buspojken skrev:
Nej inte enbart såklart,
Men eftersom ja inte är långsiktig letar ja bolag som ja anser är lågt värderade, köper ofta bolag efter de tex gjort nyemission, om ja tror på bolaget såklart.

Brighters främsta produkt är actiste, en diabeteslösning där deras insulin spruta både är uppkopplad till internet, mäter ditt sockervärde och doserar rätt varje gång, håller kontakt med anhöriga osv. marknaden är helt enkelt enorm, uppsidan är enorm, då mängden diabetiker ökar lavinartat, de har tillverkningspartner, avtal med Telia och Ericsson, med största sannolikhet ingår de i division x, vilket innebär full finansiering av Telia och Ericsson, deras tidigare skötebarn var Spotify. Som sagt, högrisk aktie men risk/reward är brutal
har de något patent på produkten?

annars låter det som deras moat är väldigt tunn..

låter inte som något för mig iaf, hoppas du lyckas!
 
De har en stor patent portfölj.
De förstår ja mycket väl, många ja känner kör också bara stora stabila utdelningsbolag, långsiktighet har lönat sig på börsen historiskt, och är en bevisat bra strategi. ja köper väldigt sällan en aktie över 5kr, och har mer än en gång satsat allt i ett enda bolag.

Just nu letar ja oljebolag, tror priset på olja kommer öka inom kort
 
okej, kanske kan va värt nån chanspost.. får kika lite på de..

pris per aktie tror jag inte man ska bry sig om faktiskt..

oljebolag är rätt lurigt, jag hade en stor det i vostok oil, wsib och senare alliance oil.
gick riktigt bra länge, sedan vart det dock utköpt med bermudalagar och vi sparare i sverige blev blåst på konfekten kan man säga.
jag klarade mig skapligt och gick +/- 0:- men många sparare förlorade nog pengar på detta bolag...

sedan finns det ju producerande och prospekterande oljebolag. men du kan ju kolla den kanadensiska börsen, där finns det gruvor och olja :)
 
Pris per aktie är som du säger rätt ointressant, eftersom de räknas i procent. De ja menar är at ex hm, Volvo etc är stora etablerade bolag, ja söker mest bolag med låg värdering, lågt antal aktier, då står de sällan över 5kr
 
Snm ska ju börja sälja första oljan kvartal 1 2017 om det inte blir nån mer försening...
 
Är de shamaran petroleum du menar nino? Har den på bevakning, Lundin familjen är ju storägare där, och har gått ut med att deras innehav skulle minska, de har ju flera oljebolag så är inte säkert att de säljer just shamaran, men om så kommer kursen störtdyka
 
buspojken skrev:
Är de shamaran petroleum du menar nino? Har den på bevakning, Lundin familjen är ju storägare där, och har gått ut med att deras innehav skulle minska, de har ju flera oljebolag så är inte säkert att de säljer just shamaran, men om så kommer kursen störtdyka
ja
tveksamt om dom kommer sälja där då det (förhoppningsvis) bara är månader till first oil och det verkar vara ett ojehav där under... men man vet ju inte... att den kommer störtdyka om dom säljer ja det kan man nog vara ganska säker på

Cls och wnt är 2 biotech bolag som jag anser är rätt långt värderade för att ha kommit så pass lång som dom gjort.
Cls behandlar patienter men det går segt
Wnt ät i fas 1b med sin medicin som ska förhindra metastasering
 
nino skrev:
ja
tveksamt om dom kommer sälja där då det (förhoppningsvis) bara är månader till first oil och det verkar vara ett ojehav där under... men man vet ju inte... att den kommer störtdyka om dom säljer ja det kan man nog vara ganska säker på

Cls och wnt är 2 biotech bolag som jag anser är rätt långt värderade för att ha kommit så pass lång som dom gjort.
Cls behandlar patienter men det går segt
Wnt ät i fas 1b med sin medicin som ska förhindra metastasering
Intressant, ska läsa på om dem
 
D
Hur är era tankar om resultatet efter president valet och hur börserna kommer att gå?
 
Hej, har inte sett denna tråd tidigare.

Själv hade jag pensionsförsäkringar i fonder tidigare.
Men vid finanskrisen 2007 - 2008 klarade jag det inte längre.
Är dels ingen ekonom, har dels inte nerver som klarar dessa ogripbara svajande (sjunkande) kurser.
Så pensionssparandet lades över i Skandias förvaltning, då jag såg dem som mer professionella.

Så nu sover jag lugn om natten igen :)

Men en fråga till er andra "börshajar": Hur mycket kapital ungefär lägger ni på en volatil aktiemarknad?
1, 3, 5 eller 10 miljoner ungefär?
Fråga 2: har ni era bostäder "fullbelånade", eller har ni löst in bostadslånen, och bor "gratis"?
Så ni har råd att bo kvar om börsen störtdyker och räntorna stiger mot skyarna?
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Hej, har inte sett denna tråd tidigare.

Men en fråga till er andra "börshajar": Hur mycket kapital ungefär lägger ni på en volatil aktiemarknad?
1, 3, 5 eller 10 miljoner ungefär?
Fråga 2: har ni era bostäder "fullbelånade", eller har ni löst in bostadslånen, och bor "gratis"?
Så ni har råd att bo kvar om börsen störtdyker och räntorna stiger mot skyarna?
Vill inte direkt kalla mig börshaj ;) men hållt på med aktier rätt länge.

Har inga miljoner exponerade mot marknaden, ja jobbar i blåkläder ;)

Ja har ca 70% belåning på mitt hus, enligt en gammal värdering, skulle ja värdera om så skulle de se annorlunda ut. Gissning är cirka 50%

Ja har sålt av vinster och lagt på renovering av bostäder, inne på min 4:e nu. Har även haft tur att tjäna nån krona på försäljningarna.

Ja har flera portföljer, min högrisk portfölj ser ja pengarna som mer eller mindre förlorade, kan ledigt köpa och sälja 3-5 ggr dagligen och de är inga pengar ja behöver för vårt dagliga liv,

I min långsiktiga är till vår pension.
Innehållet skiljer sig enormt, men får en översyn varje dag. Även här är de inga pengar som behövs, utan ses som pensionsförsäkring.

Har inga problem att klara av ett stort fall på börsen, har naturligtvis även likvider ifall de behövs för underhåll, ex kylskåp osv.

Ja förstår mycket väl att extremt volatila aktier inte är för alla, på 3 min idag låg ja nästan 30 k back :) men de återhämta sig och hamna på plus ändå. Ja tycker de är kul och grymt spännande, men ska inte sticka under stolen, har förlorat stora summor genom åren också, även om ja totalt sett gått plus
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Daniel_82 skrev:
Hur är era tankar om resultatet efter president valet och hur börserna kommer att gå?
Ja sålde av mina fonder som är exponerade mot USA förra veckan, blev en dipp idag men sluta ändå på plus, Trump är oviss, marknaden gillar inte osäkerhet. Ja tror inte amerikanska börsen kommer påverkas särskilt mycket, inte på en veckas sikt, de var ändå en klar seger han fick.

Brexit skulle även få hela Europas börser att krascha, en vecka senare var de business as usual
 
Daniel_82 skrev:
Hur är era tankar om resultatet efter president valet och hur börserna kommer att gå?
läkemedel och byggbolag gynnade, i övrigt som vanligt skulle jag tro, på sikt tror jag alla bolag är gynnade, trump vill ju låta amerikanska bolag ta hem pengar de parkerat utomlands, tex apple. så det gynnar nog alla att han vann tror jag.
eventuellt inte mexikanska och kinesiska bolag
 
KnockOnWood skrev:
Hej, har inte sett denna tråd tidigare.

Själv hade jag pensionsförsäkringar i fonder tidigare.
Men vid finanskrisen 2007 - 2008 klarade jag det inte längre.
Är dels ingen ekonom, har dels inte nerver som klarar dessa ogripbara svajande (sjunkande) kurser.
Så pensionssparandet lades över i Skandias förvaltning, då jag såg dem som mer professionella.

Så nu sover jag lugn om natten igen :)

Men en fråga till er andra "börshajar": Hur mycket kapital ungefär lägger ni på en volatil aktiemarknad?
1, 3, 5 eller 10 miljoner ungefär?
Fråga 2: har ni era bostäder "fullbelånade", eller har ni löst in bostadslånen, och bor "gratis"?
Så ni har råd att bo kvar om börsen störtdyker och räntorna stiger mot skyarna?
tråkigt att du inte klarade svängningarna 2007-2008, du borde ha likställt det med REA på byggmarknaden, och köpt på dig lite festool till halva priset för att göra en liknelse.

att ha pengarna hos en förvaltare som tar betalt både 1 och 2 gånger är verkligen inget att rekommendera. först säkert någon fast avgift och sedan förvaltningsavgift på deras egna fonder

tar man sig lite tid så fixar man detta helt själv och klår de "professionella" med hästlängder på sikt.

instegsnivån skulle jag vilja tipsa om gratis eller billiga aktiefonder, både svenska och globala.
nivå 2 är att köpa egna aktier, och då i första hand investmentbolag, alltså bolag som äger andra bolag.
steg 3 enskilda bolag, stora stabila bolag som ica, handelsbanken, sca osv.

jag gillar inte att folk parkerar stora delar av sina tillgångar hos förvaltare som ständigt urholkar kapitalet.jag har varit på alla mina bekanta tror jag, och en hel del har jag lyckats "omvända" så de har en egen depå med värdepapper :)


ang frågan om börshajar så är väl svaret att man bara köper, och i princip aldrig säljer.
några tusenlappar förs automatiskt in i aktiedepån hos en nätmäklare varje månad.

ligger fullinvesterad, inte belånat bostaden men använder nätmäklarens belåning (1,75% ränta, helt okej) och belåningen ligger på ca 5% i dagsläget.
 
På CLS skulle jag inte satsa en endaste krona om man inte är daytrader förstås.
Så kan man ju 'tajma' rätt ibland om man ligger kort men trenden där är vikande.
Vill man ligga lång så tycker jag att det finns bättre alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.