Nephew skrev:
Att bo i ett 100 år gammalt hus med löstagbara innerfönster, som tas bort på sommaren, är en upplevelse. Man hör fåglarna sjunga och att se ut genom dessa fönster med originalglas med deras naturligara ojämheter är en lisa för själen.

Med insatta innerfönster under den kallare delen av året får man en fin ljudisolering med 15 cm mellan glasen.

Läs gärna Byggnadsvårdsföreningens utvärdering av fönsterbyte.
Fast ljudisoleringen blir ju knappast bättre.
För det är ju minst lika mycket, om inte mera, trafik under sommarhalvåret.
 
sune73 skrev:
Just det jag var ute efter, Vad kostar de gamla att åtgärda?
I pengar och i förbrukad energi?

Undrar vad TS använder för att värma sitt hus?
Kostnad för att renovera fönsterna:

färgpigment 1 kg av varge
zinkvitt 116 kr, titanvitt 128 kr, grön umbra 212 kr, guldockra 116 kr

linolja 5 liter 304 kr
Balsamterpentin 5 liter 400 kr
Linoljaspackel 100 g 25 kr åtgång ca. 4 st
linoljekitt 0,5kg 65 åtgång 10 st

limm, kittkniv, färgskrapa, varmluftsistol, såg, kniv, trä/gummi hammare, pensell

Färgpigmenten, linoljan och Balsamterpentin går förstos att köpa i mindre mängder, men jag ska ha det till mycket annat också. Allt utom kittkniv har man ändå troligenom man håller på att renoverar. Och tänk på att linoljefärg är mycket drygt.

Så kostnat för 5 fönster är ca 1000 - 1200 kr pluss en massa tid.
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Hur ser konstruktionen ut på de fönsterna som är från 1700-1800 talet? 2,5 i U-värde känns extremt bra för så gamla fönster.
Att räkna hem kostnaden för ett fönsterbyte genom bättre u- värde går inte på många många år.
Hittade det här på Lunds tekniska högskolan, en rapport dom hade gjort om fönster och där har dom med ett fönster från 1880. u-värde i befintligt skick var då 2,44
http://www.bkl.lth.se/fileadmin/byggnadskonstruktion/publications/TABK-3000/Report3055.pdf

Dom fönster jag har är 5 st kittfals fönster
 
Johannes Carlsson skrev:
4,5m2 är det 3-4 st fönster?
Det är 5 st, dom är ju inte så stora.Huset är byggt ca. 1750 så fönsterna var lite mindre då.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
sune73 skrev:
Intressant detta tycker jag.

Då menar jag att förlusten i förhållande till fönsterstorleken jämförs med 1m3 ved eller en återbetalningstid på 30-50 år.

Med ett sådant resonemang måste intresset för den totala energiförbrukningen vara totalt ointressant, eller?
I dagens samhälle kanske resonemanget borde kallas vårdslöst eller nåt?

Hur stor del i % av förlusten genom fönstren på 4,5m2 är husets totala förbrukning?
Var ligger huset, hur många kwh förbrukar huset per år och hur stort är det?
Förbrukningen är ca 10000 kWh alltså 10km3 ved. Men om man räknar som ValterP 500 kWh så 5% skulle jag då spara. Men den siffran kommer att ändras när huset är färdig renoverat. 10 cm spån i taken är ganska dålig isolering och runt golven är det inte så varmt.
 
N
KnockOnWood skrev:
Fast ljudisoleringen blir ju knappast bättre.
För det är ju minst lika mycket, om inte mera, trafik under sommarhalvåret.
Jag prioriterar det estetiska kulturvärdet framför lite biljud. Om man bor i staden lär man inte höra något fågelkvitter så då behöver man inta ta bort innerfönstren. Det blir bra ljudisolering.

Läs mer här:
http://www.raa.se/publicerat/9789172095892.pdf

https://byggnadsvard.wordpress.com/2007/06/12/fonsterrenovering/

http://byggnadsvard.se/byggnadskultur/fönster/gamla-fönster-kan-bli-bättre-än-nya
 
Hade du bergvärme))(svårt räkna på vedkostnad) skulle du altså med moderna PVC fönster ha en besparingspotential på ca 5-10% av uppvärmningdkostnad. 10.000kwh/COP3*1.5kr/kwh = 5.000 7%*5.000 = 350kr. Nu låter 10.000kwh ganska lågt. Men även om det är det dubbla eller tredubbla blir det ju under 1000kr / år... Obs detta var överslagsräkning i huvudet med grova siffror, men resultatet verkar rimligt...
 
Nephew skrev:
Jag prioriterar det estetiska kulturvärdet framför lite biljud. Om man bor i staden lär man inte höra något fågelkvitter så då behöver man inta ta bort innerfönstren. Det blir bra ljudisolering.
...
Visst, men det var du som drog upp ljudisoleringen som argument.
Och att kalla trafikbuller för "lite biljud" är väl en eufemism om något.
 
Tänkvärt är också vad min glasmästare sa. "Underhållsfria fönster betyder inte nödvändigtvis fria från underhåll. Oftast betyder det att de inte går att underhålla." Våra tvåglasfönster från 1926 kommer att hänga med lång tid framöver.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi bytte till nya fönster för 3 år sedan. De gamla var halvruttna träfönster från 70-talet med obefintligt kitt. Jag tror inte vi sparat en krona i minskade uppvärmningskostnader. Varför då? Jo, för att vi satte in fönsterventiler så att vi får in ny, frisk luft i huset.
Jag är kanonnöjd ändå. Valde underhållsfria PVC-fönster så man slipper måla om dem.
 
Ja lustigt är det nog med ventilation. Först läser man på som en galning hur man drevar fönster, att de ska vara täta för att inte vinden ska blåsa igenom, och sedan köper man (mot extra kostnader) tilluftsspalter, alltså man betalar nån för att borra hål i fönsterkarmen!
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Nephew skrev:
Vill man minska värdet på sitt gamla hus med förster som hållit i över 100 år så skall man sätta in nya "underhållsfria" fönster som håller i kanske 30 år.
Nja....Flera tillverkare lämnar 30 års garanti mot röta.
Ett aluklätt träfönster av kvalitet har en beräknad livstid på 65-70år.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Ja lustigt är det nog med ventilation. Först läser man på som en galning hur man drevar fönster, att de ska vara täta för att inte vinden ska blåsa igenom, och sedan köper man (mot extra kostnader) tilluftsspalter, alltså man betalar nån för att borra hål i fönsterkarmen!
Bättre med ventilation man kan styra kanske ? Ventilation är ju nödvändigt.
 
Jag vill slå ett slag för att tejpa innanfönstren också! Vi har inget märkbart kallras alls från våra fönster. Om det påverkar ljudisoleringen vet jag inte eftersom det är så tyst här ändå.
 
Kirre2 skrev:
Jag vill slå ett slag för att tejpa innanfönstren också! ...
Här får jag starka Strindbergs-vibbar (y)

En sida ur ett drama med text från en teaterpjäs och sidnumrering överst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://runeberg.org/strindbg/kronbrud/0254.html
 
  • Gilla
Kirre2 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.