Jag har plockat bort takpannor och underliggande strö-/bärläkt.

Nu har det tyvärr börjat läcka in vatten. Efter ett ihållande regn hela dagen igår började det droppa från taket i TV-rummet...


Så nu är frågan hur jag går vidare. Självklart måste pappen som läcker bytas, men även delar av råsponten under pappen skulle må bra av att bytas. Sen måste så klart blöt isolering på vinden bytas, och även innertaket. Men det känns inte lönt att börja med det innan yttertaket är tätt.

Väderleksrapporten säger fortsatt konstant regn hela dagen idag, samt små skurar varje dag hela nästa vecka.

Vad borde mitt nästa steg vara?
 
Håller på med takbyte?
När jag bytte såg jag till att införskaffa ett antal stora presenningar om det skulle uppstå regn.
 
Klart det läcker om du även plockat bort läkt och pappen är dålig.

1. Upp med en presenning ända upp över nock. Finns billigt på jula stora nog till luftballonger.

2. Återställ taket med ny papp osv

Resten skulle jag vänta med, det kommer torka och har antagligen inte tagit speciellt mycket skada av några droppar vatten.
 
Var taket i så dåligt skick att det akut måste bytas under senhösten, vi är ju inne i sista höstmånaden, alla vet att det kan regna mer eller mindre konstant i någon vecka under hösten.
Takbyte försöker man förlägga under maj-september.
 
En del av ett hus med rött träsidor, ett svart tak och en vit takkant med läcka nära dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Läcker i nederdelen av taket mellan den vita lodräta knutbrädan och dörren.

En pressening hade ju varit bra, men hur får jag fast den utan att göra ännu fler hål i pappen?...
 
Funderar på om inte enklaste lösningen just nu är att bara få på ströläkt och bärläkt och takpannor på den delen där det läcker. Och sen fixa taket ordentligt till våren. Vad tror ni om det? Går det att spika läkt på den dyngsura pappen?
 
Går det inte att använda pannorna som vikter för att hålla kvar den?

Hur ser det ut med utbyggnaden? jag ahde nog snabbt som attan inhandlat lite läkt och fått tillbaka pannorna.
 
Saxade reglar över nock, ner till hängrännan?

Billiga presenningar och punktlaster, hörn etc brukar tillsammans med lite blåst ta sönder presenningarna på nolltid.
 
Redigerat:
tlundberg skrev:
Funderar på om inte enklaste lösningen just nu är att bara få på ströläkt och bärläkt och takpannor på den delen där det läcker. Och sen fixa taket ordentligt till våren. Vad tror ni om det? Går det att spika läkt på den dyngsura pappen?
Vad gör du då med övriga taket? Risken är stor att underlagspappen blåser av mitt i vintern. Du måste ju ha haft en plan då du började riva taket nu. Endera fullföljer du takbytet, eller också får du se till att täcka det noga med riktiga presenningar, så det håller till våren.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Oldboy skrev:
Saxade reglar över nock, ner till hängrännan?
Bra tips! Det skulle absolut kunna vara en lösning! Tack :)

Oldboy skrev:
Billiga presenningar och punktlaster, hörn etc brukar tillsammans med lite blåst ta sönder presenningarna på nolltid.
Det är min erfarenhet också. Blir betydligt större krafter än vad man kan tro bara det blåser lite grand!

AG A skrev:
Vad gör du då med övriga taket? Risken är stor att underlagspappen blåser av mitt i vintern. Du måste ju ha haft en plan då du började riva taket nu. Endera fullföljer du takbytet, eller också får du se till att täcka det noga med riktiga presenningar, så det håller till våren.
Jag började inte nu. Jag började för lääääänge sedan. Planen var att hantverkare skulle kommit och slutföra. Men de har inte dykt upp än, och svarar inte när man ringer. Så nu får jag hitta på något själv.

Så vad säger ni. Okej att spika strö- och bärläkt i regnet?
 
Jag skulle byta pappen också, om den ska bytas, då är det ju klart under. Spika läkt i regnet har jag inga problem med, det torkar. Känns viktigare att få taket tätt med pappen.

För att få pressen att ligga kvar tills detta är klart spänner man ner den med rep i hörnorna och längs sidorna. Saker man lägger ovanpå brukar flyga iväg.
 
Har du alltså bytt den synliga pappen? Ser ut som ny papp fram till pannorna, men lär väl vara fullt med spikhål sen.

Köp eller hyr en riktig pressening och fäst ordentligt (gärna med brädor som håller ned den), att lägga tak nu är inte roligt....
 
Om du hade tänkt att leja bort det och dom aldrig kom är det väl bara att börja ringa runt och se om du kan få tag i någon.
 
Även om det inte går fort så har iaf lite hänt sedan vi upptäckte vattenläckan...

Men vi börjar med en bild på hur det såg ut på vinden när jag var uppe och kollade första gången.

Vatten skadat vindsgolv med blöta kutterspån, isolering och synliga takbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vind med vattenskador, blött isoleringsmaterial, spån och träbalkar med mörka fläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Droppade på ca 10 ställen.

Innertaket är redan kört och måste bytas, men det hade vi ändå planerat, så det är inte hela världen. Men vi började med att lägga en presenning på golvet (som vi först fick torka upp vatten ifrån som hade droppat från innertaket). Ska byta golvet också, men ville rädda golvspånet eller råsponten eller vad det nu är som ligger under befintligt golv.

Men efter den första gången vi upptäckte att det droppade har vi faktiskt inte sett mer vatten droppa, trots regn. Men just den dagen regnade det extremt mycket.

För några dagar sedan var jag uppe på vinden igen och började ösa bort blöt isolering. Vi grävde oss ner till innertaket och då såg det ut såhär.

Vindsutrymme med blöt isolering och kutterspån orsakad av vattenläcka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vattnet har tagit sig ner genom kutterspånen och sedan flytit ut på innertaket.

När vi hade öst bort allt blött ställde vi upp en byggfläkt. Den står där uppe fortfarande och kör. Känns som det torkar upp väldigt bra! Tog inte många timmar innan det var tort på ytan. Frågan är ju bara hur länge det tar innan det är tort rakt igenom.

Vind med byggfläkt som torkar upp fukt på trägolv och öppnat tak efter vattenläcka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur vet jag om det har blivit några permanenta skador på virket?
Mögel/röta jag behöver bry mig om?
Hur länge ska jag köra med byggfläkten?
Borde jag skaffa en avfuktare i stället? (Kallvind - känns som jag i så fall försöker avfukta halva Sverige...)
Hur vet jag när trät är helt torrt igen?

Många frågor!
 
Blir ju inga permanenta skador av att det blir blött en gång, låt torka sen är det klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.