Jag har försökt bilda mig till på nätet men utan framgång. Jag har ett litet badrum på ca 180x140cm. Det finns en stark spegellampa som lyser upp hela badrummet, men, vill komplettera med "mys-belysning" i taket.

Tanken är att sänka taket lite för att stopp i 2 spottar. Ljuset skall styras via IR i taket. För en kiss på natten så skall takljuset kicka igång o på mys-belsynings så man inte blir helt bländad men ändå ok ljus. Kanske nått som motsvarar en 20-25 watts lampa (på varje spott)

Vilken watt på led skall jag ha? 1 watt? Jag såg en lite mindre variant av spott, på 3watt, men som gav 220 lumen, vilket jag uppfattar som starkt riktat ljus (?)

En dimmbar 3-wattare kanske är det bästa men min tanke är att inte dimma den då jag kommer ha IR-brytare i taket, som jag antar inte har en inbyggd dimmerfunktion.
 
Peter2400 skrev:
Tror inte du kommer hitta svaga led med trevligt ljus, jag hade nog kört med dimbara philips gu10 spotar som ger riktigt varmt ljus vid dimning och sedan en dosdimmer som kommer ihåg dimvärdet, då kan du prova dig fram till rätt styrka och kan hitta ett trevligt nattljus.
[länk]
tack. hmmmm, jag ville slippa spåra i väggen o borra för ny dosa, därav IR i taket. Men, jag kan ju sätta brytaren i taket i värsta fall ;) Fundering, är det en dimmer som sitter på själva dosdimmern? (min/max ratten)

Du fråga, men går det att ha både IR-brytare och dosdimmer på samma armatur?
 
Ja min tanke var att sätta dosdimmern efter IR-detektorn, sedan kan du dimma den till rätt nivå och gömma undan den.
Justeringen som sitter på dimmern är bara för att justera in hur lågt dimmern kan gå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.