Har som många andra bilat ut källaren och lagt isolering. Håller nu på med att lägga avloppet som ska gjutas in i golvet. Brunnen kommer att sitta i en dusch.

Ovanpå betong ska klinker läggas.

Vill minnas att man monterar golvbrunnen i höjd med färdiggjutet golv. Uppbygnad görs sedan vid läggning av klinker.

Minns jag rätt eller ska jag lyfta brunnen till höjden för färdigt klinker?

/Inge
 
ihöjd med golvbetongen ska den sitta
 
Tack, precis enligt mitt minne.

Bara att lägga ut avlopp och golvvärmeslangen.
 
Hmm...undrar hur många vi är här som gör EXAKT samma sak idag... :)
 
Tyvärr lever golvvärmeslangen sitt eget liv. Precis som för Schotte åker Wirsbos skenor upp från cellplasten. :(

Undrar om någon har en bra lösning för det???
 
Man najar fast slangen i armeringen istället?
 
eller så kan man lägga några klickar betong på skenan så den ligger still.
 
Hej! Hur har du satt fast skenorna i cellplasten? Det finns speciella byglar med hullingar som sitter rätt bra. Ibland får man sätta några extra över slangen, speciellt i vändningarna.
 
Jag har Wirsbos plastskenor med hullingar. Dessa har jag tryckt fast i cellplasten.

Att bara trycka i slagen fungerar inte då den böjer och lyfter skenorna, men med lite praktik gick det bättre.

Jag tog några gamla hantlar som vikter vilka jag la ut samtidigt som jag var noga med att rulla ut och tvinna ut slangen. Fick även hjälp av min kvinna i början men sedan fixade jag det själv. Upptäckte att man kan "räta" ut slangen genom att böja ut den i motsatt riktning som den legat i upprullad.
 
Det kan vara lite svettigt ibland när slangen kivar.. jag brukar använda en "karusell" En slags slangvinda som snurrar med, så inte slangen trasslar sig.

Jag brukar använda Universa och Roth golvvärme. De kanske har bättre hullingar på sina byglar, för de brukar sitta rätt bra.
 
Hur mycket isolering har du under betongen??? Bara nyfiken.
 
Jag läste en del av de trådar kring källarprojekt och generellt gäller att man lägger en fiberduk först sedan något kapilärbrytande och derefter isolering.

En platta på mark isolerar men med 20 - 30 cm isolering idag, men då källaren ligger på frostfritt djup behöver den inte lika mycket isolering. Jag jobbade lite på byggen för 15 år sedan då körde man ofta med endast 10 cm isolering.

Jag har dessutom nyligen isolerat källarväggarna med Isodrän, 10 cm.

Mitt val blev 10 cm tvättat singel som kapilärbrytande ovan fiberduken sedan 10 cm isolering, cellplast.

Jag har bergvärme så min uppvärmning är inte så kostsam samtidigt som jag inte ville gräva under kantbalkar och dränering eller tappa takhöjd. Detta gav mig ca 20 cm att fylla.

Har läst senare att vissa kör med 10 cm Isodrän och sedan 10 cm cellplast, det hade kanske varit lite mer optimalt. Singel är billigare än Isodrän men en hemkörning kostar rätt mycket så kostnaden per kvatrat beror lite på hur stor yta man ska isolera.

Det var mina tankar till mitt beslut om 10 cm isolering...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.