Hej

Har en 0rlan 40 kwh super 05a´

Någon som har ett bra förslag hur man får ur sotspiralerna ur rören?

har funderat på att såga av spakstången å slänga ur hela skiten
sen förlänga spiralerna i botten så dom står lösa.

enklare att sedan lyfta yr dom å sota ren med jämna mellanrum.

Med vänlig hälsning jens
 
Jag Kapade bort spakstången. Å sedan lyfte jag ur hela grejen. mycket järn. Har nu eldat utan dom och Rökgasen gick inte över 180c så kan bli så man kör utan turbulatorer.
 
Redigerat:
Izvek skrev:
Jag Kapade bort spakstången. Å sedan lyfte jag ur hela grejen. mycket järn. Har nu eldat utan dom och Rökgasen gick inte över 180c så kan bli så man kör utan turbulatorer.
jag tog ur mina spiraler men pannan fick ingen effekt utan så mina står lösa i rören nu med en liten förlängning i botten. klockrent. sen chimsade jag tempgivaren så styrning visar ca 10c lägre än verkligt fläkt stannar aldrig nu. :wow:
 
Ställa dom lösa var ju en bra lösning. MEN jag skulle vilja ha smalare turbulatorer d verkar ta mycket utrymme av gas vägen.

Hur menar du när det är dålig effekt?
Sticker rökgaserna iväg högt då eller?
Eller hur kollade du det?

Mina ligger på drygt 180. Konstigt lågt tycker jag. Men kan bero på att jag gjorde en egen gasdysa. Den har lite smalare genomsläpp än orginal.
 
Izvek skrev:
Ställa dom lösa var ju en bra lösning. MEN jag skulle vilja ha smalare turbulatorer d verkar ta mycket utrymme av gas vägen.

Hur menar du när det är dålig effekt?
Sticker rökgaserna iväg högt då eller?
Eller hur kollade du det?

Mina ligger på drygt 180. Konstigt lågt tycker jag. Men kan bero på att jag gjorde en egen gasdysa. Den har lite smalare genomsläpp än orginal.
panntempen blev lägre utan spiraler för rökgaser blåser bara rakt ut genom rören, blir inte samma kontakt mellan rör&gas
 
Jaha, men har du en dragbegränsar? Då sänks hastigheten avsevärt om den är rätt inställd och dimensionerad till skorstenen.
 
Izvek skrev:
Jaha, men har du en dragbegränsar? Då sänks hastigheten avsevärt om den är rätt inställd och dimensionerad till skorstenen.
jo det har jag

men det blir ändå bättre med spiraler kvar
 
steelcenter skrev:
jo det har jag

men det blir ändå bättre med spiraler kvar
sen är mina primärspjäll på 13mm öppna och 3 varv på sekundärspjäll
 
Har du gjort någe åt plaseringen å intaget av primärluften ?
 
Har du gjort någe åt plaseringen på intaget av primärluften ?
 
Izvek skrev:
Har du gjort någe åt plaseringen på intaget av primärluften ?
lossa fläktplåten så finns primärspjäll innanför
 
A jo, det vet jag , tänkte mer om du hade flyttat ner primärluftsintaget/inblåset som det står så mycket om här på forumet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.