Nerre skrev:
Nej.

Ett kvitto visar vad man har betalat och när. Inte vem som har gjort jobbet, vad de har gjort eller när de har gjort det. Ett kvitto kan t.ex. specificera "Arbete enligt offert xxxxxx".
Kvittot kanske inte alltid säger vem som utfört jobbet, men i normalfallet står det väl ändå vem som ansvarade för jobbet, eller iallafall tog emot betalningen? Dvs säljarens/företagets namn, orgnummer etc. Det kan vara bra att veta, i vissa fall, som andra nämnt tidigare i tråden, t.ex för att veta vilket företag som bytte eller reparerade en värmepump eller liknande, eller ansvarade för bytet. Då kan det vara aktuellt att ha dom som första alternativ när man letar företag som jag hjälpa en att byta/reparera den igen t.ex.
 
Jo men säg att jag har 3 toaletter i huset med likadant handfat, men köpt vid olika tillfällen. Då har jag tre kvitton på handfat, men det framgår inte av kvittona var respektive handfat sitter. Och det brukar inte stå serienummer på handfaten heller så.

Och även om vi nu har tre kvitton från rörmokare på byte av handfat så hänvisar kanske alla dessa kvitton bara till "Arbete enligt offert xxxx". Det framgår inte av kvittot vilket handfat som har bytts.
 
Nerre skrev:
Jo men säg att jag har 3 toaletter i huset med likadant handfat, men köpt vid olika tillfällen. Då har jag tre kvitton på handfat, men det framgår inte av kvittona var respektive handfat sitter. Och det brukar inte stå serienummer på handfaten heller så.

Och även om vi nu har tre kvitton från rörmokare på byte av handfat så hänvisar kanske alla dessa kvitton bara till "Arbete enligt offert xxxx". Det framgår inte av kvittot vilket handfat som har bytts.
Då tar man ett kvitto som passar bra.
 
Även om vi alla säkert kan vara överens om att det kan förekomma kvitton som inte säger så mycket, så räcker det väl med det faktum att kvittot ibland/ofta kan vara till nytta som skäl för att en köpare skulle vilja ha en kopia på kvittot. Så länge som det inte handlar om att säljaren vill dölja något kriminellt/omoraliskt så har jag svårt att se ett vettigt skäl varför en säljare skulle vägra lämna kopior på de kvitton som sparats. Handlar det bara om snålhet så får väl köparen bekosta kopieringen, men att börja strula om en sådan sak inför någon som antagligen just betalt miljonbelopp för en fastighet förstår jag inte.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Du skriver så länge "säljaren vill dölja något kriminellt/omoraliskt", jag säger så länge "köparen inte tänker använda kvittona till bedrägerier".

Det man använder kvitton till normalt är att styrka sina kostnader.

Man får ju inte glömma att köparen köper huset i befintligt skick (och ska ha gjort en egen undersökning av huset). Då har köparen ett kvitto på huset och allt som ingår där.

Ingen av de som har gjort arbeten på huset på beställning av säljaren har något avtal med köparen, köparen har bara avtal med säljaren. Om köparen upptäcker att nåt är bristfälligt utfört blir det en tvist mot säljaren om dolt fel (eller möjligen en tvist mot den som gjort besiktningen utan att upptäcka felet). Som köpare kan du inte tvista mot nån som har gjort ett jobb åt säljaren. Det blir i såna fall säljaren som får ta den tvisten mot utföraren.
 
Redigerat:
Nerre skrev:
Du skriver så länge "säljaren vill dölja något kriminellt/omoraliskt", jag säger så länge "köparen inte tänker använda kvittona till bedrägerier".

Det man använder kvitton till normalt är att styrka sina kostnader.

Man får ju inte glömma att köparen köper huset i befintligt skick (och ska ha gjort en egen undersökning av huset). Då har köparen ett kvitto på huset och allt som ingår där.

Ingen av de som har gjort arbeten på huset på beställning av säljaren har något avtal med köparen, köparen har bara avtal med säljaren. Om köparen upptäcker att nåt är bristfälligt utfört blir det en tvist mot säljaren om dolt fel (eller möjligen en tvist mot den som gjort besiktningen utan att upptäcka felet). Som köpare kan du inte tvista mot nån som har gjort ett jobb åt säljaren. Det blir i såna fall säljaren som får ta den tvisten mot utföraren.
Även om du säljer ett hus i befintligt skick, varför kan du inte lämna kvittot på kyl/frys/diskmaskin som är 1 år gammal?
 
Nerre skrev:
Du skriver så länge "säljaren vill dölja något kriminellt/omoraliskt", jag säger så länge "köparen inte tänker använda kvittona till bedrägerier".
Men varför skulle man misstänka att köparen är kriminell. Om man nu trodde det så kanske man inte borde sälja huset, med tanke på att pengarna man får kan komma från kriminell verksamhet.

Med tanke på att kvittonas datum är före köpet så kan köparen knappast använda dem som avdrag eftersom de lätt skulle avslöjas vid en kontroll. Då kan han lika gärna hitta på avdragen utan att ha några kvitton. Eller vilken typ av kriminell verksamhet skulle kvittona användas till tänker du?
 
Redigerat:
Kan kan jag väl, men i såna fall får köparen be att det skrivs in i köpeavtalet och betala för kostnaderna för kopieringen.

Och varför ska köparen ha kvitton om han har fått garantibevisen? Vad ska han ha kvittona till?

Om du köper ett hus, kan du inte nöja dig med garantibevisen på vitvarorna?
 
lbgu skrev:
Eller vilken typ av kriminell verksamhet skulle kvittona användas till tänker du?
Om nu köparen inte tänker använda kvittona för att göra avdrag, vad ska köparen då ha kvittona till?

Säljaren är skyldig att spara dem, det borde köparen förstå.
 
Nerre skrev:
Om nu köparen inte tänker använda kvittona för att göra avdrag, vad ska köparen då ha kvittona till?

Säljaren är skyldig att spara dem, det borde köparen förstå.
Utnyttja konsumentköplagen i vissa fall. Vissa uppgifter kanske finns på kvittot som kan vara bra att ha. Som säljare, pris, modellbeteckning, m.m.
Lämna en kvittokopia där köparen bekostar kopieringen ser jag inga vettiga skäl vägra göra. Säljaren lär framstå som väldigt knepig ifall den vägrar det.
 
Nerre skrev:
Kan kan jag väl, men i såna fall får köparen be att det skrivs in i köpeavtalet och betala för kostnaderna för kopieringen.

Och varför ska köparen ha kvitton om han har fått garantibevisen? Vad ska han ha kvittona till?

Om du köper ett hus, kan du inte nöja dig med garantibevisen på vitvarorna?
Det var länge sedan jag fick ett separat garantibevis som hade något värde. Det händer att tillverkaren skickar med ett som kan fyllas i, men säljaren av produkten struntar oftast i det och använder kvittot som "garantibevis". Det är säljaren och inte tillverkaren som ska reda ut garantiärenden, och i sådana fall behövs kvittot för att kunna åberopa garantin.

Jag skulle självklart ge köparen kopior på kvitton som gäller utrustning med gällande garanti.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
lbgu skrev:
Utnyttja konsumentköplagen i vissa fall.
På vilket sätt då? Köparen av huset har inte ingått nåt avtal med den som skrivit kvittot och kan alltså inte utnyttja konsumentköplagen.

Det är i princip samma sak med garantier. Du får garanti när du köper produkten, men säljer du produkten vidare så innebär inte det att garantin följer med (eftersom den som sålt produkten inte har ingått avtal med dig). I de flesta fall brukar tillverkarna vara generösa ändå, men ska man titta på det rent avtalsrättsligt så kan man inte överlåta ett avtal utan alla parters godkännande.
 
Nerre skrev:
På vilket sätt då? Köparen av huset har inte ingått nåt avtal med den som skrivit kvittot och kan alltså inte utnyttja konsumentköplagen.
Så om jag köper ett kaffekokare och sedan ger den i julklapp till någon (skickar med kvittot eller kopia) så menar du att mottagaren inte har rätt att gå till affären, visa kvittot och reklamera den ifall den visar sig ha ett tillverkningsfel som omfattas av KKL. (Förutsätter att tidsgränser i KKL följs).

Ser ingen större skillnad ifall jag köper ett hus med relativt nya vitvaror. Går en vitvara sönder och jag kan reklamera den enligt KKL så kan jag göra det ifall jag har kvittot (eller kopia på kvittot). Inget konstigt med det. Och jag har väldigt svårt att se att detta skulle vara ett skäl för säljaren att vägra lämna kvittokopior.
 
Martin_B
Vet inte hur många inlägg jag har sett med det där med att garanti inte längre gäller när man har sålt vidare en vara till en annan under garantitid etc.

Det är ju snarare så här. Att i vissa fall när man köper saker och ting, må det vara vad som helst, så har säljaren rätt att begränsa vem de ger garanti till och gör också det i vissa fall.
Ibland när man handlar på nätet exempelvis så står det klart och tydligt att garantin endast gäller för köparen och då är också förmodligen varan som är såld registrerad mot köparens personnummer eller något.

Men sedan så är det också så många gånger att man bara köper en grej i affären och det registreras ingenting och står heller inget personligt på kvittot. I detta fall kan sedan säljaren i sin tur i sina avtal antingen ha angivit att garantin endast gäller den ursprungliga köparen, eller så har de inget sådant angivet.

I det fall de har det angivet så kan man ju bara gå och försöka byta varan och blir det tjafs (hur det nu ens skulle kunna bli det om inget personligt är registrerat på kvittot/garantisedeln) så får man ta det då. Men det kommer aldrig bli tjafs för säljaren kan inte bevisa någonting och då har konsumenten rätt att få sin vara reparerad, utbytt eller på något sätt åtgärdad utan kostnad, under garantitiden.

I det fall det inte är angivet någonting i villkoren, så är det bara fritt fram för vem som helst att byta varan under garantitiden och det finns 0 risk för tjafs. Blir det tjafs ändå så är det bara o le de rätt upp i ansiktet för man har rätt som konsument ändå.

Det finns helt enkelt flera olika varianter på detta här. Så enkelt är det.
 
Garantiåtagandet är ju formellt sett ett avtal mellan den som köper produkten och den som säljer produkten.

Som jag skrev så bryr sig de flesta affärer inte om detta, men om det står ett namn på kvittot så har de full rätt att neka garantiåtaganden till nån annan än den som står på kvittot.

Det är den som du köper produkten av som kan lämna garanti, inte dennes underleverantör.

http://www.testfakta.se/guider-och-artiklar/konsument/garanti-ingen-garanti-när-varan-är-begagnad
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.