Funderar....hur läggs läkt vid ränndal?
Får man den bockad så att det bygger lika högt som bärläkten? Spikas bärläkten0 i samma "linje" som plåten ska ligga?

Någon med typ skiss???!!!
 
Nja..jag har ströläkt i linje med ränndalen på lagom avstånd, bärläkten avslutas vid ströläkten. Under takpappen och ströläkten i ränndalen ligger det en plåt, ränndalsplåten ligger sedan på bärläktens avslut mot ränndalen. hmmm blev visst lite rörigt.....eller??
 
hehe....nädå de e lugnt.
Tack för det...har grunnat lite.

Tack.
 
Bob_the_builder
Jag gjorde så här:

Spikade två "bärläkt" (25x38 mm) mot taket (som ströläkt) parallellt med skärningslinjen. Jag valde bredare läkt för att få lite mer att spika bärläkten i (komma lite längre från ändträt). Mellan bärläkten fällde jag sedan in kortbitar av samma dimension för att ränndalsplåten skulle få ordentligt stöd längs hela kanterna (minska risken för tillbuckling om man råkar sätta foten på fel ställe). Jag valde dessutom så kallade "försänkt ränndalsplåt", dvs själva rännan är försänkt i förhållande till kanterna. Det gjorde att plåten passade lite bättre mot de "sarger" jag hade byggt upp längs rännan.
 
  • Gilla
Kim kristoffersson
  • Laddar…
Jag valde bredare läkt för att få lite mer att spika bärläkten i (komma lite längre från ändträt). Mellan bärläkten fällde jag sedan in kortbitar av samma dimension för att ränndalsplåten skulle få ordentligt stöd längs hela kanterna (minska risken för tillbuckling om man råkar sätta foten på fel ställe).
Bra ide'. Lite försent för mej bara ;) Ett tips kan annars vara att låta en 'plåtis' räkna på jobbet, om du inte knäcker plåten själv förstås.
 
Bob_the_builder
Köper färdigknäckt plåt i tvåmeterslängder. Bara att skruva fast. Hantverkare göre sig icke besvär på mitt bygge. :)

Dessutom: hur lätt är det att få ett pris av en plåtslagare?
Svar: Tio gånger lättare än det är att få honom att göra jobbet.
På en höft.
 
Bob_the_builder skrev:
Köper färdigknäckt plåt i tvåmeterslängder. Bara att skruva fast. Hantverkare göre sig icke besvär på mitt bygge.  :)

Dessutom: hur lätt är det att få ett pris av en plåtslagare?
Svar: Tio gånger lättare än det är att få honom att göra jobbet.
På en höft.
skarvar du med en kittklick eller falsar du plåten som yrkesmannen???

 
Bob_the_builder
Jag skarvar med överlapp och fogmassa. Jag har ärligt talat aldrig sett någon annan lösning på annat än plåttak, men det kanske beror på att det är snickare och inte plåtslagare som gör de jobben?
 
Schwingen skrev:
Nja..jag har ströläkt i linje med ränndalen på lagom avstånd, bärläkten avslutas vid ströläkten. Under takpappen och ströläkten i ränndalen ligger det en plåt, ränndalsplåten ligger sedan på bärläktens avslut mot ränndalen. hmmm blev visst lite rörigt.....eller??
Undrar bara om det är standard att ha en plåt under pappen också. Att man ska ha en plåt en sån bockad ränndalsplåt är jag medveten om men har inte hört nåt tidigare om en plåt under pappen. Är det vanligt eller bara en extra säkerhetsåtgärd?
 
:) Som jag uppfattat det är det en upplagsplåt som bär eftersom den vilar på tak- och språngstolarna. Detta kan ju också vara lite tveksamt, då det inte finns papp mellan dessa plåtar och träet i stolarna. Vad händer med den fukt som då hamnar i nocken? Finns det bra ventilation upptill eller från vent.galler i gavlarna?

En annan fråga jag undrar över är vad som händer med de vindskivor som hamnat framför ränndalsplåtarna, när regn och snö lägger sig mot skivorna? :(
Men den frågan ska kanske upp i en egen sträng

Helena med
SverigeStugan
 
Undrar bara om det är standard att ha en plåt under pappen också.
Om det är standard vet jag inte, men jag har en plåt som ligger direkt mot råsponten och täcker skarven mellan takdelarna, över den ligger sedan takpappen med avslut på plåten. Eftersom ränndalsplåten är bockad och vilar på bärläkten så tar den inte hand om ev nederbörd som letar sig in under teglet....Möjligen går det lika bra med en extra remsa takpapp.. :)
 
  • Gilla
Tjårre
  • Laddar…
fast plåt under pappen kan nog vara en bra ide om det är risk att husdelarna rör sig lite mot varandra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.