Hej, vi har precis flyttat in i ett hus och upptäcker att vi kan bara få varmvatten om vi har vattnet på högsta strålen. Om vi sänker kommer kallvatten omgående.

Någon som vet vad det kan bero på och hur man fixar (utan att byta ut den)?

Tack!
 
Y
Visa en bild på blandaren för oss.

Ifall det t.ex. är ny Gustavsberg så är det besparingsfunktioner som man lätt kan trixa bort.
Ifall det är någon äldre sak så kan det ju vara skit i sil/backventil eller läckande servicepaket m.m.

Fast det underlättar ifall vi vet vad för blandare det rör sig om.
 
Redigerat:
Den ser gammal ut. Mest ett vitt plåthölje bara, vad man kan se är detta.
Gammal ASEA Skandia vattenvärmare med vitt plåthölje och företagslogo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammaldags termostat och strömbrytare på en vit plåthölje med en varningstext för temperaturbegränsare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Yrrol ville se en bild på kranen som det är problem med.
 
Y
Jag tänkte på kranen, eller menar ni i att man måste spola länge i alla kranar?

Har ni bott i lägenhet innan?

I egna villor är det ofta att man måste spola en stund innan varmvattnet kommer. I eget hus så står vattnet för det mesta still och blir då kallt i rören. I stora lägenhetshus så är det alltid någon som spolar och skjuter fram nytt varm vatten.
- Hus, oavsett storlek, kan dock ha cirkulationssystem = extra rör och en pump så varmvattnet alltid hålls igång och man direkt får varmvatten i kranen oavsett hur länge sedan man spolade sistgång.

Jag bor i vanlig villa och är van att man aldrig har varmvatten inför att tvätta händerna.
Kanske får spola 20 sekunder full fräs innan jag får det.
Dom åtgärder jag kan utföra är dels att isolera varmvattenrören under huset, eller installera en mini-varmvattenberedare under handfatet, eller dra extra rör och pump för låta varmvattnet snurra runt i väntan på att användas.
 
Redigerat:
nja de är väl bara så att blandaren börjat strula och igentäppt av kalk. Om det är en märkesblandare kan de vara värt att rengöra, alternativt köpa en ny.
 
Om jag förstår TS rätt så är problemet att:
När varmvattnet är framme i kranen så kommer det bara varmvatten om kranen står på max flöde, när dom sänker flödet på kranen så blir vattnet kallt, varmvattnet är alltså redan framme i kranen men stryps mycket mer är kallvattnet vid lägre flöde.

@TS, gäller det bara en kran eller gäller det flera kranar?

Vad är det för typ av kran, tvågreppsblandare, engreppsblandare eller termostatblandare?

Tvågrepps: http://www.fmmattsson.se/vara-produ...andare-160-cc-med-vridomkastare/?t=4&id=10952

Engrepps: https://www.förbo.se/For-hyresgaste...r-i-sortimentet/Kok/Engreppsblandare?cookie=1

Termostat: http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Badrum/Blandare/Termostatblandare-2000017357/
 
Det gäller samtliga kranar i huset, övervåning och medervåning. Jag spolar för fullt (enbart varmvatten) och efter en stund blir det varmt, men så fort jag stryper strålen lite så blir vattnet kallt även om jag har på varmvatten.

Vi har olika blandare, engrepps och tvågrepps men resultatet är detsamma.
 
Krilleman
Kärvande blandningsventil som bara släpper på varmvatten vid fullt flöde kanske?

Vrid några varv på den, fullt i botten till fullt öppen fram och tillbaka.
 
Jag har vridit på ventilen fram och tillbaka en bra stund. Kanske att det blev en lite förbättring men inte mycket i så fall. Testade också att vrida den på min (45 grader), men då kom det enbart kallvatten.

Hittade ett annat reglage också. Vad kan detta vara?
En närbild på en vattenventil med en blå etikett som visar teknisk information, placerad under en vit behållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bilden visar en säkerhetsventil med öppningstrycket 9 bar (0,9 MPa).

Hur ser din blandningsventil ut?
 
Kan det vara någon backventil i någon blandare som har hängt sig så att det kommer ut KV i VV-rören bakvägen genom någon blandare?

Spola VV i _en_ kran länge och känn på rören på de andra blandarna/kranarna. Om VV-röret blir kallt vid någon blandare tyder det på att KV tar fel väg.

Kan också vara fel på backventiler i anslutning till blandningsventilen som hängt sig.
 
  • Gilla
CandyManX
  • Laddar…
Jag testade nu att spola varmvatten på kraftig stråle så att det faktiskt kom varmvatten ur kranen. Rören för varmvatten ur beredaren blev varma. När jag minskade på strålen i kranen kom efter en stund kallvatten (trots att kranen var vriden mot 100% varmvatten). De rör ur beredaren som nyss var varma blev då också kalla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.