan någon snygg metalliclack. Köp färg på mekonomen eller annat bra ställe, INTE Biltema.
 
Handdukstorken ska vara kromad, men beläggningen är så tunn att det inte skyddar. Den har kostat drygt 5000:- och känns sådär att man ska behöva gå med sprayfärg på den. Jag vet inte om det är något för ARN, det är också därför jag postar inlägget här för att höra vad ni tycker. Har en gammal bild på den när den började rosta men nu är det mycket värre. Kromad handdukstork med tydliga rostfläckar och skador på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag antar att de inte har någon friskrivning i manualen typ "häng bara upp torra handdukar"?

Som sagt anmäl till ARN. Framförallt en tork avsedd värmeledning blir ju helt värdelös om den inte får vara kall när den används. Finns normalt ingen möjlighet att styra så den alltid är varm, om det inte finns något värmebehov till huset.
 
Men har du inte skickat en aktuell bild till Svedbergs? Det bör du absolut göra. Och lägg upp den här också.


Mycket klent av Svedbergs att inte ta detta. Skicka dem en aktuell bild och ring dem sedan igen, be att få tala med chefen om de inte accepterar din reklamation. Så där ska det ju absolut inte se ut efter 1,5 år, och än mindre mycket värre än så.

Och eftersom den är cromad så vill man ju inte lacka den, precis som du säger. Jag hade inte trott att det gällde en cromad ;)

Glöm heller inte att förklara för Svedbergs att du ser fram emot ARN's åsikter om detta.

Om du anmäler dit och Svedbergs säger att man inte får hänga blöta handdukar på den, om den inte är varm, tror jag nog att ARN kommer ta sig för pannan, och ge dig rätt ;) Och det borde Svedbergs inse.
 
Nä, i manualen står det inte att man inte ska hänga blöta handdukar på den, man tror att handdukstork ska kunna användas att ja, just hänga handdukar på den. Vi har vattenburet värme och har den såklart inte på under sommaren, annars regleras värmen automatiskt med luft-vatten pumpen.
Ja vi har varit i kontakt med Svedbergs under ett halvårstid men de vidhåller fortfarande att det inte är någon reklamation, och erbjuder annan skitprodukt som goodwill, och det är också en sak som gör en förbannad, ska jag behöva köpa en till av deras produkter till överpris, och bekosta en ny installation.
 
SaSe skrev:
Nä, i manualen står det inte att man inte ska hänga blöta handdukar på den, man tror att handdukstork ska kunna användas att ja, just hänga handdukar på den. Vi har vattenburet värme och har den såklart inte på under sommaren, annars regleras värmen automatiskt med luft-vatten pumpen.
Ja vi har varit i kontakt med Svedbergs under ett halvårstid men de vidhåller fortfarande att det inte är någon reklamation, och erbjuder annan skitprodukt som goodwill, och det är också en sak som gör en förbannad, ska jag behöva köpa en till av deras produkter till överpris, och bekosta en ny installation.
Då är det hög tid att anmäla till ARN. Men, det är viktigt att du har försett Svedbergs med en aktuell bild, och att även ARN får en aktuell bild, särskilt om skadan är mycket värre nu.

Sedan är det ju viktigt att tänka på att det normalt sett är butiken där man köpt varan som är ansvarig för reklamationsärenden. Har du pratat med dem? Eller köpte du direkt från Svedbergs?
Sedan kan det vara så att Svedbergs tar (eller har tagit) över reklamationen från återförsäljaren, men det bör finnas någon information om det. Annars skulle ARN kunna avslå det på en sådan "teknikalitet" att det inte är Svedbergs, utan återförsäljaren, som är ansvarig gentemot dig.
 
BirgitS
Ett bra första steg på vägen till ARN är att kontakta kommunens konsumentvägledare, de kan juridiken och många fall har lösts bara genom att någon där ringer till företaget.
 
Tack för era inlägg, jag kollar med konsumentvägledare och hjälper inte det så blir det ARN anmälan. Jo, vi köpte den i Comfort butiken och har först vänt oss till dem, men har blivit hänvisade till Svedbergs kundtjänst, så den teknikaliteten kan dem inte köra med.
 
Kan inte säga annat än solklar reklamation.
En handdukstork är avsedd att torka handdukar efter dusch/bad.

Anmäl till ARN med en gång.
 
Det är två års reklamation enligt konsumentköplagen. Enda skillnaden är att nu när det gått så lång tid är det du som behöver bevisa ett fel på produkten. Om det i användarinstruktionerna inte står något om att man inte ska hänga våra handdukar på den så har du ett klockrent case. Läs lite i konsumentköplagen och de dokument som följde med produkten. Finns det inga restriktioner i dokumenten så reklamera skriftligt till Comfortbutiken med hänvisningar och ge dem en vecka eller två att åtgärda reklamationen och meddela att det därefter blir ARN.

Du ska inte jiddras mellan ÅF och tillverkare. Du har ju formellt ingen affärsförbindelse med Svedbergs.
 
Redigerat:
BirgitS
Konsumentköplagen har tre års reklamationsmöjlighet.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Helt rätt, autocorrect som spelade ett spratt
 
... jag har en billig kromad handukstork som efter drygt 10 år ser ut som ny ... hänger alltid blöta sockor o barnkläder på den ... och jag är ofta för snål för att ha den varm ... :x
 
Jag har en billig kromad handdukstork som inte har rostat på 19 år. Jag hade aldrig någonsin tolererat detta. Som tidigare är ARN en effektiv väg framåt, men även att ge dem dåliga betyg på exempelvis prisjakt. Hota med att ge dem dåligt betyg om de inte åtgärdar, om de inte åtgärdar så ska de rimligtvis också ha ett dåligt betyg, om de åtgärdar så ska de å andra sidan ha ett bra betyg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.