O
När det gäller höghastighetsbanan som diskuteras så blir man lite fundersam, det är väldigt många stationer den ska stanna vid.... Då blir det inte så snabbt.. Sen är frågan om det behövs... Det är en annan sak...
 
byggarätt skrev:
Höghastighets tåg byggda mitt inne i Samhällen jag tror jag smäller av...Vi behöver inte höghastighetståg när bilarna är självkörande...och de behöver inte gå i genom samhällen heller för morgondagens tåg kommer inte stanna o stå stilla på stationer... Tänker ingen på att människor o bagage ska ju komma till stationerna o då sitter man ju redan i självkörande bilar????
OM tågen faktiskt körde i hög hastighet så hade det varit intressant. På längre sträckor är tåg mycket mer bekvämt än flyg men då det tar 6 timmar och 20 minuter som snabbast från Umeå till Stockholm, medan flyget tar 50 minuter, så känns det inte konkurrenskraftigt på sådan sträcka. Det kanske funkar på kortare pendlarsträckor men även där ligger det efter. Med bil har jag 20 minuter till Umeå och med tåg tar det lika lång tid (vilket blir ett snitt på 90 km/h) trots att Botniabanan skulle revolutionera allt, eller något. Lägger jag till priset på tågbiljetterna (även månadsbiljetter) så tankar jag min nuvarande Opel nästan 5 gånger i månaden.
 
Det som är intressant att jämföra är restiden dörr till dörr, hur tiden kan användas och vad resan verkligen kostar.

När man ska åka tåg så måste räkna med tiden och kostnaden att ta till stationen.

När man ska åka flyg måste man dessutom lägga på en massa tid för säkerhetskontroller och incheckning.

När man åker bil måste man räkna med hela kostnaden. Energikostnaden är bara en del av detta. Det kostar ca 30-40 kr/mil att köra en vanlig bil.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Håller med pelpet, det är ju tiden dörr till dörr som måste räknas.

Tåg:
Kör till stationen, hoppa på tåget, sitt i lugn och ro och jobba effektivt till Stockholm (ca 2 timmar om de fixar dubbelspåret och självmordssträckan runt Stockholm Syd), byt tåg, och sitt i lugn och ro och jobba 6 timmar till Umeå. Om tågtiderna är vettiga hinner du med ett möte på ett par timmar hos kunden innan du tar tåget tillbaka till Stockholm. Stationerna ligger centralt så tranpsorttid till/från kunder och eventuella hotell är försumbara.

Flyg:
Ta bilen till flygplatsen, strul omkring på flygplatsen en timme utan att kunna jobba, flyg 30 minuter till Stockholm, strula omkring på flygplatsen i 3,5 timmar och hoppas att du hittar nånstans du kan jobba en stund, flyg 50 minuter till Umeå, ta dig från flygplatsen till hotellet, jobba ett tag där, som, ät frukost, träffa kunden, flyg tillbaka till Stockholm, ta pendel in till stan och träffa kund, tillbaka ut till flygplatsen osv.

Det går fler tåg är flyg, men flyget matchar mycket sämre än tåget, så man tjänar ingen tid pga all väntetid på Arlanda. Tåget är än så länge för dåligt på att gå i tid och har för dåligt internet.

Tack gode gud för Skype.
 
  • Gilla
pelpet
  • Laddar…
Min bil har snarare kostat ~15 kr per mil än 30-40, så jag antar att de sistnämnda är beräknade på nya bilar på avbetalning och höga försäkringspremier. :)

Jag kan inte påstå att jag har erfarenhet av att "strula runt på flyget". Jag har aldrig använt flyget som pendling men vid två tillfällen sedan 2012 så har jag åkt utomlands via Arlanda. Vid första tillfället var Botniabanan klar hela vägen till Sundsvall så det gick att åka snabbtåg hela vägen till Arlanda för en struntsumma. Riktigt trevligt, tog runt 6 timmar och kostade kring 400 per person. Hemvägen fanns dock inga snabbtågsturer så vi fick ta natttåget istället vilket blev en resa på 11 timmar om jag inte minns fel, resan var dock nästan gratis. Hade jag jobbat på tåget då så hade jag kunnat få med övertid. ;)
Vid det senare tillfället tog vi dock flyget för det kostade dubbelt så mycket helt plötsligt att ta tåget jämfört med flyget. Runt 1200 för flyg tur och retur och 2500 för tåg samma sträcka per person.

Mitt jobb innebär inte några flygpendlingar utan jag tog flyget mer som ett exempel på där tåget inte kan matcha vare sig pris eller tid vid de tillfällen jag behövt ta mig den sträckan. :)
 
Redigerat:
30-40 kr/mil är väl vad en 3 år gammal begagnad Volvo V40 kostar för den normale bilisten. Ska man köra en hyfsat ny Volvo V70 så hamnar man snarare kring 50 kr/mil. 15 kr/mil låter som en 12 år gammal Volkswagen Polo som man servar själv.
 
Snittåldern på svenska bilar är 10,2 år (Vi Bilägare/Bilsweden). Förvisso för 4 år sedan, men det lär inte ha hänt något drastiskt som sänkt det väldigt mycket.
Sen har jag en 26 år gammal Opel om det spelar någon roll. För min del spelar det dock ingen roll för bilen funkar, och ja, jag servar den själv. Max 10 timmar av mitt liv har lagts ner på att skruva i bilen så. :D
Jag funderar dock på att köpa en nyare, men det kommer ändå inte bli en 3 år gammal bil,
Bilen används för att frakta häcken från hem till jobb ändå så jag ser inte riktigt nyttan med att lägga ut en halv miljon på en sprillans ny bil. Trots att jag är bilentusiast och fordonsbyggare. :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.