Nerre skrev:
Garantiåtagandet är ju formellt sett ett avtal mellan den som köper produkten och den som säljer produkten.

Som jag skrev så bryr sig de flesta affärer inte om detta, men om det står ett namn på kvittot så har de full rätt att neka garantiåtaganden till nån annan än den som står på kvittot.

Det är den som du köper produkten av som kan lämna garanti, inte dennes underleverantör.

[länk]
Är detta ditt argument för att inte lämna över kvitton eller kopior på dem? Du vill säkerställa att den som köper en begagnad vara av dig inte kan utnyttja någon garanti?
 
Jag fattar fortfarande inte vad säljaren tar för risk genom att låta köparen ta kopior på kvitton? Vi har en hel skokartong med kvitton från vår renovering och köparen skulle gärna få låna dem en dag för att fotografera eller kopiera dessa kvitton.

Har man inget att dölja och köparen gör jobbet och står för eventuella kostnader förstår jag inte varför man inte ska tillåta det?
 
Martin_B
Nerre skrev:
Det är den som du köper produkten av som kan lämna garanti, inte dennes underleverantör.
Fast ibland hänvisas det till tillverkaren "tillverkargaranti" och man sköter returer och garantiärenden direkt med tillverkaren, om man nu räknar det som en underleverantör. Ja, det blir det ju ibland när själva distributören är tillverkaren själv.
Exempel på det är HP (var förr i alla fall), WD (Western Digital) etc.... ja, det finns hur många exempel som helst egentligen.
Varenda gång man kontaktar säljaren, så hänvisar de i sådana fall bara vidare till tillverkaren.
Sedan är det säkert så enligt lag att säljaren är illa tvungen att åta sig uppgiften att ta hand om garantiärendet om kunden kräver det, även om de tydligt skriver i villkoren att det är tillverkargaranti som gäller (just p.g.a att konsumentköplagen är så stark i Sverige) men i verkligheten är det faktiskt oftast smidigare att ta det direkt med tillverkaren och de är bättre att ha att göra med också. Snabbare och bättre service många gånger. Oftast ofantligt mycket bättre kunskap (av naturliga skäl) om varorna i fråga, än vad själva säljaren har.
 
Redigerat:
b_hasse skrev:
Är detta ditt argument för att inte lämna över kvitton eller kopior på dem? Du vill säkerställa att den som köper en begagnad vara av dig inte kan utnyttja någon garanti?
Nej, jag har ju sagt att om köparen är villig att betala för kopieringen så kan han väl få kopior på kvittona. Men jag kommer att ta fullt betalt för den tid jag lägger på det. Är du villig att betala 5-10 tusen extra för att få kopior på alla kvitton?
 
Martin_B skrev:
Fast ibland hänvisas det till tillverkaren "tillverkargaranti" och man sköter returer och garantiärenden direkt med tillverkaren,
Ja, men då behöver du inget kvitto, för tillverkaren bryr sig inte om vem du köpt produkten av.

Men det är ändå bara goodwill från tillverkarens sida. Du har inte ingått ett avtal med tillverkaren.

Det här är väl tredje gången jag skriver det: Garanti är ett avtal mellan två parter. Varken köparen av ditt hus eller tillverkaren av handfatet har varit inblandade i avtalet, avtalet är mellan dig och den du köpt handfatet av.
 
Martin_B
Nerre skrev:
Ja, men då behöver du inget kvitto, för tillverkaren bryr sig inte om vem du köpt produkten av.
Man har bett mig scanna in kvitto vid några sådana ärenden faktiskt. De vill väl se var och när varan är inköpt kanske osv. Jag har inte gjort någon större grej av det utan bara gjort som jag har blivit instruerad i de fallen.
 
Nerre skrev:
Men jag kommer att ta fullt betalt för den tid jag lägger på det. Är du villig att betala 5-10 tusen extra för att få kopior på alla kvitton?
Hade säljaren sagt att han ville ha 5-10 tusen för att kopiera kvitton (Hur många kan det handla om som kan vara intressanta för köparen?) så hade jag trott att säljaren antingen drev med mig eller hade en väldigt sned verklighetsuppfattning.
 
  • Gilla
Saintus och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte mina kvitton för huset sitter separat utan det är blandat med alla andra kvitton (mobilabonnemang, prenumerationer, postorderköp etc), så att plöja igenom 10 års pärmar med kvitton (som bara sitter i kronologisk ordning) skulle ta sin modiga tid.

Och vadå vilka som kan vara intressanta för köparen? Vem ska avgöra det? Jag tycker inte att något kan vara intressant för köparen, men köparen vill ha "alla" kvitton... Jag antar att detta "alla" även inkluderar när jag köpte en piasavakvast?
 
Nerre skrev:
Och vadå vilka som kan vara intressanta för köparen? Vem ska avgöra det? Jag tycker inte att något kan vara intressant för köparen, men köparen vill ha "alla" kvitton... Jag antar att detta "alla" även inkluderar när jag köpte en piasavakvast?
Jag skulle inte anta att köparen var intresserade av kvitton på inköpta kvastar. Problemet är att du tolkar det bokstavligt, men att tro att köparen vill ha kvitton på spik, glödlampor och annat är bara löjligt.

Hade jag varit säljare så hade jag gett de kvitton jag trott köparen var intresserad. Vitvaror, större prylar som tillhör huset, renoveringar. Hade köparen bett att få kvitto på kvasten som stod utanför huset så skulle jag bara sagt att jag inte hade det. Vilket också nog varit sant eftersom jag knappast skulle sparat ett sådant kvitto. Man behöver inte anstränga sig för att komplicera saker onödigt mycket.

Ifall man av någon anledning inte vill lämna kvitton så är detta ett bra exempel där en vit lögn kan passa in. Bara säga att man inte har kvar några gamla kvitton, eller att man inte kan hitta dem. Att säga att man inte vill lämna några kopior lär bara få köparen att tycka att man är en idiot.
 
  • Gilla
Saintus och 5 till
  • Laddar…
harry73
Om jag förstår det rätt har TS och köparen redan skrivit på kontraktet, så om köparen vill alla kvitton, är det inte en förhandling längre och TS kan göra hur han vill.

Köparen har ingen rätt på garanti alls. Det ända han har rätt på är att hävda dolda fel, och varför skulle man inte kunna hävda dolt fel för en nästan ny tvättmaskin som går sönder pga materialfel. Köparen kan då ställa krav på TS, och TS plockar fram kvittot han behöver och lämnar tvättmaskinen på garanti.

TS kan därmed hävda att han behöver ha kvittot kvar ifall han behöver åberopa garantin.
 
Tycker ibgus inlägg är det bästa i tråden. Dessutom verkar TS lämnat tråden, troligtvis kastat kvittona och kanske sålt smöret, vad vet jag... Det bästa är kanske att slänga kvittona själv, direkt, eller handla svart, så slipper man fundera den dag man säljer... ;)
 
kan det inte vara så att köparen har sålt ett hus tidigare under året och vill kunna använda TS kvitton för att minska sin egen vinstskatt?
Eller så är det bara en person som älskar papper och ha full koll på allt
 
Inser att vi köpte av någon som varken hade intresse av sina gamla kvitton eller misstrodde oss när vi blev husägare för 16 år sedan. Hon i sin tur måste haft samma relation till den hon köpte av, för i vår "huspärm" (som vi är tredje ägare av) finns allt från gamla tvättmaskinskvitton till asfalteringsfakturor från 1959 och framåt :)
 
Vad ska köparen göra om denne inte får kvittona? Försöka häva köpet? Stämma dig?
 
Nerre skrev:
Vad ska köparen göra om denne inte får kvittona? Försöka häva köpet? Stämma dig?
Man skulle ju kunna vara schysst mot köparen även om man inte riskerar en stämning?;)
Om man som TS har sålt en fastighet som man nyligen renoverat är jag rätt säker på att TS har en pärm/låda med alla kvitton till deklarationen. Varför inte bara låta köparen ta kort på eller kopiera dessa kvitton? Den enda orsaken att neka är väl om man upplever att köparen är otrevlig och kräver alla kvitton.

Sen förstår jag fortarande inte vad jag som säljare riskerar genom att göra det?

/Krille
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.