13th Marine skrev:
Du vill alltså sätta den längre ut i en djup PAX-stomme?
Funkar inte mittenhålen?

Jag vill minnas att jag satte en liknande (ej utdragbar) i en djup stomme, bara tog mittenhålen istället.
Inte helt korrekt. Jag önskar bortse från den modellen helt och hållet och ha en traditionell horisontell klädstång, som då måste monteras i mitten av väggarna på stommen. Problemet är att den grunda Pax på 35cm inte har mittenhål och därmed finns det ingen förstärkning av spånskiva där utan det är enligt IKEA honeycomb.
 
Aha! Då förstår jag.

Jag tror att det inte att stommen är i papp. (Det är väl bara att provborra ett hål annars?)
Men skulle den vara det så hade jag satt upp en träskiva och skruvat den där det är spånskiva (där befintliga hål är).
Då får man korta stången, men det är enkelt.

Tänk på att den inte kan sitta i mitten utan måste förskjutas ut mot framsidan för att galgarna inte ska slå i baksidan.
 
13th Marine skrev:
Aha! Då förstår jag.

Jag tror att det inte att stommen är i papp. (Det är väl bara att provborra ett hål annars?)
Men skulle den vara det så hade jag satt upp en träskiva och skruvat den där det är spånskiva (där befintliga hål är).
Då får man korta stången, men det är enkelt.

Tänk på att den inte kan sitta i mitten utan måste förskjutas ut mot framsidan för att galgarna inte ska slå i baksidan.
Undviker gärna att bygga ut stommen med extra skiva om möjligt. Kollega tipsade om att dra skruv rakt igenom för att ge extra stabilitet. Skivan i helhet är 17-18mm tjock om det säger er något om eventuell tjocklek på ytterskivorna. Undviker också gärna lim då det kan hända att jag önskar bygga om inredningen och behöver då flytta stängerna.

Ett annat förslag från samma person var att jaga rätt på klädstånghållare med utskickande "pluggar". Förklaringen var att dessa metallpluggar inte har möjlighet att röra på sig. Skruv inskruvad i 2-3mm skiva och resten hålighet kommer ju tippa uppåt av tyngd nedåt och därmed precis som gips göra skivans integritet sämre. Bild så att ni ser vad jag menar: http://www.vedum.se/storage/ma/c6c4...974EE0A17260D421BA0E046E4EEAFBEC039/39305.jpg
 
Anledningen till att det inte finns vanliga stänger är väl att stommen är för grund för att ha stång på den ledden? En galge är 40cm+ bred..

Som svar på din fråga gissar jag att det skulle fungera att sätta en stång även där det bara är honeycomb, så länge inte skruven bara trillar ut av sig själv.. vikten från kläder kommer ju inte "dra ur" skruven utan bara pressa ner den i sitt hål.
I värsta fall kanske man kan borra ett litet hål, spruta in någon fog (typ pl400?) och sen skruva i den.
 
Spontant så borde en vanlig skruv fungera, precis som pjkw skriver.
Sålänge du inte drar i den hårt och gör om gängan till ett hål.

Eller så bygger du något liknande det pelpet länkade till, fast väldigt avlång så att den sitter i de vanliga monteringshålen.
 
pjkw skrev:
Anledningen till att det inte finns vanliga stänger är väl att stommen är för grund för att ha stång på den ledden? En galge är 40cm+ bred..

Som svar på din fråga gissar jag att det skulle fungera att sätta en stång även där det bara är honeycomb, så länge inte skruven bara trillar ut av sig själv.. vikten från kläder kommer ju inte "dra ur" skruven utan bara pressa ner den i sitt hål.
I värsta fall kanske man kan borra ett litet hål, spruta in någon fog (typ pl400?) och sen skruva i den.
Skall dörr has så fungerar inte vanlig klädstång men vi hade tänkt ha det öppet och den lilla bit som galgarna sticker ut utanför ramen är helt acceptabelt mot att få plats med dubbla mängden kläder i samma stomme.

Får göra ett försök helt enkelt, stommen kostar ju bara 545 kr eller något liknande så är ju inget dyrt misstag. Havererar det får jag försöka något nytt,
 
engs
Spontan tanke, går inte att bygga någon variant där klädstången hänger från hyllplanet ovanför? Om det nu ska vara ett hyllplan där.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80277971/#/30277997

Tänker att det bör(?) vara spånskiva i ett hyllplan samt lättare och billigare byta ut denna om man misslyckas än skåpssidorna. Genomgående bult, något som fördelar kraften på en stor yta på ovansidan denna, snyggar till så de inte repar något på man förvarar där.
 
engs skrev:
Spontan tanke, går inte att bygga någon variant där klädstången hänger från hyllplanet ovanför? Om det nu ska vara ett hyllplan där.

[länk]

Tänker att det bör(?) vara spånskiva i ett hyllplan samt lättare och billigare byta ut denna om man misslyckas än skåpssidorna. Genomgående bult, något som fördelar kraften på en stor yta på ovansidan denna, snyggar till så de inte repar något på man förvarar där.
Det är en lösning men tanken var att inte ha hyllplan. Tror knappast att hyllplan har honeycomb som du sa men ingen bra lösning för min del.
 
Har nu pratat med en fjärde anställd på IKEA och denna person påstår att information om honeycomb i PAX är felaktig. Två från varuhuset i kungens kurva och två på kundtjänst och tre av dessa sa att det är honeycomb i PAX. Den fjärde hörde precis av sig efter att ha undersökt saken halva dagen och återkom med svaret att så inte är fallet.

Jag får återkomma när jag fått hem allt och börjat borra!
 
Vi hade så här i förra huset. Var aldrig några problem, skruvade med vanlig småskruv.
Organiserad garderob med klädhängare, öppna hyllor och lådor monterade på väggen i ett sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
har nyligen satt upp 50x236x58 stommar och de är garanterat honeycomb, går man på dom känner man attd e sviktar och det rasslar av löst skräp när de reses upp.

Men om du sätter en klädstång tvärs med 2 små skruv och en limklick i var gavel så lär den hålla för dina behov.
 
Per_Eriksson skrev:
har nyligen satt upp 50x236x58 stommar och de är garanterat honeycomb, går man på dom känner man attd e sviktar och det rasslar av löst skräp när de reses upp.

Men om du sätter en klädstång tvärs med 2 små skruv och en limklick i var gavel så lär den hålla för dina behov.
Suck :(

Får hålla tummarna helt enkelt.
 
Två motsträviga tankar:

Kan du inte lika gärna ha en vanlig djup stomme om du ska ha galgarna på det hållet? Det blir väl lika djupt i praktiken?

Om galgarna sticker ut kan du inte ha lucka, då kan du lika gärna köra öppen förvaring typ elfa och så är problemet ur världen?
 
Tosse skrev:
Två motsträviga tankar:

Kan du inte lika gärna ha en vanlig djup stomme om du ska ha galgarna på det hållet? Det blir väl lika djupt i praktiken?

Om galgarna sticker ut kan du inte ha lucka, då kan du lika gärna köra öppen förvaring typ elfa och så är problemet ur världen?
Djupare stomme blir 58cm och en normal galge är väl runt 44, så djupare stommen blir rätt mycket djupare. Man får givetvis lägga på 2cm eller något i bakkant så galgen inte slår i, samt bakstycket på maximalt 1cm, men blir ändå 11 cm skillnad. Djupare stomme kommer även vara i vägen då klädkammaren inte är så bred. Med en grundare stomme kan vi i princip ha stommen ända till dörrkarmen utan att den sticker ut och blockerar.

Elfa har vi funderat på men det är rejält dyrare, inte lika snyggt samt inte samma möjlighet till stängda lådor för saker såsom underkläder. Det blir snyggare med stommar som agerar som avgränsning.
 
engs
Kopiera hålbilden från en http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30263245/#/60263244 till en plywood av lämplig tjocklek, kanske ta i på höjden och använda fyra skruvhål isf två. Måla så den smälter in.

Då kan du sen montera en klädstång på valfritt ställe mot dessa och får den vertikala kraften på de ställen som ska kunna ta upp den normalt. Samtidigt som allt är demonterbart utan extra skruvhål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.