Jag ska riva ut ett 60-skåp för att installera diskmaskin. Men jag undrar hur jag ska göra med förankring av diskbänken.
Se bilder framifrån samt upptill skåpets insida. Kan man dra några skuvar i diskbänkens träram som sätts i bänkskivan till vänster? Eller blir det för klent?
Diskmaskinen tar ju upp hela skåpets bredd så när som två millimeter. Så det finns ju inte så mycket utrymme till andra lösningar?
Vad tror ni?
Köksskåp framifrån med diskbänk ovanpå och skåplucka öppen, indikerar platsen för diskmaskinsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vy inifrån skåp där en träram möter bänkskiva, med beslag i förgrunden och skruvhål i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Diskmaskinen har 2 hål en på varje sida, du fäster ena skruven i skåpstommen till höger och den andra till vänster, sätt en bit läkt eller liknande bakom täcksidan om du behöver något att fästa, om bänken bara vilar på stommen mot väggen så kan det vara bra att sätta 2 träbitar under mot väggen motsvarande samma höjd som stommen.
 
Hej Andy
Tack för svaret men jag hänger inte riktigt med. Vad menar du med "vilar mot stommen mot väggen"? Diskbänken vilar just nu på skåpsidan som jag ska ta bort. Den är limmad i en smala bänkskivan till vänster. Kan du förklara igen? Kanske rita en bild på ett papper som du tar kort på och laddar upp?
 
Om du borrar genom ramen och bänkskivan kan du använda långa kraftiga skruvar som dras in i väggen.
 
  • Gilla
finlirarn
  • Laddar…
finlirarn skrev:
Hej Andy
Tack för svaret men jag hänger inte riktigt med. Vad menar du med "vilar mot stommen mot väggen"? Diskbänken vilar just nu på skåpsidan som jag ska ta bort. Den är limmad i en smala bänkskivan till vänster. Kan du förklara igen? Kanske rita en bild på ett papper som du tar kort på och laddar upp?
Du får dra ut skåpstommen och se om Diskbänken är fäst eller vilar på något tex bakom passbiten, om den bara legat på skåpstommen så bör du fästa den på något sätt annars kommer den kanske trycka på toppen av maskinen.

Men som sagt börja med att lossa skåpstommen och dra ut den.
 
  • Gilla
finlirarn
  • Laddar…
Ok

Tack för svaren, Andy och Danne. Jag har lite idéer nu.
 
Det finns lite olika sätt liten träregel i väggen under skivan, typ läkt eller fästa med vinkeljärn mot vägg /passbit det blir nog inga problem men som sagt lättare att se när du dragit ut skåpet, brukar bara vara å lossa skruvarna och dra det rakt ut, har du ben under som man skruvar för att justera höjd så underlättare det att skruva dem så skåpet sjunker ned lite från bänkskivan.
 
  • Gilla
finlirarn
  • Laddar…
Bifoga gärna en bild när du dragit ut stommen kan vara kul att se hur det ser ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.