I IKEA PAX är de förborrade hålen förstärkta med spånskiva och övriga ställen består det av honeycomb om jag uppfattade personal rätt. Det låter i mina öron inte bärande alls men materialet verkade inte ihåligt alls när jag knackade utan verkade rätt solid. Skulle det fungera att borra hål där det är honeycombpapper och sätta upp klädstång där 10-12 tröjor/blusar/skjortor kommer hänga?
 
Det brukar ju inte va honeycomb utan bara lägre densitet på spånet?
 
Stefan N skrev:
Det brukar ju inte va honeycomb utan bara lägre densitet på spånet?
Jag var där idag och de sa definitivt honeycomb.
 
Tror Ikea har ändrat tillverkningen på många av sina skivprodukter. Vi har en gammal BESTÅ-möbel av massivt spån som är tung och gedigen. Nu köpte vi en ny som är mycket lättare och jag borrade några extra hål. Det känns som det är några mm "masonit" och sedan luft. När man hanterar skivorna hör man ibland hur det skramlar av skräp från tillverkningen inuti dem, så det är definitivt hålrum i dem. Detta gäller alltså även de tunna skivorna på 16-18 mm. De tjocka skivorna på runt 30-40 mm har nog alltid varit delvis papp i.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
f91jsw skrev:
Tror Ikea har ändrat tillverkningen på många av sina skivprodukter. Vi har en gammal BESTÅ-möbel av massivt spån som är tung och gedigen. Nu köpte vi en ny som är mycket lättare och jag borrade några extra hål. Det känns som det är några mm "masonit" och sedan luft. När man hanterar skivorna hör man ibland hur det skramlar av skräp från tillverkningen inuti dem, så det är definitivt hålrum i dem. Detta gäller alltså även de tunna skivorna på 16-18 mm. De tjocka skivorna på runt 30-40 mm har nog alltid varit delvis papp i.
Tack för ditt svar. På hemsidan står det inte honeycomb i innehållsförteckningen för PAX, som det gör på Bestå och andra serier, men tre olika anställda på IKEA sa att det då står fel på hemsidan.

När du själv borrat egna hål i stomme med honeycomb i, hur skulle du säga att bärigheten är? Tillräckligt för klädstång med 10-15 skjortor? Hur tjockt är ytterlagret som sitter på sidan om honeycomb?
 
Skruvlimma dit någon form av hållare istället för att bara borra. Typ något sånt här.

Två trähyllhållare på ett grovt träbord, ommålade för montage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Byter inte IKEA ut produkten om de börjar med honeycomb?

Du borde kunna höra skillnad genom att knacka på sidan, honeycomb låter ihåligt.

Vore tråkigt om de bytte ut PAX till sånt, försämrar ju anpassningsbarheten avsevärt.

Honeycomb har för övrigt använts väldigt länge, jag rev ut garderober från -71 med honeycomb. Kommer inte ihåg om lägenhetens 50-talsgarderober hade honeycomb eller om de bara var tomma mellan masoniten.
 
Fixa ett par bitar tunn plywood, 4 - 6 mm tjock, storlek kanske 100 x 100 mm med ett hål borrat i mitten, som motsvarar klädstången (25 mm?).
Limma dessa plywoodbitar på insidan av skåpsidorna vid monteringen av stången.
Rugga upp skåpsidan lite först med ett 80-slippapper.
 
13th Marine skrev:
Byter inte IKEA ut produkten om de börjar med honeycomb?

Du borde kunna höra skillnad genom att knacka på sidan, honeycomb låter ihåligt.

Vore tråkigt om de bytte ut PAX till sånt, försämrar ju anpassningsbarheten avsevärt.

Honeycomb har för övrigt använts väldigt länge, jag rev ut garderober från -71 med honeycomb. Kommer inte ihåg om lägenhetens 50-talsgarderober hade honeycomb eller om de bara var tomma mellan masoniten.
Lät definitivt inte ihåligt, men tror knappast att de skulle påstå att materialet inuti är sämre om det egentligen är bättre.

Min tanke är att dra skruv rakt igenom så att skruven går igenom två skivor av masonit(?) och därmed inte ligger och "guppar" i håligheten. Vet ej hur tjocka skivorna är, men känns väl som att det bör hålla för 15 skjortor?
 
Vad är det för fel på de klädstänger som hör till och som passar i hålen som redan är där?
 
Anna_H skrev:
Vad är det för fel på de klädstänger som hör till och som passar i hålen som redan är där?
De är utdragbara stänger som fästs längst bak och håller ungefär hälften av en "vanlig" stång i samma stomme skulle hålla. Enda negativa är ju att galgar som fästs på en vanlig stång då sticker ut lite men det är det värt.
 
Nomies skrev:
När du själv borrat egna hål i stomme med honeycomb i, hur skulle du säga att bärigheten är? Tillräckligt för klädstång med 10-15 skjortor? Hur tjockt är ytterlagret som sitter på sidan om honeycomb?
Svårt att säga hur tjockt ytterlagret är, kanske 3 mm? Jag tror att det skulle hålla för 10-15 skjortor. Vinterjackor och kappor mer tveksamt. För att vara mer säker kan du ju skruvlimma beslag till klädstången.
 
Är det honeycomb så tror jag inte att det är så mycket som 3mm, kanske mer 1-2mm.

Länka till stängerna istället, för jag förstår inte hur de ser ut och fungerar :rolleyes:

Jag tror de du pratade med på IKEA har fått något om bakfoten.
 
13th Marine skrev:
Är det honeycomb så tror jag inte att det är så mycket som 3mm, kanske mer 1-2mm.

Länka till stängerna istället, för jag förstår inte hur de ser ut och fungerar :rolleyes:

Jag tror de du pratade med på IKEA har fått något om bakfoten.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30256966/#/90256968
 
Du vill alltså sätta den längre ut i en djup PAX-stomme?
Funkar inte mittenhålen?

Jag vill minnas att jag satte en liknande (ej utdragbar) i en djup stomme, bara tog mittenhålen istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.